|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 14 feb 2022 21:23 |
|
Hur länge kan man förvänta sig att bilbatteriet håller den spänningsnivå som krävs för att starta bilen?
Bilen stod flera dagar utan att den användes. Bilbatteriet hade tappat så pass mycket spänning att bilen inte kunde startas.
Fick sedan hjälp att starta bilen genom att koppla laddat bilbatteri till mitt bilbatteri.
Mätte sedan spänningen;
När motorn var igång: ~14,70 V (fluktuerande)
När motorn stängts av: 12,15 V
När plus-polens kabel avlägsnats: 12,13 V
När plus-polens kabel återanslutits: 12,10 V
När plus-polens kabel avlägsnats igen: 12,11 V
Kabeln till plus-polen lämnades oansluten i ca tolv timmar.
...
Spänning efter tolv timmar: 11,97 V
Bilbatteriet hade alltså tappat 12,11 - 11,97 = 0,14 V på tolv timmar, utan att vara anslutet. Betyder detta att bilbatteriet är alltför dåligt på att behålla spänning?
Kabeln till plus-polen återanslöts sedan.
Spänningen uppmättes då till 11,73 V
Skillnaden i spänning mellan anslutet och oansluten batteri var alltså:
11,97 - 11,73 = 0,24 V
Betyder detta att någon elektronisk komponent drar tjuvström?
Kort därefter gjordes en biltur. Efter bilturen uppmättes spänningen:
12,18 V
Kabel till plus-pol var sedan ansluten i tio timmar.
...
Spänningen uppmättes sedan till 11,93 V.
Detta innebär ett spänningstapp, under tio timmar, med batteriet anslutet, på;
12,18 - 11,93 = 0,25 V
Bilen står sedan oanvänd i 40 timmar med batteriet anslutet.
...
Spänning uppmättes sedan till 11,72 V.
På 40 timmar hade batteriet, med kablar anslutna, tappat:
11,93 - 11,72 = 0,21 V
Motorn startas och spänningen uppmättes till fluktuerande runt 14,70 V.
Efter en kort biltur uppmättes spänningen 12,13 V. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Mån 28 feb 2022 17:14 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Hur länge kan man förvänta sig att bilbatteriet håller den spänningsnivå som krävs för att starta bilen?
Bilen stod flera dagar utan att den användes. Bilbatteriet hade tappat så pass mycket spänning att bilen inte kunde startas.
Fick sedan hjälp att starta bilen genom att koppla laddat bilbatteri till mitt bilbatteri.
Mätte sedan spänningen;
När motorn var igång: ~14,70 V (fluktuerande)
När motorn stängts av: 12,15 V
När plus-polens kabel avlägsnats: 12,13 V
När plus-polens kabel återanslutits: 12,10 V
När plus-polens kabel avlägsnats igen: 12,11 V
Kabeln till plus-polen lämnades oansluten i ca tolv timmar.
...
Spänning efter tolv timmar: 11,97 V
Bilbatteriet hade alltså tappat 12,11 - 11,97 = 0,14 V på tolv timmar, utan att vara anslutet. Betyder detta att bilbatteriet är alltför dåligt på att behålla spänning?
Kabeln till plus-polen återanslöts sedan.
Spänningen uppmättes då till 11,73 V
Skillnaden i spänning mellan anslutet och oansluten batteri var alltså:
11,97 - 11,73 = 0,24 V
Betyder detta att någon elektronisk komponent drar tjuvström?
Kort därefter gjordes en biltur. Efter bilturen uppmättes spänningen:
12,18 V
Kabel till plus-pol var sedan ansluten i tio timmar.
...
Spänningen uppmättes sedan till 11,93 V.
Detta innebär ett spänningstapp, under tio timmar, med batteriet anslutet, på;
12,18 - 11,93 = 0,25 V
Bilen står sedan oanvänd i 40 timmar med batteriet anslutet.
...
Spänning uppmättes sedan till 11,72 V.
På 40 timmar hade batteriet, med kablar anslutna, tappat:
11,93 - 11,72 = 0,21 V
Motorn startas och spänningen uppmättes till fluktuerande runt 14,70 V.
Efter en kort biltur uppmättes spänningen 12,13 V. |
Självurladdningen i ditt batteri verkar vara lite stor.
Nästa steg i eventuell felsökning är att göra ett belastningstest på ett batteri som du låtit ladda över natten tex, och sedan stå några timmar. Om spänningen sjunker för mycket under belastningstestet är någon cell i ditt batteri död och det är dags att köpa ett nytt batteri.
Typiskt på modernare bilar så håller ett original batteri 5-10 år, har det ibland laddats upp med laddare etc så brukar de hålla längre.
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Mån 28 feb 2022 20:57 |
|
r o l l e skrev: | Självurladdningen i ditt batteri verkar vara lite stor.
Nästa steg i eventuell felsökning är att göra ett belastningstest på ett batteri som du låtit ladda över natten tex, och sedan stå några timmar. Om spänningen sjunker för mycket under belastningstestet är någon cell i ditt batteri död och det är dags att köpa ett nytt batteri.
Typiskt på modernare bilar så håller ett original batteri 5-10 år, har det ibland laddats upp med laddare etc så brukar de hålla längre. |
Ok, tack för din synpunkt.
Mitt batteri är av typen AGM och är minst 6,5 år gammalt. Kanske så gammalt som 10 år. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Sön 10 jul 2022 23:29 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Ok, tack för din synpunkt.
Mitt batteri är av typen AGM och är minst 6,5 år gammalt. Kanske så gammalt som 10 år. |
Eftersom du har ett AGM batteri gör jag antagandet att bilen i fråga har start/stopp-funktion.
Detta är ett djävulens påfund som sliter något otroligt på många komponenter i bilen, batteri och startmotor inte minst.
Men är bilen och batteriet 10+år så är det nog inte svårare än att batteriet är slut, någon cell har havererat.
Precis som föregående inlägg skrev så testas detta med en belastningsprovare, finns enkla mekaniska för hobbybruk till överkomliga priser om du vill pilla själv, annars löser närmaste verkstad eller batterigubbe detta åt dig i ett nafs
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Mån 11 jul 2022 0:00 |
|
RealKasken skrev: | Eftersom du har ett AGM batteri gör jag antagandet att bilen i fråga har start/stopp-funktion.
Detta är ett djävulens påfund som sliter något otroligt på många komponenter i bilen, batteri och startmotor inte minst.
Men är bilen och batteriet 10+år så är det nog inte svårare än att batteriet är slut, någon cell har havererat.
Precis som föregående inlägg skrev så testas detta med en belastningsprovare, finns enkla mekaniska för hobbybruk till överkomliga priser om du vill pilla själv, annars löser närmaste verkstad eller batterigubbe detta åt dig i ett nafs |
Ja, bilen har start-stopp-funktion. Jag tror att jag kan slå ifrån den funktionen.
Jag körde med CTEK's uppladdning och rekond på batteriet. Sedan dess har jag inte haft några problem. Iofs så har vädret varit varmt sedan jag körde rekonden. Batteriet blev urladdat i våras när det var kallt och jag inte hade startat bilen på några dagar. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Mån 11 jul 2022 21:49 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Jag körde med CTEK's uppladdning och rekond på batteriet. Sedan dess har jag inte haft några problem. |
De där "smarta" laddarna kan faktiskt utföra små underverk ibland.
Du bör nog ändå lägga detta som en kommande kostnad i bakhuvudet, är batteriet 10+år så lever det på övertid.
Själv fick jag byta i min förra bil (golf -10) när den var ganska exact 3år gammal, då hade den rullat 36.000mil dock.
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Mån 11 jul 2022 22:11 |
|
RealKasken skrev: | De där "smarta" laddarna kan faktiskt utföra små underverk ibland.
Du bör nog ändå lägga detta som en kommande kostnad i bakhuvudet, är batteriet 10+år så lever det på övertid.
Själv fick jag byta i min förra bil (golf -10) när den var ganska exact 3år gammal, då hade den rullat 36.000mil dock. |
Ok, det var lång körsträcka!
Jag gissar att bilbatteriet fick sig en "törn" då jag tidigt i våras, när det var ganska kallt, inte använde bilen på några dagar och inte laddade batteriet.
Bilbatteriet kanske är såpass gammalt som 11 år. Troligtvis inte äldre eftersom att bilen är 11 år gammal. Vet ej om förra ägaren någonsin köpte nytt. Förra ägaren kanske köpte nytt batteri innan bilen såldes. Bilbatteriet är hursomhelst minst 7 år gammalt. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|