Forum - Golf 7 (13-19) - Stenskott - tredje gången ny framruta

Borik
Kör: Golf 7 Alltrack TSI 2018 Ort: Lindesberg Medlem: 06 februari 2011
Ons 13 okt 2021 12:40 Svara med citat
Vår Golf Alltrack 2017 (modellår 1Cool måste in igen för att byta vindruta efter stenskott. Vi har kört lite över 7000 mil med den på de här fyra åren. Nu senast på en 80-väg utanför Uppsala. Är det unikt?

Hämtat efterträdaren till Passaten och Golfen: Golf Alltrack TSI 180 DSG6 2018. Vilken trevlig bil!
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Ons 13 okt 2021 12:51 Svara med citat
Kanske ligger du för nära fordonet framför. Till 90% är det garanterat så enligt egen erfarenhet Shocked
Borik
Ons 13 okt 2021 13:13 Svara med citat
Nix. Ingen framför men mötte 3-4 bilar. Så _min_ erfarenhet är garanterat 33 % inte för nära fordonet framför, minns inte helt säkert hur det var vid de andra tillfällena, men det var möten varje gång. Man är ju rejält mycket närmare de man möter än de man ligger bakom.

Hämtat efterträdaren till Passaten och Golfen: Golf Alltrack TSI 180 DSG6 2018. Vilken trevlig bil!
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Ons 13 okt 2021 14:53 Svara med citat
Stenskott brukar till 95% bero på att man ligger och sniffar någon i röven. Säger inte att det inte är som du säger man ta en reflektion hur nära du/frugan ligger andra bilar när ni kör. Vissa tycker det är helt naturligt att ligga som en kloss bakom en bil och inser inte alls att de ligger 40meter bakom (många ligger ännu närmare).

Du kan bara ha otur och ha mött någon. Men som sagt, i all välmening, ta och räkna tid/avstånd till bilar framför också🙂

De gånger jag fått stenskott är när en bil kör om och sedan girar in 10 meter framför bilen som en formel 1 bil med 70 graders inkörsvinkel.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Ons 13 okt 2021 18:30 Svara med citat
Min förrförra Golf hade jag närmare 10 stenskott i framrutan (hade den i 5 år) och jag sniffade bilarna framför i häcken. Med min förra bil, också en Golf, slutade jag med sniffandet, inte ett enda stenskott (hade den också i 5 år). Tiguanen som jag nu haft i 5 år sniffar jag inte heller på bilarna framför med, 1 stenskott, från en lastbil när jag skulle köra om, körde lite för nära.
Så jag är ivarjefall övertygad om anledningen till stenskott. Även att många bilar inte heller har stänkskydd numera spelar en stor roll, så det gäller att hålla ordentligt avstånd.
Min motorhuv är de senaste 10 åren inte heller sönderblästrad pga att jag inte vill ha det så Very Happy
Borik
Ons 13 okt 2021 20:31 Svara med citat
Återigen: Ingen framför den här gången, garanterat. Ligger alltid långt efter, utom vid omkörningar. Har aldrig fått stenskott när jag hunnit upp någon för att köra om. De gånger jag fått stenskott har det alltid varit i samband med mötande bilar. Sniffa i rumpan på andra ägnar jag mig inte åt.
Reflektionen hos kundmottagaren på Möller var att de ser betydligt fler skadade vindrutor som måste bytas på nyare bilar än man såg tidigare, och att det kanske har att göra med konstruktionen pårutorna i och med att de är en del av den bärande konstruktionen.

Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Ons 13 okt 2021 20:55 Svara med citat
Minst en ruta om året kostade det mig i Stockholm. I Karlstad inte ens ett stenskott! Problemet i Stockholm var precis som skrivits ovan. En Ari Vattanen eller Schumacher bara måste in framför en från en påfart motorväg med resultat att allt grus och jävulskap i slutet av påfarten skickas bakåt till stackars mig. Det blev nästan komiskt i slutet när jag kunde känna på mig att nu, nu jävlar! SPLACK! Där satt den!
ludde28
Kör: Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm Medlem: 11 oktober 2014
Ons 13 okt 2021 22:11 Svara med citat
I sthlmstrafik går det iofta nte att hålla 3s regel.
Dessutom: En dubb som lossnar från ett däck håller sig flygandes ofta längre 3s.
Även i slutet av sin parabelbana har den tillräcklig med energi för att orsaka spricka i vindrutan (egentligen är det två engier - dubbens o den träffade bilens energi).
Peppar peppar, endast ett stenskott med "ros" på sista 6 samt några obehagliga "BOOM".