Forum - Golf 7 (13-19) - Dålig värme i bilen

malmberga
Kör: Golf 7 1,4 TSI -14 Ort: Hässleholm Medlem: 24 november 2021
Ons 24 nov 2021 7:58 Svara med citat
Upptäckte igår när jag körde hem från jobbet att värmen i bilen är väldigt dålig.
Trots att jag har värmen och fläkten på max så pumpar det inte ut någon värme utan det blåser typ kallt. Det rör sig om en 1,4 TSI - 14

Är det någon som har varit med om detta och vet vad det kan bero på? Confused
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Ons 24 nov 2021 13:36 Svara med citat
Har du läst av felkoder?
Gilberto
Kör: Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark Medlem: 29 januari 2015
Ons 01 dec 2021 11:16 Svara med citat
Jag har samma fel. Mycket dårlig värme rätt plötsligt. Och ingen värme på passagerarsidan vid fötterna! Efter 1 timmes körning med temp på HI och fullt blås, är luften som kommer ut, litet (mycket litet) varm och i passagerar sidan stort sett ute temp. Nu snöar det i Köpenhamn och det är inte roligt att sitta i bilen. Brrrr. bara elvärmen i sätet räddar oss.
Samma bil som OP: Golf 7 -14 TSI.
Har läst felkoder med VCDS och det var inga fel alls.
Någon som vet vad vi ska göra eller vad felet kan vara? Ville vara tacksam så VW inte bara byter allt och sänder räkningen till mig...
Gilberto Whistle
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Ons 01 dec 2021 17:43 Svara med citat
Ni har testat att nollställa kliman?

Låter ju som ett spjäll som spökar alternativt en tempgivare, eller två, som mäter inblåsande luft till kupén. Sitter en på vardera sida ungefär i höjd med mitten av dörren. Med VCDS kan man se temperaturen på dessa givare.

En diesel har också en tillskottsvärmare och det är vanligt att den elektriska vattenpumpen lägger av. Då tar det lång tid för motor och kupé att bli varm. Har man betalat extra för att få en knapp till denna i kupén ser man det genom att vörmaren startar men stannar kort därefter och knappen blinkar för att indikera fel.

En liknande tillskottsvärmare finns väl också på en bensinare?
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Tor 02 dec 2021 7:46 Svara med citat
Mranderz skrev:

https://youtu.be/VKwx3yvnanM

Ett trick som inte finns med i instruktionsboken,
Gilberto
Tor 02 dec 2021 10:49 Svara med citat
Mranderz skrev:

Låter ju som ett spjäll som spökar alternativt en tempgivare, eller två, som mäter inblåsande luft till kupén. Sitter en på vardera sida ungefär i höjd med mitten av dörren. Med VCDS kan man se temperaturen på dessa givare.

En diesel har också en tillskottsvärmare och det är vanligt att den elektriska vattenpumpen lägger av. Då tar det lång tid för motor och kupé att bli varm. Har man betalat extra för att få en knapp till denna i kupén ser man det genom att vörmaren startar men stannar kort därefter och knappen blinkar för att indikera fel.

En liknande tillskottsvärmare finns väl också på en bensinare?

Tack för svar. Ja, jag har nollställt Climatronic, för en väcka sedan. Faktiskt blev det kallare luft efter det... ? Som sagt inga felkoder med VCDS och tyvärr är jag inte så bra på VCDS att jag kan hitta var man kan avläsa temp. på givarna...

Jag märkte i går vid ett mycket långt rött ljus att luften blev kallare när bilen stod stilla! När jag körde igen blev den varmare.

PS. Temperaturen är lika dårlig vare sig om jag använder Airkonditioning eller inte...
Jag tror inte bensin bilar har denna tillskottsvärmare. har aldrig hört om detta.
Suck. Det är kallt ute nu med 15 cm snö. Ovanligt i Danmark. Smile
Mranderz
Tor 02 dec 2021 14:12 Svara med citat
Tryck på "meny" i nederkant av den runda knappen i mitten på din climatronicenhet. Då kommer du till menyn för clima. Tryck sedan på kugghjulet i högerkant för att komma in i menyn. Kontrollera om där står "automatisk tillskottsvärme". I så fall har du kaf en sådan.
Mranderz
Tor 02 dec 2021 14:17 Svara med citat
Http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?p=394923
Gilberto
Fre 03 dec 2021 9:45 Svara med citat
Mranderz skrev:
Tryck på "meny" i nederkant av den runda knappen i mitten på din climatronicenhet. Då kommer du till menyn för clima. Tryck sedan på kugghjulet i högerkant för att komma in i menyn. Kontrollera om där står "automatisk tillskottsvärme". I så fall har du kaf en sådan.

Tack! Så här ser min "MENY" ut: Står "SETUP" på min knapp men det tror jag är för att jag har en dansk registrerad Golf.
Bild

Så ingen tillskottsvärme i min... Crying or Very sad det konstiga är att om jeg står stilla i längre tid (med motorn på och fullt blås och värme) så blir luften kallare och kallare... som om värmen är beroende på inkommande luft utifrån.

På måndag blir det nog verkstaden om ingen har flera ideer. Brick wall
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 03 dec 2021 19:32 Svara med citat
Gilberto skrev:
Tack! Så här ser min "MENY" ut: Står "SETUP" på min knapp men det tror jag är för att jag har en dansk registrerad Golf.
Bild

Så ingen tillskottsvärme i min... Crying or Very sad det konstiga är att om jeg står stilla i längre tid (med motorn på och fullt blås och värme) så blir luften kallare och kallare... som om värmen är beroende på inkommande luft utifrån.

På måndag blir det nog verkstaden om ingen har flera ideer. Brick wall

Det är inget konstigt alls, när du står stilla på tomgång så producerar motorn mindre spillvärme än om du ligger på 1500-2500rpm.
Pensionären
Kör: Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås Medlem: 14 oktober 2014
Lör 04 dec 2021 9:47 Svara med citat
Jag stänger aldrig av AC:n på min bil utan den ska vara igång året runt. Tror inte det har något med ditt problem att göra men bra att veta.
Gilberto
Lör 04 dec 2021 10:02 Svara med citat
maxmsm skrev:
Det är inget konstigt alls, när du står stilla på tomgång så producerar motorn mindre spillvärme än om du ligger på 1500-2500rpm.

Hej maxmsm. Tack för ditt svar men det blåser ute temperatur! ur ventilerna även om dem står på HI (mer är 29°C) så jag tycker trots allt det är konstigt. Förövrigt har det ju alltid varit möjligt att få värme i kabinen. Också vid stillastående... men jag uppskattar ditt inlägg.
Gilberto
Gilberto
Lör 04 dec 2021 10:08 Svara med citat
Pensionären skrev:
Jag stänger aldrig av AC:n på min bil utan den ska vara igång året runt. Tror inte det har något med ditt problem att göra men bra att veta.

Hej Pensionären,

Ja, det har nog inte direkt med mitt problem att göra, men ag måste erkänna att jeg inte använder AC så mycket som jag borde. Det kostar benzin och i min förra bil (Ford) fungerade AC'n inte de sista 4-5 åren så jag har vant mig vid att inte ha den på hela tiden. Dock startar jag den cirka en timme varje vecka för att hålla systemet "i gång". Whistle

Nä, nu blir det nog service hos VW i Köpenhamn på måndag.
Tack alla för era inlägg.
Ha en God Jul!
Gilberto
Gilberto
Lör 04 dec 2021 10:09 Svara med citat
malmberga skrev:
Upptäckte igår när jag körde hem från jobbet att värmen i bilen är väldigt dålig.
Trots att jag har värmen och fläkten på max så pumpar det inte ut någon värme utan det blåser typ kallt. Det rör sig om en 1,4 TSI - 14

Är det någon som har varit med om detta och vet vad det kan bero på? Confused

Fick du löst ditt problem? Återvänd gärna.
maxmsm
Lör 04 dec 2021 10:12 Svara med citat
Gilberto skrev:
Hej maxmsm. Tack för ditt svar men det blåser ute temperatur! ur ventilerna även om dem står på HI (mer är 29°C) så jag tycker trots allt det är konstigt. Förövrigt har det ju alltid varit möjligt att få värme i kabinen. Också vid stillastående... men jag uppskattar ditt inlägg.
Gilberto

Då vågar jag nästan sätta en slant på att det kan ha med vattenpumpen att göra, jag hade liknande problem på min Golf och då hade en del av vingarna släppt på pumpen och efter byte så hade jag bra värme igen.
Gilberto
Lör 04 dec 2021 11:10 Svara med citat
maxmsm skrev:
Då vågar jag nästan sätta en slant på att det kan ha med vattenpumpen att göra, jag hade liknande problem på min Golf och då hade en del av vingarna släppt på pumpen och efter byte så hade jag bra värme igen.

Tack! Det låter betryggande. (Och inte så dyrt) Very Happy
candyweiss
Lör 04 dec 2021 11:33 Svara med citat
Gilberto skrev:
Ja, det har nog inte direkt med mitt problem att göra, men ag måste erkänna att jeg inte använder AC så mycket som jag borde. Det kostar benzin och i min förra bil (Ford) fungerade AC'n inte de sista 4-5 åren så jag har vant mig vid att inte ha den på hela tiden. Dock startar jag den cirka en timme varje vecka för att hålla systemet "i gång". :

Ett gott råd är att ALDRIG stänga av den, det blir bara dyrare i stutänden än vad bensindropparna kostar.
AC´n jobbar året runt och inte bara på sommaren. Den driver ut all fukt inne i kupén och blir därmed mycket fräschare inuti. Jag skaffade min första bil med AC för 30 år sedan och har aldrig stängt av någon sådan. Vet inte om det är det som räddat mig, men jag har aldrig behövt laga eller fylla på någon AC i min ägo.
Gilberto
Lör 04 dec 2021 13:36 Svara med citat
candyweiss skrev:
Ett gott råd är att ALDRIG stänga av den, det blir bara dyrare i stutänden än vad bensindropparna kostar.
AC´n jobbar året runt och inte bara på sommaren. Den driver ut all fukt inne i kupén och blir därmed mycket fräschare inuti. Jag skaffade min första bil med AC för 30 år sedan och har aldrig stängt av någon sådan. Vet inte om det är det som räddat mig, men jag har aldrig behövt laga eller fylla på någon AC i min ägo.

Tack för rådet! Det ska jag nog tänka på från och med nu. Pray
maxmsm
Lör 04 dec 2021 18:24 Svara med citat
Gilberto skrev:
Tack! Det låter betryggande. (Och inte så dyrt) Very Happy

På min Golf så byter man pumpen tillsammans med kamremmen.
maxmsm
Lör 04 dec 2021 18:28 Svara med citat
candyweiss skrev:

Vad är det som är så bra men att låta sin AC vara på hela året?

Vad jag vet så är dagens pumpar helkapslade och ska inte råka ut för att packningar ska torka ut och börja läcka som de kunde göra förr.
Men jag har ingen garanti på att detta stämmer men jag har inte råkat ur för läckande AC sedan min K2500 -90...
candyweiss
Lör 04 dec 2021 18:43 Svara med citat
Detta var första svaret när jag googlade:
Öka livslängden på din AC
Den främsta anledningen till att vi ska använda AC:n året om, är för att den håller längre då. När ett system med olja i sig inte används torkar packningar och tätningar, vilket gör att det börjar läcka och AC:n behöver servas.

Det går inte att överanvända en AC, eftersom den kan slå till och från efter behov av sig själv. Behöver temperaturen gå ned slår kompressorn till, men är det redan rätt temperatur i bilen stänger den automatiskt av sig. Därför bör AC:n alltid vara på.
https://www.hyundai.se/artikel/3-anledningar-till-varfor-acn-alltid-sk a-vara-paa?gclid=CjwKCAiAwKyNBhBfEiwA_mrUMmRa_Q7nQb8b-XX3lDK4L-4hd7UMl 2aCiLIwX2mAmX8VSY_quJ4FnhoCl7QQAvD_BwE
maxmsm
Lör 04 dec 2021 20:56 Svara med citat
candyweiss skrev:
Detta var första svaret när jag googlade:
Öka livslängden på din AC
Den främsta anledningen till att vi ska använda AC:n året om, är för att den håller längre då. När ett system med olja i sig inte används torkar packningar och tätningar, vilket gör att det börjar läcka och AC:n behöver servas.

Det går inte att överanvända en AC, eftersom den kan slå till och från efter behov av sig själv. Behöver temperaturen gå ned slår kompressorn till, men är det redan rätt temperatur i bilen stänger den automatiskt av sig. Därför bör AC:n alltid vara på.
https://www.hyundai.se/artikel/3-anledningar-till-varfor-acn-alltid-sk a-vara-paa?gclid=CjwKCAiAwKyNBhBfEiwA_mrUMmRa_Q7nQb8b-XX3lDK4L-4hd7UMl 2aCiLIwX2mAmX8VSY_quJ4FnhoCl7QQAvD_BwE

Thumbs up