Forum - Golf 2 (83-91) - Golf Mk2 byta till 1,9tdi

Thisismenooneelse
Golf 2 1,6 -86 Ort: Karlshamn
Ons 15 dec 2021 14:45 Svara med citat
Hej söker hjälp angående motorbyte, Vill byta ut min 1,6l mot en caddy mk2 1,9tdi.
Är det någon som kan svara på lite frågor gällande detta?
Hur mycket skiljer sig motorfästen?
Mekanisk pump eller elektrisk, Fördelar vs nackdelar? (Vet att det blir merjobb o montera elektrisk)
Framvagn mellan Caddy mk2 och Golf mk2 hur mycket skiljer eller kan man montera bolt on?

Mvh Eric
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 15 dec 2021 22:26 Svara med citat
Thisismenooneelse skrev:
Hej söker hjälp angående motorbyte, Vill byta ut min 1,6l mot en caddy mk2 1,9tdi.
Är det någon som kan svara på lite frågor gällande detta?
Hur mycket skiljer sig motorfästen?
Mekanisk pump eller elektrisk, Fördelar vs nackdelar? (Vet att det blir merjobb o montera elektrisk)
Framvagn mellan Caddy mk2 och Golf mk2 hur mycket skiljer eller kan man montera bolt on?

Mvh Eric


Antingen är motorfästena nästan snarlika eller lika, eller så är de helt helt annorlunda. Men det spelar egentligen ingen roll.
Fästpunkter på motorblocken finns, så du kan med lite klurande i värsta fall flytta över motorfästen etc från din gamla motor till din nya motor.

Elektriskt styrd pump ger renare avgaser, bättre utnyttjande av bränsle och bättre körbarhet.
Gew
Golf 2 1.8 -89 Ort: Utomlands
Lör 18 dec 2021 16:45 Svara med citat
Följ gärna upp under projektets gång med bilder etc, om du fortskrider. Mycket intressant, sånt här. Vad säger Besiktningen om motorbyten btw? Jag har noll koll.