Forum - Golf 2 (83-91) - Vinande ljud [video].

dill
Kör: Golf 2 1.6 CL -86 Ort: Stockholm Medlem: 10 september 2021
Fre 12 nov 2021 19:37 Svara med citat
Hej!

Det uppstår ett jobbigt, vinande ljud när jag kör. Har ni någon aning om vad som kan vara fel?

Mest märkbart är det i låga hastigheter, men det går även att höra ett litet vinande ljud i runt ~70 km/h om man lyssnar noga. Det spelar ingen roll om jag svänger, bromsar eller lägger i friläge - ljudet kvarstår. När bilen går på tomgång låter det mycket mindre, men det låter fortfarande inte särskilt bra.

Fakta om bilen: från 1986, 1.6 L bensin, manuell låda, ingen servostyrning/pump, har en *ny* vattenpump.

Har testat att spraya vatten på kamremmen för att utesluta om den är för hårt/löst spänd eller om hjulen inte är i linje med varandra. Det jobbiga ljudet försvann ej, varken vid tomgång eller under färd direkt efter sprayningen. Det enda som hände var att det uppstod ett annat slags gnissel från remmen en gång då jag hade sprayat frikostigt med vatten.

Har hört att problemet kan vara dåliga lager i några av hjulen som kamremmen sitter på ifall inget händer när jag sprayar vatten, men jag har lyssnat på videos om "bad pulley bearing noise" och tycker inte de ljuden liknar det i mitt fall...

Nu är min nästa gissning att det kan vara generatorn som är boven. Det är däremot inget fel på den, funktionsmässigt. Den gör sitt jobb och laddar som den ska. Kan det fortarande vara något fel i något lager i den?

Här är en video med ljudet:

Senast ändrad Tor 18 nov 2021 11:00, ändrad totalt 1 gång
Jon@s
Kör: Golf 2 x7 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Fre 12 nov 2021 20:03 Svara med citat
Följer ljudet motorns varvtal? när byttes kamremmen senast? (kan vara dåligt lager i spännhjulet) för att lättare hitta dåliga lager så kan man använda ett stetoskop https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/ste toskop/stetoskop-2000018564

You can drink my beer, but you can never take the last one
dill
Kör: Golf 2 1.6 CL -86 Ort: Stockholm Medlem: 10 september 2021
Lör 13 nov 2021 12:16 Svara med citat
Ljudet följer varvtalet, ja. Är det ett tecken på att det kan vara generatorn som strular? Ljudet blir förresten "gungande" när jag inte gasar mycket eller släpper på gasen. Vid gaspådrag låter vinandet mer oavbrutet och dessutom högre i takt med att varvtalet ökar.

Kamremmen påstås vara bytt efter några hundratals mil sedan enligt förra ägaren. Den ser okej ut, det är inga sprickor i den i alla fall. Kan det vara lönt att byta den trots att vattentestet inte avslöjade något?

Ah, fiffigt med stetoskop! Tack för tipset, ska testa.