Forum - Golf 4 (98-04) - Luft i kylsystemet , motorlampan tänds

Kallemero
Kör: Golf 5 1,6 FSI Ort: Flen Medlem: 10 oktober 2021
Ons 03 nov 2021 19:25 Svara med citat
Jag vet inte om jag gjort rätt men så här gjorde jag, fyllde på med ny kylvätska efter byte av kylvätskerör
jag fyllde på expantionskärlet , lät bilen gå på tomgång och med locket borta , fyllde på lite då till rätt nivå , lät bilen ytterligare stå och gå i ca 5 minuter jag såg att det rann lite vatten tillbaka i expantionskärlet och retur ledningen , skruvade sen dit locket , men jag misstänker att det är luft kvar och att det är något som gör att motorlampan tänds , någon vänlig person som har någon ide` varför motorlampan tänds , släcker den och åker ca 3 mil men nästa gång jag startar bilen så tänds lampan i gen ,
tacksam för svar och tips

Med vänlig hälsning Kalle Smile
Zeta007
Kör: Golf 4 1.6 -00 Ort: Karlstad Medlem: 29 december 2011
Ons 03 nov 2021 23:43 Svara med citat
När du luftar systemet så e det viktigt att bilen går på tomgång en 5-10 min och blir ordentligt varm , samtidigt under tiden ska du ha inne i kupén max värme på högsta fläkt hastighet samt locket av på kärlet. Va noga så du ej får het kylarvätska på dig ifall d bubblar till. Har gjort så på golfen och aldrig problem me luft i systemet

Lycka till 😃
Classic-vw
Kör: Golf 4 1.6 16V -01 AUS Ort: Sundsvall Medlem: 27 februari 2021
Lör 06 nov 2021 19:04 Svara med citat
Termostaten måste öppnas för att du ska få ut luften ur systemet så gör som användaren ovan beskrivit! Smile
Kallemero
Kör: Golf 5 1,6 FSI Ort: Flen Medlem: 10 oktober 2021
Sön 07 nov 2021 7:18 Svara med citat
Tack för utförligt svar , jag gjorde allt du skriver förutom Max fläkt och jag hade motorn på tomgång Max 5 min ,
Jag testar i gen
Mvh Kalle Cool Thumbs up Thumbs up
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 07 nov 2021 10:50 Svara med citat
Kallemero skrev:
Jag vet inte om jag gjort rätt men så här gjorde jag, fyllde på med ny kylvätska efter byte av kylvätskerör
jag fyllde på expantionskärlet , lät bilen gå på tomgång och med locket borta , fyllde på lite då till rätt nivå , lät bilen ytterligare stå och gå i ca 5 minuter jag såg att det rann lite vatten tillbaka i expantionskärlet och retur ledningen , skruvade sen dit locket , men jag misstänker att det är luft kvar och att det är något som gör att motorlampan tänds , någon vänlig person som har någon ide` varför motorlampan tänds , släcker den och åker ca 3 mil men nästa gång jag startar bilen så tänds lampan i gen ,
tacksam för svar och tips

Med vänlig hälsning Kalle Smile

TA RÄTT PÅ VARFÖR MOTORLAMPAN TÄNDS ISTÄLLET för att bara släcka den. Jag gissar att du kanske demonterat (frivilligt eller ofrivilligt) för att byta ditt vattenrör.
Tvivlar skarpt på att för lite kylvätska ska tända motorlampan.