Forum - Golf 7 (13-19) - Bilen tar in vatten underifrån (?) Golf 1.2-15.

filiplrsn
Kör: Golf 7 1.2-15 Ort: Örebro Medlem: 18 september 2021
Lör 18 sep 2021 13:42 Svara med citat
Hej!

Har problem med att min bil tar inte vatten, mattan under där man lägger ett eventuellt reserhjul har blivit blöt och när jag tog bort den så var det en mindre sjö. Även högrasidans baksäte var blött så jag demonterade sittsen i baksätet idag och även där låg det vatten där säkerhetsbältet är fäst och ovanpå bränslepumpen (Vattnet smakar vatten).

Har hissat upp bilen och kollat men kan inte se några tydliga fel.

Har även fyllt upp rejält med vatten i både utrymmena där det legat vatten för att se om vattnet går inifrån och ut men det verkar tätt.

Har sett över lister osv så det kommer inte från dörrar/fönster utan förmodligen underifrån.

Hjälp, vet inte vad jag ska göra. Har någon haft samma problem?

MVH Filip
Gilberto
Kör: Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark Medlem: 29 januari 2015
Lör 18 sep 2021 15:35 Svara med citat
Hej Filip. Jag har hört att i bland kommer det vatten in genom högtalarna i bakdörren som så rinner ned i botten av golvet. Häll litet vatten på bakrutan så det rinner ned inne i dörren. Se efter om det kommer vatten ut vid högtalarna./insidan av dörren och vidare ned på golvet...
Har inte själv problemet men har sett flera som har det. Bl.a. på YouTube....
Gilberto
Masi
Kör: Passat 8 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Lör 18 sep 2021 18:37 Svara med citat
Har du panoramatak?
Mats

VW Golf SC TGI '15
VW Passat Alltrack TDI' 17
ludde28
Kör: Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm Medlem: 11 oktober 2014
Sön 19 sep 2021 16:42 Svara med citat
Gilberto skrev:
Hej Filip. Jag har hört att i bland kommer det vatten in genom högtalarna i bakdörren som så rinner ned i botten av golvet. Häll litet vatten på bakrutan så det rinner ned inne i dörren. Se efter om det kommer vatten ut vid högtalarna./insidan av dörren och vidare ned på golvet...
Har inte själv problemet men har sett flera som har det. Bl.a. på YouTube....
Gilberto

Stämmer bra, har råkat ut själv för det.
Fullt med vatten bakom föraren efter ett par timmars körning i ösregn. Vatten kom in via högtalare i bakdörren.
Dock tror in att den kan komma in i reservdäcksbaljan på det sättet.
En annan väg är mer trolig.
Panoramatak, baklucka, gummiproppar i karossen....