Forum - Golf 1 (74-84) - Motorbyte till en 16V 2.0 ABF

Toni82
Kör: Golf 1 1.6 -83 Ort: Tranemo Medlem: 01 juni 2020
Sön 19 sep 2021 11:27 Svara med citat
Har påbörjat mitt projekt på att byta till enligt rubrik.
Har en fråga som kanske någon kan hjälpa mig med ang bränsleförsörjningen,kommer att använda mig av original insprutet till abf motorn och kan jag använda mig av golf gti mk1 bränslepump samt ackumulatorn till den motorn? behövs det någon förpump? idéer?
Bilen i fråga är en golf mk1 - 83 som hade en 1.6l motor.
/Toni
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Mån 20 sep 2021 16:43 Svara med citat
Toni82 skrev:
Har påbörjat mitt projekt på att byta till enligt rubrik.
Har en fråga som kanske någon kan hjälpa mig med ang bränsleförsörjningen,kommer att använda mig av original insprutet till abf motorn och kan jag använda mig av golf gti mk1 bränslepump samt ackumulatorn till den motorn? behövs det någon förpump? idéer?
Bilen i fråga är en golf mk1 - 83 som hade en 1.6l motor.
/Toni


Du kan använda dig av pump och ackumulator från en gti, du bör ta tanken också då utgången är på sidan av tanken och förgasarbilar har utgång genom tankarmaturen. Väljer du att använda tankarmaturen kan du få en bil som inte startar av sig självt efter soppatorsk...
Samt att bilen vid kurvtagning börjar hacka redan efter 3/4 tank

Du behöver ingen förpump, men väljer du att bygga in det är det ingen nackdel. Gärna då en liten catchtank på kanske 1.5 liter.
Toni82
Kör: Golf 1 1.6 -83 Ort: Tranemo Medlem: 01 juni 2020
Tis 21 sep 2021 22:01 Svara med citat
Tack för infon!
Så i teorin så kan jag köpa en gti tank och montera i bilen och enbart montera en 044 pump eller en kopia under bilen och slippa förpump och catch tank i och med utgången för bränslet är under eller sidan av tanken? Vad jag har förstått så är dessa pumpar inte så bra på att suga bränsle där av jag undrade över förpump? och behövs det det en ackumulator?
För vad jag kan läsa mig till så finns det inte det i en golf mk3/digifant? dom är ju rätt dyra åxå så hade vart nice å slippa å köpa en sån åxå.
Så tänkte jag även köpa nåt bränslefilter och sätta mellan tank och pump, samt ev sätta ett filter innan fuelrailen eller är det lite overkill?
Tack för all hjälp!
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 22 sep 2021 22:59 Svara med citat
Toni82 skrev:
Tack för infon!
Så i teorin så kan jag köpa en gti tank och montera i bilen och enbart montera en 044 pump eller en kopia under bilen och slippa förpump och catch tank i och med utgången för bränslet är under eller sidan av tanken? Vad jag har förstått så är dessa pumpar inte så bra på att suga bränsle där av jag undrade över förpump? och behövs det det en ackumulator?
För vad jag kan läsa mig till så finns det inte det i en golf mk3/digifant? dom är ju rätt dyra åxå så hade vart nice å slippa å köpa en sån åxå.
Så tänkte jag även köpa nåt bränslefilter och sätta mellan tank och pump, samt ev sätta ett filter innan fuelrailen eller är det lite overkill?
Tack för all hjälp!


En gti-tank skulle fungera, men skulle skippa 044 pumpen. En abf med lite trim går inte över 200 hästar, och då det inte är k-jetronik som kräver höga tryck fungerar en gti originalpump minst lika bra. Högt tryck kommer bygga värme i bränslesystemet och stressa pump etc.

Men även med en gti-tank och kanske neråt under kvarts tank och långa snabba högerkurvor så kan motorn hacka av bränslebrist. Så en catchtank är inte helt fel, senare modeller har en 'catchtank' inbyggd i pumparmaturen som håller pump och är nedsänkt i tanken. Inte helt utan anledning.

Många pumpar som ger tryck suger inte så bra, men gti-tanken har utgång på nedre sidan av tanken så det är inget problem.

Är ackumulatorn fungerande så låt den följa med, med lägre tryck och en bränsletrycksregulator på bränslefördelningsröret (fuelrail) så behövs den troligen inte, men kommer inte göra någon skada heller.

Filter efter pump och före bränslefördelningsrör är bra. Ett grovt nät/filter före pump är inte fel, men kanske inte nödvändigt.