Forum - Golf 7 (13-19) - Lätt skrapande från förarsidan fram vid långsam körning

Husochvagn
Kör: Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå Medlem: 13 december 2020
Fre 08 okt 2021 18:31 Svara med citat
Bytte bromsskivor och klossar fram och bak för några månader sedan. Har själv inte märkt nått missljud sedan dess men hörde idag ett lite lätt skrapande från, vad jag tror, är vänster framsida.
Frugan som kört bilen mer säger att skrapljudet kom efter bytet men då det är så lågt trodde hon det var klossarna som bara behövde nötas till lite..
Plockade loss däcket och synade lite snabbt. Skölden ser inte ut ha kontakt med något så det kan skrapa.

Har googlat och hittat lite olika fel:

-Nått har blivit fel när jag monterat Bromsklossarna.
-Bromsoken har blivit skadade vid bytet.
-Hjullagret är slut (dock ologiskt om frugan har rätt)

Hur felsöker jag detta...
Tänkte ta loss ok och klossar och sedan montera ihop igen.
Kan jag kolla att Hjullagret inte är trasigt om jag snurrar på skivan när hjulet är borta? (kan man höra ljudet? )

Alla tips är välkomna
Masi
Kör: Passat 8 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Lör 09 okt 2021 10:06 Svara med citat
Troligas är nog att det trots allt är bromsskölden som fått sig en lite knäck ändå. Lätt hänt om man tex tappar fälgen lite och stöter emot bromsskölden när man skruvar av eller på hjulet.
Hissa bilen så du kan snurra hjulet fritt.
Hör du skapandet då?
Ta en lång mejsel och tryck till bromskölden lite, ändras ljudet?
Annars är det väl bara att göra om bromsjobbet igen. När du har allting löst, passa på och snurra skivan och se om oljudet är kvar.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
VW Passat Alltrack TDI' 17
Husochvagn
Lör 09 okt 2021 20:55 Svara med citat
Bra tips där Masi!
Jag ska ta in bilen i garaget imorgon och börja felsöka.

Några riktiga rookiefrågor:
1) hur ser man på bromsbelägg vilken av dessa som ska sitta mot bromskolven?
Jag vill minnas det satt en el-kontakt i den ena främre bromsbelägget och att det belägget var mot bromskolven när jag plockade bort gamla beläggen.
2) om jag hissar upp bägge främre hjulen behöver jag då lägga in läge "N" för att kunna snurra hjulen?
(är första automat bilen jag ägt) Embarassed

EDIT
Bromsbeläggen så likadana ut så det spelade ingen roll.
Det gick snurra hjulen i P-läget och det gick inte lägga N-läget för då tutade bilen.

Senast ändrad Sön 10 okt 2021 20:46, ändrad totalt 1 gång
Husochvagn
Sön 10 okt 2021 13:39 Svara med citat
Nu har jag plockat lös Oken, belägg och gått igenom allt.
Konstaterar att ljud kommer från att Bromsbeläggen ligger an mot skivan. Belägen sitter "fast" och rör sig ej lätt i oken.

Det som slår mig efter att kollat youtubevideos är att det saknas monteringssats på varje ok. Jag menar sådana metallmonteringssatser som man trycker fast på oken och som ligger emellan beläggen och okens anläggningsytor.
Jag reflekterade ej över detta när jag bytte förra gången utan antog att det inte ska vara några då det saknades samt att jag ej fick med någon monteringssats i nya materialet. Men när jag kollat videos så är det i princip alltid monteringssats.

Har gjort sökningar på samtliga välkända hemsidor som säljer bildelar och hittar inte monteringssats till min golf alltrack 2016.
Kan det stämma att klossarna ligger dikt an oken?
Är det därför det sitter små fjädrande metallytor på Bromsbeläggen där de tar emot oken?
Räcker det om jag i så fall filar upp ytorna med fil och stålborste samt sedan lägger lite bromsoksfett på anläggningsytorna?

EDIT:
Har kommit fram till att det inte ska vara monteringssats utan det är samma funktion med fjädern på belägget.

EDIT 2:
Slängde tillbaka allt. Fettade in glidpinne på bromsok, satte bromskolvsfett på anläggningsytor mellan belägg och oket. Monterade tillbaka.
Hör fortfarande det skrapande ljudet sporadiskt. Börjar misstänka att det istället är nått i motorn alternativt styrningen.
Får analyser detta mer...

EDIT 3
Ljudet kommer när bilen gungar/guppar eller vid större svängar. Ett lågt, lätt skrapande ljud.
Masi
Mån 11 okt 2021 9:09 Svara med citat
När jag hade en Golf Alltrack hade jag oljud från främre stötdämparna. Detta avhjälptes genom att lätta på damasken och smörja med litiumfett. Oljudet skapas av genomslagsgummit som sitter på kolvstången.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
Husochvagn
Mån 11 okt 2021 18:23 Svara med citat
Grymt bra inputs Masi!
Ska inhandla litiumfett omgående.
Jag googlade på genomslagsgummi men är inte 100 på var/hur smörja. Finns det nån bild eller youtubvideo du kan tipsa om?
Masi
Mån 11 okt 2021 18:50 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Grymt bra inputs Masi!
Ska inhandla litiumfett omgående.
Jag googlade på genomslagsgummi men är inte 100 på var/hur smörja. Finns det nån bild eller youtubvideo du kan tipsa om?

Det var inte jag som utförde denna operation tyvärr. Hade begagnatgaranti på bilen då. Körde 5tusen mil med bilen utan att oljudet kom tillbaka. Men fick förklarat av killen som gjorde det att han bara lättat på damasken och sprayat på litiumfett på genomslagsgummit.
Allt gjordes på plats utan att lossa något annat än damasken i underkant. Så det är nog bara att lätta damasken, trycka upp gummit och spraya på lite.
Svårt att beskriva oljud i text kanske. Tyckte det lät mer som en gnällande gammal träbåt, inte skapande oljud.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
Husochvagn
Mån 11 okt 2021 20:05 Svara med citat
Då tror jag att jag förstår hur du menar.
Spontant tror jag det kan vara nått i stötdämpare som låter. Nått som gnider mot nått... Dock är det inte skrikande utan mer skrapande.
Ska hissa upp bilen och analysera och ev testa med litiumfett.

Edit
Har lyssnat och funderat och ljudet låter som det kommer skrapande dovt ljud (dock svagt) från ett rör i hjulhuset eller under bilen. Ljudet är liksom inkappslat och hänger ihop med gupp/störtar.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Tis 12 okt 2021 10:47 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Då tror jag att jag förstår hur du menar.
Spontant tror jag det kan vara nått i stötdämpare som låter. Nått som gnider mot nått... Dock är det inte skrikande utan mer skrapande.
Ska hissa upp bilen och analysera och ev testa med litiumfett.

Edit
Har lyssnat och funderat och ljudet låter som det kommer skrapande dovt ljud (dock svagt) från ett rör i hjulhuset eller under bilen. Ljudet är liksom inkappslat och hänger ihop med gupp/störtar.

Kolla så inte fjädern har gått av. Kan gå av väldigt långt ner så det är svårt att se ibland. Senast på besiktningen så fick jag anmärkning på ena fjädern. Bytte givetvis bägge och då såg jag att den andra var av med. Men inte alltid lätt att se.
Husochvagn
Tis 12 okt 2021 21:08 Svara med citat
Bra tips där FRS05.
Kollar det i samma veva. Thumbs up