Forum - Golf 2 (83-91) - Helljuset funkar inte för mig!

ored
Golf 2 CL Ort: Uppsala
Ons 20 okt 2021 16:49 Svara med citat
Ljus-tuta funkar inte.

Slår jag på motorn är det alltid halv-ljus.

Trycker jag in lamp-knappen, ett steg in, blir det parkerings-ljus. Två steg in blir det halv-ljus och DÅ skall man kunna slå på hel-ljus med blinkers-spaken. Det funkar inte. Jag får hel-ljuset på konstant istället.

Jag bytte blinkers-spak nyss. Förra spaken gav inte vänster blinkers att funka alltid.

Var kan felet sitta? Relä? Trasig blinkers-spak igen? Säkring?
"Stukad" MK2
Golf 2 1.8cl -91 Ort: Trelleborg
Fre 14 jan 2022 6:35 Svara med citat
Hej!
Är det golf mk2 du pratar om nu så är det OFTAST ljusstället ( Lamp-knappen) som brukar spöka!
Jag hade också problem med mina lampor ett tag, satte jag lamp-knappen på ”helljus” och drog i spaken till helljus så dog alla mina lampor, slog jag av helljuset på spaken så funka halvljuset.. Jag gissar på lamp-knappen som spökar. Testa byta den. Mvh

LOW N´ SLOW
ored
Golf 2 CL Ort: Uppsala
Mån 17 jan 2022 22:48 Svara med citat
Tack för bra svar. Du har helt rätt det gäller en Golf mk2. Ska kolla på ljusknappen om felet ligger där. Felen uppstod när jag bytte ut den gamla spaken mot en ny. Anledningen till bytet var att den gamla spaken ganska ofta strulade när man skulle blinka till vänster. De gånger den gamla spaken strulade knastrade det bara istället för att ticka från relät, klinkersdioden på instrumentpanelen lysten med fast sken och det blinkade inte på bilens vänstra sida. Har alla felen med ljusknappen att göra?

/Ored
"Stukad" MK2
Golf 2 1.8cl -91 Ort: Trelleborg
Tis 18 jan 2022 12:02 Svara med citat
Nu vet jag inte om det är samma på Vw golf bilarna (Mk1 & Mk2) Jag äger också en Vw golf Mk1 cabriolet och där hade jag problem med mina blinkers också. Det var varningsblinkers knappen som var felet, jag byta den knappen 3 gånger innan det funkade korrekt igen . Men det var samma symtom som du beskriver. Men som sagt jag vet inte om varningsblinkersknappen är sammankopplad till blinkers relät 😢 men testa byta relä, lampknappen & varningsblinkers knappen. 👏🏻 Mvh

LOW N´ SLOW
ored
Golf 2 CL Ort: Uppsala
Tis 18 jan 2022 20:41 Svara med citat
Får testa det. Annars har det aldrig varit något fel på varningsblinkersen på bilen utan den har alltid fungerat och trycker jag in den knappen så blinkar alla blikersljus som de ska, det klickar i bilen. Är det ett separat relä för varningsblinkersen eller är det samma relä för både blinkersen och varningslampan?

/Ored
"Stukad" MK2
Golf 2 1.8cl -91 Ort: Trelleborg
Ons 19 jan 2022 11:41 Svara med citat
Jag äger 3 stycken golf mk2:or och jag har aldrig iheller haft problem med verken blinkers spaken eller blinkersen på dem. Men jag tycker det är konstigt att tutan inte funkar på din, det kan ju inte va i samband med din ”vänstra” blinkers (tycker jag) utan det är/måste va 2 separata fel lixom. Confused
Hm så skumt. Kanske något kabelbrott bakom panelen? Hur gick det efter du byta blinkersspaken? Funka då blinkers vänster igen eller den ”glappa” ändå?
Mvh

LOW N´ SLOW
ored
Golf 2 CL Ort: Uppsala
Lör 18 jun 2022 0:28 Svara med citat
Hej igen,

Så här ligger det till för tillfället med min Golf2 bil. Jag har nu provat att sätta dit 2 olika blinkersspakar. Köpt från 2 olika firmor. Kan förvisso vara tillverkade i samma fabrik. När jag installerat den första spaken så fungerar som blinkersen både åt höger och väster perfekt. Ljustutan fungerar inte. Trycker jag in lampknappen helt så lyser helljuset konstant och kan inte stängas av förutom om jag trycker tillbaka lampknappen till avstängt läge. Exakt samma händer när jag byter till spak 2. Varningsblinkersen har alltid fungerat utmärkt. Någon som vet varför det blir så? Hur löser jag det? Kanske ska testa att byta ut lampknappen? För ett antal år sedan hade jag problem med just lampknappen då fungerade inte halvljuset när knappen var avstängd utan bara när den var intryckte. Efter byte av knapp fungerade halvljusautomatiken igen.

/Ored
"Stukad" MK2
Golf 2 1.8cl -91 Ort: Trelleborg
Sön 19 jun 2022 7:10 Svara med citat
Hej igen!
Har du inte testat byta knappen till hel/halv/parkeringsljuset ännu? 😬
När du blinkar vänster, lyser den gröna knappen i mätarhuset eller den blinkar?
Jag minns för länge sen på min ena golf, blinka jag vänster lös den konstant grönt (blinka inte)
Det fick mig att koka.. så jag kolla igenom alla kablar till blinkers.. bak/sidorna & fram.. då visa det sig att någon tidigare ägare hade satt kabelskor på kablarna till blinkersen fram och dem låg imot varandra ”under eltejpen” så kolla och se om du hittar något kabelbrott på blinkerskablaran.. annars vetifan vad det kan vara tyvärr 🙄 Mvh

LOW N´ SLOW
ored
Golf 2 CL Ort: Uppsala
Sön 19 jun 2022 14:35 Svara med citat
Nej har ännu inte hunnit att testa att byta lampknappen. Oavsett om jag blinkar åt vänster eller höger blinkar den gröna dioden i mätarhuset som det ska. Alla yttre blinkers blinkar också som det ska. Kanske även ska förtydliga att med orginalspaken fungerade helljuset och ljustutan perfekt. Det ursprungliga felet till varför jag från början överhuvudtaget bytte spak var att med orginalspaken fungerade det inte att blinka åt vänster utan det bara knastrade lite. Kan det vara skillnad på orginalspak och spakar köpta från biltillbehörsfirmor eftersom jag löste de ursprungliga felet med byte till någon av de 2 andra men då samtidigt genererade nya fel, alltså dessa med helljuset och ljustutan? Kanske har lampknappen gått sönder just när jag bytte blinkersspak?

/Ored