Forum - Golf 7 (13-19) - LED Ramp Golf 7 1.4 TSI -14

ossj
Kör: Golf 7 1.4 -14 Ort: Värmdö Medlem: 26 september 2021
Sön 26 sep 2021 12:04 Svara med citat
Hej! Nyregistrerad här efter att ha mest läst.

Jag har klickat hem en LED ramp att koppla in på bilen, jag passade även på att klicka hem en canbus-interface incase, jag är dock lite osäker på om den behövs.

På alla videos jag kollat på när de ska koppla in signalkabeln från relät till helljuset är det separat från halvljuset, men när jag mätte upptäckte jag att det var samma pin som går till både hel- och halvljus. Så då blev jag lite osäker på om jag behöver använda mig av canbus eller om jag kan koppla in direkt. Bifogar bild på kontakten i lampan så kanske något ljushuvud (ba-dum-tiss) kan hjälpa mig.

Bild
Bild

Tack på förhand!
Masi
Kör: Passat 8 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Sön 26 sep 2021 13:47 Svara med citat
Har du halogen eller xenonstrålkastare på bilen?
Det går bra att koppla utan can-bus dosa. Rekommenderar dock att använda relä med inbyggd skyddsdiod för att slippa ev strömspikar tillbaka till bilens elsystem.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
VW Passat Alltrack TDI' 17
ossj
Sön 26 sep 2021 14:16 Svara med citat
Masi skrev:
Har du halogen eller xenonstrålkastare på bilen?
Det går bra att koppla utan can-bus dosa. Rekommenderar dock att använda relä med inbyggd skyddsdiod för att slippa ev strömspikar tillbaka till bilens elsystem.
/Mats

99% säker på halogen. Den ledrampen jag köpte kom med relä samt säkring (och brytare till kupén jag inte kommer använda iaf) men OM man nu kopplar direkt på lampan med signalkabeln kommer den fungera som hel/halv eller kommer den vara tänd hela tiden då? Eftersom jag bara vill ha den som helljus. Och om man kör utan canbus kommer man få massa felsignaler eller inte?

Mvh Oskar

Edit: Den rampen jag har är en Viklight Ymer 20" 2.0
Masi
Sön 26 sep 2021 14:40 Svara med citat
ossj skrev:
99% säker på halogen. Den ledrampen jag köpte kom med relä samt säkring (och brytare till kupén jag inte kommer använda iaf) men OM man nu kopplar direkt på lampan med signalkabeln kommer den fungera som hel/halv eller kommer den vara tänd hela tiden då? Eftersom jag bara vill ha den som helljus. Och om man kör utan canbus kommer man få massa felsignaler eller inte?

Mvh Oskar

Edit: Den rampen jag har är en Viklight Ymer 20" 2.0

Ta signalen på kabeln märkt 8 på kontaktstycket om du har halogen. Då funkar den tillsammans med helljuset.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
ossj
Sön 26 sep 2021 15:12 Svara med citat
Masi skrev:
Ta signalen på kabeln märkt 8 på kontaktstycket om du har halogen. Då funkar den tillsammans med helljuset.
/Mats

Det bör då fungera med en strömtjuv? Har du något förslag på ställe att fästa relät på i motorutrymmet?
Masi
Sön 26 sep 2021 15:20 Svara med citat
ossj skrev:
Det bör då fungera med en strömtjuv? Har du något förslag på ställe att fästa relät på i motorutrymmet?

Ja, det funkar. Sätt den gärna en bit från kontaktstycket om det skulle bli problem med ärgad kabel eller så, lättare att laga om det inte är precis frame vid kontaktstycket.
Det är väl bara att hänga upp relät på lämpligt ställe med ett buntband. Det är inte så noga.
Mats

VW Golf SC TGI '15
ajee
Kör: Golf 7 sportsvan Ort: Stockholm Medlem: 02 juli 2017
Fre 01 okt 2021 23:35 Svara med citat
Kan du ha relät i säkringsboxen i motorrummet? I min Sportsvan med 1,2 litersmotor och 110 vilda hästar finns det mycket utrymme i säkringsboxen i motorrummet.
ossj
Tis 12 okt 2021 14:50 Svara med citat
Kopplade efter konstens alla regler med styrström till pin 8 som sagt, allt annat är kopplat relät har ström etc, men nu fungerar varken helljus på vänster sida och jag blir bombad med felmeddelanden. Antar det blir ett besök till närmsta verkstad.
Masi
Tis 12 okt 2021 15:03 Svara med citat
ossj skrev:
Kopplade efter konstens alla regler med styrström till pin 8 som sagt, allt annat är kopplat relät har ström etc, men nu fungerar varken helljus på vänster sida och jag blir bombad med felmeddelanden. Antar det blir ett besök till närmsta verkstad.

Säkringen hel?
Koppla bort och börja om från början, dubbelkolla att allt sitter rätt.

VW Golf SC TGI '15
olle54
Kör: Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn Medlem: 14 september 2019
Tis 12 okt 2021 16:41 Svara med citat
Är det någon skillnad på att koppla in en led ramp och t.ex. "vanliga" extraljus?

Har en Golf Sportkombi 2016 1.4 TSI
Masi
Tis 12 okt 2021 18:19 Svara med citat
olle54 skrev:
Är det någon skillnad på att koppla in en led ramp och t.ex. "vanliga" extraljus?

Nix, precis samma sak.

VW Golf SC TGI '15
olle54
Kör: Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn Medlem: 14 september 2019
Tis 12 okt 2021 18:25 Svara med citat
Jag frågade för att jag (eller egentligen en liten verkstad) installerade extraljus på min bil. De tog en vanlig strömtjuv direkt från kabeln till helljuset och det funkade direkt. Ingen programmering eller liknande. Inga felmeddelanden.Köp ett BRA relä.

Har en Golf Sportkombi 2016 1.4 TSI
ossj
Sön 17 okt 2021 23:01 Svara med citat
Masi skrev:
Säkringen hel?
Koppla bort och börja om från början, dubbelkolla att allt sitter rätt.

Tog mig tiden under helgen att felsöka och det visade sig vara en dålig koppling, tog ur en gammal kabelskosats i garaget, gör om gör rätt, nu funkar allt felfritt. Tack för hjälpen!