Forum - Golf 4 (98-04) - Läcker kylvatten spricka kylvätskerör

Kallemero
Golf 5 1,6 FSI Ort: Flen
Tis 19 okt 2021 19:21 Svara med citat
Efter lite felsökning så har jag lokaliserat läckan till kylvätskeröret baksida motor , insuget är borta så nu återstår att laga röret på plats eller byta det ,det är en spricka på ca 3 cm där numret är stansat i plasten , någon som har erfarenhet av detta och om det är svårt att byta det svarta plaströret om ja är det någon som lagat det i stället och då på plats ? lagat med vad isf ? är det O-ringar i ändarna på röret eller vad är tätningen
tacksam för alla tips och trix

Dancing
mvh Kalle
Gangsterkeps
Golf 4 1.6 -98 Ort: Västerås
Ons 20 okt 2021 19:39 Svara med citat
Har bytt kylvätskerör på Golf IV 1,6 AKL-motor. Vet inte om det är en sån bil det gäller. Det rör jag bytte hade o-ring i änden på röret och var skruvat. Enkelt att byta och gick bra att komma åt. Tror inte att ett plaströr går laga, byt rör.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 24 okt 2021 12:11 Svara med citat
Kallemero skrev:
Efter lite felsökning så har jag lokaliserat läckan till kylvätskeröret baksida motor , insuget är borta så nu återstår att laga röret på plats eller byta det ,det är en spricka på ca 3 cm där numret är stansat i plasten , någon som har erfarenhet av detta och om det är svårt att byta det svarta plaströret om ja är det någon som lagat det i stället och då på plats ? lagat med vad isf ? är det O-ringar i ändarna på röret eller vad är tätningen
tacksam för alla tips och trix

Dancing
mvh Kalle


Plasten är så gammal och sprickbenägen så om du ska laga den måste du få till ett bandage runtom som är både vatten- och trycktätt så det stöder hela röret och hindrar nya sprickor.

Och det är oringar som tätar rör mot block etc.

Det lär behöva demonteras mer delar från motorn etc om du väljer att försöka täta röret (och ha en chans att få det tätt) gentemot att byta ett rör för några hundringar...
Kallemero
Golf 5 1,6 FSI Ort: Flen
Sön 24 okt 2021 19:42 Svara med citat
Då har jag bytt Kylvätskeröret , jag plockade bort alla nödvändiga slangar och kontakter för att komma åt , tog bort termostathuset och plastdelen huset var skruvat i , tog bort det trasiga Kylvätskeröret och ersatte med ett nytt , tog lite handtvål och smörjde in o-ringar och tätningar med för att de lättare skulle glida i läge
monterade dit plastdelen mot toppen och drog åt de tre skruvarna mot toppen , sen monterade jag termostathus ock alla slangar , lite små svårt att komma åt kan jag tycka , jag hade hjälp av en spegel för att se , fyllde på glykolvatten och statade upp bilen , men vad tusan det läcker i skarv mellan kylvätskerör och plast delen , jag trodde ju att o-ringen skulle täta , bara att riva ner skiten i gen , har ni som gjort detta använt något tätning , och i så fall vad ? , behövs det
tacksam för svar och hjälp och vad kan jag ha missat , det droppar när bilen är kall en kör man en stund så ökar läckan Sad
Kallemero
Golf 5 1,6 FSI Ort: Flen
Sön 31 okt 2021 17:37 Svara med citat
Hej , nu har jag hittat felet , jag monterade röret i plast delen( där termostaten sitter) först denna gång , nu fick jag in röret mycket längre , ser också att det skall sitta en låsning metallbygel och som man bara får dit om allt är rätt monterat , på min bil så saknades denna metallbygel , därav missade jag det när jag demonterade/monterade första gången , nu är allt på plats i gen och röret skarven är tät , hoppas detta kan hjälpa andra att inte göra samma misstag som jag gjorde