Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - HVO och ändringar motorer 2022 (Sharan GT 4Motion -20/21)

besj
Kör: Sharan GT 4M-21 Ort: Linköping Medlem: 02 oktober 2021
Lör 02 okt 2021 20:28 Svara med citat
Volkswagen godkänner ju nu HVO för dieselmotorer från och med modellår 2022 (se https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/viktig-kundinformation/hvo100.h tml). Jag har just köpt en Sharan GT TDI 4Motion som har EA288-motorn med 177 hk. Den är ju definitivt inte av 2022 års modell, men kan det vara någon fara med att tanka den med HVO? Det går ju fortfarande att beställa en VW Tiguan med EA288-motor på 150 hk. Det har väl inte gjorts några motorändringar på den från 2022 års modell? Det är väl samma motor som har suttit i Passat och Sharan (OK utan GT-utförande) sedan 2017 eller tidigare?
Någon som vet mer?

(Varför frågar jag? Jo, jag vill gärna köra på HVO om det går även om det kostar lite mer. Vill dock inte drabbas av motorskador, men VWs beslut att bara godkänna från 2022 verkar väldigt konstigt)
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 03 okt 2021 0:02 Svara med citat
Varför vill du köra på HVO100 fast den kostar mer?
Du vet kanske inte att det konstaterats att HVO100 inte är fossilfri?
http://www.vibilagare.se/nyheter/granskning-som-avslojar-fossil-hvo-di esel-vacker-fragor
besj
Kör: Sharan GT 4M-21 Ort: Linköping Medlem: 02 oktober 2021
Sön 03 okt 2021 7:35 Svara med citat
candyweiss skrev:
Varför vill du köra på HVO100 fast den kostar mer?
Du vet kanske inte att det konstaterats att HVO100 inte är fossilfri?
http://www.vibilagare.se/nyheter/granskning-som-avslojar-fossil-hvo-di esel-vacker-fragor

Jag undrade om motorerna hade ändrats på något sätt, inte om HVO100 är 100 % fossilfri eller ej.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Sön 03 okt 2021 15:12 Svara med citat
Jag kör på HVO (enbart från Neste My) för att min diesel Tiggy körs mestadels korta sträckor. Sotar väsentligt mindre! Tankar du Neste My står de för dina reparationer i fall din nybilsgaranti inte skulle täcka.

Dock aldrig hört om någon som fått motorras av Neste My HVO100

Min Tiguan går jättefint på HVO, drar mindre bränsle och upplevs piggare.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 03 okt 2021 16:28 Svara med citat
besj skrev:
Jag undrade om motorerna hade ändrats på något sätt, inte om HVO100 är 100 % fossilfri eller ej.
Och jag undrade vad anledningen är att du vill köra på HVO100 oavsett pris och/eller fossilfri eller ej?
Motorerna har inte ändrats, det är VAG som kommit fram till att motorerna klarar HVO100 som jag förstått det?
besj
Kör: Sharan GT 4M-21 Ort: Linköping Medlem: 02 oktober 2021
Sön 03 okt 2021 19:50 Svara med citat
candyweiss skrev:
Och jag undrade vad anledningen är att du vill köra på HVO100 oavsett pris och/eller fossilfri eller ej?
Motorerna har inte ändrats, det är VAG som kommit fram till att motorerna klarar HVO100 som jag förstått det?

Skälet att vilja köra på HVO100 är väl ganska välkänt nämligen att minska koldioxidbelastningen? Om det kommer att kosta mig 1000 kr per år kan jag väl välja det?
VAG Sveriges information säger att bilar med fyrcylindriga dieselmotorer tillverkade efter juni 2021 klarar HVO100. Vad jag försöker får reda på är vad det kan finnas för skäl till att likadana motorer i bilar tillverkade före juni 2021 inte klarar HVO100. Vet du något mer om det?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 03 okt 2021 22:04 Svara med citat
Tydligen handlar det om att bränslesystemet ska klara en ny bränslestandard som heter EN15940, vilket det bara är Volvo som velat svara. Själv gissar jag på annan mjukvara bara så är det lugnt. Men nu garderar ju biltillverkarna sig.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hvo100-vad-kan-ga-fel
Verkar vara högre cetantal (tändvillighet) i HVO100 https://sv.wikipedia.org/wiki/Cetantal