Forum - Golf 7 (13-19) - Värmeproblem

GolfS
Kör: Golf 7 1.2 TSI Ort: Nacka Medlem: 10 november 2021
Ons 10 nov 2021 22:48 Svara med citat
Hej!

Har problem med värmen i min Golf 1.2 TSI från 2015
Upplever till att börja med svårigheter att uppnå motortemp. När jag väl kommer upp i 90 grader och vrider på full värme så reagerar tempmätaren nästan direkt och börjar sjunka. Det kommer varmluft men inte alls så varmt som det borde. Känns som om motorn även börjar visa tendenser på ojämn gång också.

Trodde att det berodde på lite kylarvätska så skulle fylla på men nivåerna var bra. Kan det vara luft i systemet som orsakar detta? Eller andra kända fel?

Hade nyligen inne bilen på service då dom fyllde ny gas i ACn då den var i stort sett tom. Kan något ha gått sönder under en sån service då jag inte haft värmeproblem tidigare.

Tacksam för svar
/S
Masi
Kör: Passat 8 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Tor 11 nov 2021 5:33 Svara med citat
Det är nog bara en slump att der hände just då, ac:n har ju inget med värmen arr göra sas.
Låter som du har problem med termostaten.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
VW Passat Alltrack TDI' 17
pepe
Kör: Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Tor 11 nov 2021 19:08 Svara med citat
GolfS skrev:
Hej!

Har problem med värmen i min Golf 1.2 TSI från 2015
Upplever till att börja med svårigheter att uppnå motortemp. När jag väl kommer upp i 90 grader och vrider på full värme så reagerar tempmätaren nästan direkt och börjar sjunka. Det kommer varmluft men inte alls så varmt som det borde.

Tacksam för svar
/S

Så beter sej väl alla motorerna om du värmer dom på detta sättet som du skriver, låt värmen vara på när du startar motorn och kör i väg, det tar en 15-20 min innan motorn är varm.
Är det första bil du har?