Forum - Golf 7 (13-19) - Backkamera och/eller parkeringssensorer?

Tomash12
Kör: Golf 5 0703015748 Ort: Uppsala Medlem: 07 oktober 2021
Tor 07 okt 2021 14:06 Svara med citat
Hej! Jag är på jakt efter en Golf SC årsmodell ca 2014-15 och funderar på det här med backkamera och parkeringssensorer. När jag läser på verkar det som att backkamera alltid följde med dragpaketet, men när jag hittar begagnade bilar med dragkrok och parkeringssensorer så verkar det inte som att de har backkamera särskilt ofta. Är det så att det var antingen kamera eller parkeringssensorer som gällde, och vad är i så fall bäst? Det verkar som att parkeringssensorer alltid finns både fram och bak, vilket ju verkar bra, men en backkamera kanske ändå är bättre?
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Tor 07 okt 2021 18:27 Svara med citat
Backkamera är alltid att föredra.
Så pass bra att jag även installerat det på min Golf 5a.
Masi
Kör: Passat 8 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Fre 08 okt 2021 5:40 Svara med citat
Tomash12 skrev:
Hej! Jag är på jakt efter en Golf SC årsmodell ca 2014-15 och funderar på det här med backkamera och parkeringssensorer. När jag läser på verkar det som att backkamera alltid följde med dragpaketet, men när jag hittar begagnade bilar med dragkrok och parkeringssensorer så verkar det inte som att de har backkamera särskilt ofta. Är det så att det var antingen kamera eller parkeringssensorer som gällde, och vad är i så fall bäst? Det verkar som att parkeringssensorer alltid finns både fram och bak, vilket ju verkar bra, men en backkamera kanske ändå är bättre?

Det var väl så att det gick att köpa dragkrok separat utan att köpa hela paketet? När jag köper begagnad bil letar jag alltid efter en bil med den utrustning jag vill ha. Varför köpa en utan kamera och p-sensorer?
Jag skulle även slå ett slag för pluspaketet, dvs xenon etc.
Sedan finns det ju mer saker man vill ha, vår Golf har tex parkeringsvärmare och ErgoActive stolar i halvskinn med massage.
Kanske kan vara värt att åka en bit för att hitta rätt bil?
/Mats

VW Golf SC TGI '15
VW Passat Alltrack TDI' 17
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Mån 11 okt 2021 13:15 Svara med citat
Backkamera är bra att ha. Du kan briljera när du backar till släp och hamna precis under kulan med släpet.