Forum - Golf 6 (09-13) - Besiktning - fick en 2:a. "Dimljus höger bländande"

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Fre 21 jan 2022 16:20 Svara med citat
Hej,

Som rubriken lyder. Hur avhjälpa?

Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 21 jan 2022 17:52 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Hej,

Som rubriken lyder. Hur avhjälpa?

Dimljus ska gå att justera så det är bara att leta reda på justerskruvarna och skruva åt rätt håll. Razz
Fålkswagen Gålf säx
Fre 21 jan 2022 18:53 Svara med citat
maxmsm skrev:
Dimljus ska gå att justera så det är bara att leta reda på justerskruvarna och skruva åt rätt håll. Razz

Tack för ditt tips.

Jag har kikat på dimljusen men kan inte hitta några justeringsskruvar. Det finns två stycken skruvar; med den ena fäster man armaturen i karossen, med den andra skruvar man ihop armaturdelarna med varandra.

Besiktningsmannen sade att det inte går att justera detta dimljus. Hans tips var att rycka säkringen för dimljusen men jag tror inte att det finns en säkring för enbart dimljusen.

Hans andra tips var att ta bort kablarna till dimljusen. Men jag undrar om ett felmeddelande kommer att visa sig och då går väl inte bilen genom besiktningen?

Jag tar tacksamt emot fler tips! 😁

Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
maxmsm
Fre 21 jan 2022 19:38 Svara med citat
Tack för ditt tips.

Jag har kikat på dimljusen men kan inte hitta några justeringsskruvar. Det finns två stycken skruvar; med den ena fäster man armaturen i karossen, med den andra skruvar man ihop armaturdelarna med varandra.

Besiktningsmannen sade att det inte går att justera detta dimljus. Hans tips var att rycka säkringen för dimljusen men jag tror inte att det finns en säkring för enbart dimljusen.

Hans andra tips var att ta bort kablarna till dimljusen. Men jag undrar om ett felmeddelande kommer att visa sig och då går väl inte bilen genom besiktningen?

Jag tar tacksamt emot fler tips! 😁

Min sambo hade tidigare en Polo -10 och ena gången som jag besiktigade den hos Svensk Bilprovning i Helsingborg så fick jag ombesiktning just pga felinställda dimljus så jag bokade tid på Din Bil i Hbg för justering.
Jag åkte dit en morgon, lämnar nyckel och sätter mej och tar en kopp kaffe och ganska omgående så kommer det 2 herrar med allvarlig uppsyn och en bunt papper i handen och frågar om Polon är min, jag svarade ja, det är den
då säjer den ena mannen att din Polo har inget dimljus utan det är varselljus på den och de varken kan eller behöver justeras...

Jag åkte bort till Bilprovningen och visar papperna med utrustningslistan och besiktningsprotokollet och påpekar att det är omöjligt att dimljusen står fel för denna bilen har inga dimljus, en chef tillkallas och jag får ett ombesiktningsprotokoll med struken anmärkning...

Vad menar jag med detta då?
En besiktningsman är aldrig felfri....

Så det är kanske inga dimljus du har utan varselljus...
Fålkswagen Gålf säx
Lör 22 jan 2022 1:49 Svara med citat
Tack för roande läsning.

Det är en sådan lykta jag har;
https://www.trodo.se/dimljus-lykta-tyc-19-0797-01-9?gclid=CjwKCAiA0KmP BhBqEiwAJqKK4yu5WM5-2cJJ6st1ddN7V5rEhwPVW3CBtdBXnVSKqegjG9SNKLsYXBoCBs 8QAvD_BwE

Och den sitter här nere:
https://www.b-parts.com/en/store/products/3211541/left-front-fog-light -vw-golf-vi-5k1-16-tdi-2008-2009-2010-2011-2012-2013-2014/

När en lampa gick sönder där nere fick jag meddelande i MFD; "check front right fog light". Borde alltså röra sig om dimljus och inte varselljus.

Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
Fålkswagen Gålf säx
Sön 23 jan 2022 15:37 Svara med citat
I motsats till vad besiktningsmannen hävdade - det ÄR möjligt att justera dimljusens "riktnings-vinkel". Se foton nedan;

Dimljus höger, maximal "nedåt-lutning":
Bild

Dimljus höger, maximal "uppåt-lutning":
Bild

Dimljus vänster, maximal "nedåt-lutning":
Bild

Dimljus vänster, maximal "uppåt-lutning":
Bild

Efter denna justering av dimljusen torde bilen godkännas vid ombesiktning.

Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
maxmsm
Sön 23 jan 2022 21:32 Svara med citat
I motsats till vad besiktningsmannen hävdade - det ÄR möjligt att justera dimljusens "riktnings-vinkel". Se foton nedan;

Dimljus höger, maximal "nedåt-lutning":
Bild

Dimljus höger, maximal "uppåt-lutning":
Bild

Dimljus vänster, maximal "nedåt-lutning":
Bild

Dimljus vänster, maximal "uppåt-lutning":
Bild

Efter denna justering av dimljusen torde bilen godkännas vid ombesiktning.

Bra jobbat!

Som jag skrev tidigare:
"En besiktningsman är aldrig felfri.... "

Vart sitter justeringen?

Jag är ganska säker på att dimljusen på min Jetta -12 är likadana.
Fålkswagen Gålf säx
Sön 23 jan 2022 22:08 Svara med citat
Jag har denna dimljus-armatur:
https://www.trodo.se/dimljus-lykta-hella-1n0-009-954-321

På samma sida kan man också hitta uppgifter om OE-nummer samt vilka bilmodeller denna dimljus-lykta är kompatibel med.

Justeringsskruven syns undertill, på fotot, och den skruvas med Torx-bit.

Det är möjligt att justera lutningen på dimljuset utan att avlägsna någon panel. Det finns ett litet hål i plast-panelen genom vilket man kan föra in en skruvmejsel.

Här syns hålet, i plast-panelen, som sitter precis under hålet för dimljus-lyktan:
https://www.ebay.co.uk/itm/362384691759

Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
maxmsm
Mån 24 jan 2022 8:45 Svara med citat
Jag har denna dimljus-armatur:
https://www.trodo.se/dimljus-lykta-hella-1n0-009-954-321

På samma sida kan man också hitta uppgifter om OE-nummer samt vilka bilmodeller denna dimljus-lykta är kompatibel med.

Justeringsskruven syns undertill, på fotot, och den skruvas med Torx-bit.

Det är möjligt att justera lutningen på dimljuset utan att avlägsna någon panel. Det finns ett litet hål i plast-panelen genom vilket man kan föra in en skruvmejsel.

Här syns hålet, i plast-panelen, som sitter precis under hålet för dimljus-lyktan:
https://www.ebay.co.uk/itm/362384691759

Stort tack!
Jag ska kolla hur det ser ut på Jettan när det är lite torrare ute...