Forum - Golf 6 (09-13) - EGR eller PF guide

Werthes
Kör: Golf 6 0765959599 Ort: Västerås Medlem: 04 mars 2022
Lör 05 mar 2022 0:48 Svara med citat
VW Golf Variant 1.6 TDI, 105hk, 2013 Gen 6. (BlueMotion)

Felkod:
* P046C

Symtom:
* Efter ca 10 minuters körning så lyser den gula spiralen. Ibland så syns även ett utropstecken i LCD-displayen. Bilen går in i Limp-mode och kör i max 40km/h. Stänger man av bilen en kort stund så försvinner alla symboler för att sedan komma tillbaka ca 90 sekunder senare.

Vad som är gjort:
Började med att montera bort spjälhuset och röret för rengöring. Där Fanns det kladdiga/tjocka oljerester. Tyvärr gav det ingen effekt, tog bort det igen för att vara säker.

Hypotes:
* EGR-modul måste rengöras (den med kylare)?
* Partikelfilter är helt/nästan blockerat, därav felkod när motorn blir varm?

Dessa två har jag aldrig jobbat med, så jag behöver en bra guide, gärna video, samt lite instruktioner på vad som behövs. Jag är inget proffs men fixat en del med andra bilar. Vart ska jag börja, EGR eller PF? (steg för steg hade varit skönt innan man lägger sig under bilen). Annars antar jag att det går på ca 8k på en verkstad?

Bild

Bild[/gallery]
Werthes
Kör: Golf 6 0765959599 Ort: Västerås Medlem: 04 mars 2022
Lör 05 mar 2022 0:51 Svara med citat
Note: Jag har ingen aning om vart EGR enheten sitter, likaså PF. (vill inte gissa mig fram även om det kanske är enkelt).
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Tis 08 mar 2022 23:37 Svara med citat
EGR:n sitter på baksidan av motorn. Ett riktigt skitjobb, det är trångt och överallt. Du får vara beredd på en hel del frustrerande tid. Byter tusen gånger hellre kamremmen eller något liknande.
Werthes
Kör: Golf 6 0765959599 Ort: Västerås Medlem: 04 mars 2022
Ons 09 mar 2022 0:35 Svara med citat
Tack, nej blir till att lämna in den. Kostar mer att låta den stå i flera veckor.
Werthes
Kör: Golf 6 0765959599 Ort: Västerås Medlem: 04 mars 2022
Fre 11 mar 2022 17:46 Svara med citat
Gjorde felsök hos verkstad och helt riktigt så var det EGRn som var heldöd. Priset för ny del och arbete blev ca 9.500kr eller ca 7500kr med begagnad egen del.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Mån 21 mar 2022 18:28 Svara med citat
Werthes skrev:
Gjorde felsök hos verkstad och helt riktigt så var det EGRn som var heldöd. Priset för ny del och arbete blev ca 9.500kr eller ca 7500kr med begagnad egen del.


Inte gratis men de pengarna är det nästan värt. Var det tråkigaste jobbet jag gjort alla kategorier på bilar. Trångt och man ser ingenting vid många av skruvarna som måste bort och sen tillbaks igen. Du är glad att du inte gjorde jobbet själv. Very Happy