Forum - Volkswagen Passat - Glödstiftslampan tänds i nerförbacke

flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Lör 12 mar 2022 22:34 Svara med citat
Glödstiftslampan tänds i nerförbacke, när jag släpper på gasen
CAYC-motorn - diesel

Jag får felkod P067100 [109] - Elfel

glödstiftet 1a cyl.

Är det någon som råkat ut för den felkoden ? hur felsöker man ett sådant problem..
så det har ingenting att göra med en sliten spridarspets, det är alltså ett elekriskt fel ?

/Robban
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Sön 13 mar 2022 18:51 Svara med citat
Jag resistansmätte glödstiftet på 1ans cyl.idag och jag fick inget värde alls, cyl brevid fick jag 1.2ohm.. vilket är OK.. 1ans glödstift är nog kass.. får beställa ny..
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 13 mar 2022 19:00 Svara med citat
Har du verkligen en CAYC-motor i en Passat?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 13 mar 2022 23:30 Svara med citat
Kan väl vara en sådan här?
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/volkswagen_passat_1_6_tdi_laga _mil_d_varm_drag_120hk/98023486
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 14 mar 2022 8:18 Svara med citat
Jag tvivlar på ett den 1,6 motorn på 120Hk är en CAYC-motor då CAYC hade 105 eller 106Hk beroende på vem man frågar.
Jag gissar att CAYC- motorn försvann eller fick ny beteckning efter att Mügelwagen&co ställde till med dieselgate och senare fick ändra i programmeringen av motorfamiljerna så att kväveoxid utsläppen minskades.
Jag har en CAYC i min Jetta -12 som var en av motorerna som fick Mügelwagen&co`s fantastiska programvara som efter åtgärd blev mycket trött och törstig...
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 14 mar 2022 8:34 Svara med citat
maxmsm skrev:
Jag tvivlar på ett den 1,6 motorn på 120Hk är en CAYC-motor då CAYC hade 105 eller 106Hk beroende på vem man frågar.
Jag gissar att CAYC- motorn försvann eller fick ny beteckning efter att Mügelwagen&co ställde till med dieselgate och senare fick ändra i programmeringen av motorfamiljerna så att kväveoxid utsläppen minskades.
Jag har en CAYC i min Jetta -12 som var en av motorerna som fick Mügelwagen&co`s fantastiska programvara som efter åtgärd blev mycket trött och törstig...

Oj, intressant, du var verkligen insatt i detta Thumbs up
Hoppas att TS svarar, för nu blev jag nyfiken Regular Smiley
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 14 mar 2022 8:41 Svara med citat
candyweiss skrev:
Oj, intressant, du var verkligen insatt i detta Thumbs up
Hoppas att TS svarar, för nu blev jag nyfiken Regular Smiley


Det står dessutom i hans profil att han har en Passat 6.
Motorkoden på bilen i annonsen ska heta DCZA.

Min CAYC-motor blev riktigt trevlig efter in liten uppgradering av programvaran hos Göran i Kvisttofta!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 14 mar 2022 8:56 Svara med citat
maxmsm skrev:
Det står dessutom i hans profil att han har en Passat 6.
Motorkoden på bilen i annonsen ska heta DCZA.

Min CAYC-motor blev riktigt trevlig efter in liten uppgradering av programvaran hos Göran i Kvisttofta!

Det var nära att jag optimerade min Tiguan där, men slumpade sig så att det blev hos DD i Svedala i stället. Har läst mycket positivt om GDM.
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Tis 15 mar 2022 7:54 Svara med citat
Ang. om den där uppdateringen, jag fick papper om det från VW, att de gratis ville utföra uppdateringen.. men jag reagerade på uppgifterna att uppdateringen inte skulle påverka bränsleförbrukningen,prestanda,koldioxidutsläpp eller ljudnivå.. Öh, okey.. jag ringde dom, och tydligen så var det mer saker de skulle göra utöver uppdateringen som inte stod med i informationen som var utskickad.. de skulle även montera gummikuddar mellan bränslerören, byta någon givare på luftburken.. har en kompis som fick ett liknande brev och efter han lämnade in sin bil så började den krångla.. det var ju intressant att höra att du "maxmsn" fick en bil efter uppdateringen som blev trött och törstig.. jag har har inte hört av mig till VW, jag tror jag hoppar det.. Det står att efter uppgraderingen så uppnår den avgasnormen EU5.. vad skulle detta innebära då ? att man får billigare skatt.. ?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 15 mar 2022 8:17 Svara med citat
flypassat skrev:
Ang. om den där uppdateringen, jag fick papper om det från VW, att de gratis ville utföra uppdateringen.. men jag reagerade på uppgifterna att uppdateringen inte skulle påverka bränsleförbrukningen,prestanda,koldioxidutsläpp eller ljudnivå.. Öh, okey.. jag ringde dom, och tydligen så var det mer saker de skulle göra utöver uppdateringen som inte stod med i informationen som var utskickad.. de skulle även montera gummikuddar mellan bränslerören, byta någon givare på luftburken.. har en kompis som fick ett liknande brev och efter han lämnade in sin bil så började den krångla.. det var ju intressant att höra att du "maxmsn" fick en bil efter uppdateringen som blev trött och törstig.. jag har har inte hört av mig till VW, jag tror jag hoppar det.. Det står att efter uppgraderingen så uppnår den avgasnormen EU5.. vad skulle detta innebära då ? att man får billigare skatt.. ?


Jag köpte Jettan åtgärdad och den drog runt en dl mera/mil än en kompis Golf med samma motor och efter att den blivit chippad hos GDM så är avgasvärdena helt kanon vid besiktningen(och bra tryck i den) och vid min normala körning till och från arbetet så drar den under 0,4l/mil nu.
Sambons Passat 2,0 TDI 4Motion -13 som vi köpte ny kommer aldrig att få den nya programvaran eller besöka någon VAG-verkstad så länge som vi äger den.

Skatten kommer inte att ändras, den ändrades inte upp efter att Dieselgate avslöjades så den kommer inte att sänkas vid omprogrammeringen som VAG vill/ska göra.
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Tis 15 mar 2022 8:58 Svara med citat
Får man fråga, var det dyrt att chippa hos GDM ? villken hastighet ligger du då i, för att få den att gå under 0.4L/m ?..jag kommer inte ner i 0.4l/m, snarare 0.5 men jag har inte gjort någon mätning nu på ett tag.. jag köpte min passat 1.6 TDI bluemotion -10, för ca 6 mån sedan och min Audi innan som jag ägde i 18 år drog i snitt 1.2L/m..
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Tis 15 mar 2022 9:03 Svara med citat
Får man fråga, var det dyrt att chippa hos GDM ? villken hastighet ligger du då i, för att få den att gå under 0.4L/m ?..jag kommer inte ner i 0.4l/m, snarare 0.5 men jag har inte gjort någon mätning nu på ett tag.. jag köpte min passat 1.6 TDI bluemotion -10, för ca 6 mån sedan och min Audi innan som jag ägde i 18 år drog i snitt 1.2L/m..
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 15 mar 2022 9:41 Svara med citat
flypassat skrev:
Får man fråga, var det dyrt att chippa hos GDM ? villken hastighet ligger du då i, för att få den att gå under 0.4L/m ?..jag kommer inte ner i 0.4l/m, snarare 0.5 men jag har inte gjort någon mätning nu på ett tag.. jag köpte min passat 1.6 TDI bluemotion -10, för ca 6 mån sedan och min Audi innan som jag ägde i 18 år drog i snitt 1.2L/m..

För 3000:- får du en helt ny bil https://www.gdmperformance.se/steg-1-diesel/1312-volkswagen-jetta-12-t si-122hk-2011-.html
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 15 mar 2022 9:48 Svara med citat
flypassat skrev:
Får man fråga, var det dyrt att chippa hos GDM ? villken hastighet ligger du då i, för att få den att gå under 0.4L/m ?..jag kommer inte ner i 0.4l/m, snarare 0.5 men jag har inte gjort någon mätning nu på ett tag.. jag köpte min passat 1.6 TDI bluemotion -10, för ca 6 mån sedan och min Audi innan som jag ägde i 18 år drog i snitt 1.2L/m..


Jag har ca 33Km till arbetet som är blandat 50-70-80-vägar och jag kör mjukt och ligger på fartkameravänlig hastighet dvs ca 5 över tillåtet.
När vi är ute på längre körningar och det blir 120-väg så drar den lite mera.
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Tis 15 mar 2022 10:36 Svara med citat
Oj 150hk, mer hästkrafter, och den drar mindre bränsle landsväg ? är det möjligt.. : )
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Tis 15 mar 2022 10:45 Svara med citat
Jag googlade på det och jag läser att det ev. inte är lagligt.. så om chipptrimningen görs på rätt sätt, då klarar man kraven som bilprovningen kräver.. är det så ?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 15 mar 2022 11:08 Svara med citat
Ska man vara noga så är det inte lagligt, garantier och försäkringar slutar gälla. I maxsms fall så får man garanterat lägre bränsleförbruking iom att hans bil var uppdaterad med VW´s nya programvara.

Annars får man inte lägre bränsleförbrukning i en personbil, däremot i en stor diesel får man lägre förbrukning, speciellt i en stor V6 eller V8 diesel (lastbil), där kan det handla om liter.

Fördelen som jag ser att är att man får en mycket behagligare motor med mycket vrid. Min Tiguan är en bensinare och den förbrukar samma som innan optimering vid normal och lugn landsvägskörning.

Nackdelen är att det är roligare att köra och därmed gasar jag lite mer, för mig har det blivit runt 0.1 l/m mer i förbrukning.
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Tis 15 mar 2022 17:55 Svara med citat
Okey bra o veta : )
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 15 mar 2022 19:05 Svara med citat
flypassat skrev:
Jag googlade på det och jag läser att det ev. inte är lagligt.. så om chipptrimningen görs på rätt sätt, då klarar man kraven som bilprovningen kräver.. är det så ?


Nej, det är inte lagligt men besiktningen lägger ingen tid på att kontrollera om de ens har någon utrustning/kunskap att göra kontroll med.
Jag har besiktigat efter chippningen och alla värdena låg mycket bra.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 15 mar 2022 19:11 Svara med citat
maxmsm skrev:
Nej, det är inte lagligt men besiktningen lägger ingen tid på att kontrollera om de ens har någon utrustning/kunskap att göra kontroll med.
Jag har besiktigat efter chippningen och alla värdena låg mycket bra.

Jag har också besiktat efter optimeringen, inga problem alls. Tror inte ens VAG märker eller kontrollerar det?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 15 mar 2022 20:05 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag har också besiktat efter optimeringen, inga problem alls. Tror inte ens VAG märker eller kontrollerar det?


När jag lämnade in Jettan på VW i Landskrona för att minska känsligheten på larmsensorn i kupén så fick jag en fråga om något med inkoppling/uppdatering vilket jag förbjöd dem att göra.
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Mån 21 mar 2022 16:18 Svara med citat
Ang glödstiftet på 1ans cyl, så verkar det som jag dragit sönder gängorna.. det går bara runt.. och tar jag en näbbtång och försöker dra, så lossar det ej.. jag tycker mig kunna vicka lite på glödstiftet... vad göra ?
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Mån 21 mar 2022 19:51 Svara med citat
Tänkte ringa runt lite och se vad dom tar på firmorna, för att ta ut skiten..
Alt. fixa själv
hur gör man med toppen på glödstiftet ? ska man bryta av det för att sedan borra bort gängorna, gänga nytt och förbereda för en helicoil, och sedan borra ett hål som gängas för att förbereda en gängad stav, som används för att dra ut rest av glödstiftet..
den går runt nu, är det gängerna som går runt eller är det toppen som är av, men som ändå inte lossnar ?

någon som har erfarenhet.. tips..

Bild
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Tis 22 mar 2022 16:42 Svara med citat
1500 spänn verkar vara ett riktpris.. kan bli billigare.. om allt flyter på.. (2h jobb)
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Tis 22 mar 2022 20:30 Svara med citat
Kan den mardrömmen fixa sig för 1500 så är det bara tacka o buga ..

Såna grejer är nog det bästa att låta någon med erfarenhet titta på , innan man ger sig på själv o förstör o förvärrar att någon ska ha en chans att få bort det .senare
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Tis 22 mar 2022 22:25 Svara med citat
Jo men du.. det finns kit och beställa för ca 5-600kr, där det bygger på att man gängar upp hålet som man borrat upp, istället för att sätta in en fejk-gänga.. en populär fejk-gänga på marknaden heter helicoil..
Om det skulle skita sig, så kan man själv eller en firma sätta dit en helicoil, då i mitt fall har jag gängan M10X1.. för att få M10X1 så måste man borra upp större hål med helicoil, för att fejk-gängan ska få plats samt att det inre måttet blir M10X1..
jag gissar att det största felet man kan göra är om man borrar alldeles snett..
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 22 mar 2022 23:40 Svara med citat
flypassat skrev:
Jo men du.. det finns kit och beställa för ca 5-600kr, där det bygger på att man gängar upp hålet som man borrat upp, istället för att sätta in en fejk-gänga.. en populär fejk-gänga på marknaden heter helicoil..
Om det skulle skita sig, så kan man själv eller en firma sätta dit en helicoil, då i mitt fall har jag gängan M10X1.. för att få M10X1 så måste man borra upp större hål med helicoil, för att fejk-gängan ska få plats samt att det inre måttet blir M10X1..
jag gissar att det största felet man kan göra är om man borrar alldeles snett..


Eller får in metallspån i förbränningsrummet som sedan lägger sig mellan kolv och cylinder och orsakar dumheter.

Eller som du nämner borrar lite snett.

Eller får borrhaveri när det du försöker borra bort släpper...

Eller en del andra möjliga missöden.

Och om man inte monterar insatsgänger någon gång med jämna mellanrum, typ en i veckan kan man av ovana få monteringen fel och sedan ska du försöka peta bort eller borra bort igen.

Det är tråkigt när det går fel, men vissa moment är ofta av varianten behöver du fråga kan du inte.

Visst finns det en dag för att lära sig, men då kanske ett kraschat topplock på arbetsbänken är bra utbildning. Eller så kan det vara läge att ta in ett proffs som gör det, frågar man fint kan man ofta på kolla och förhoppningsvis lära sig.

Jag hoppas du får ordning på bilen oavsett vilken väg du väljer.
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Ons 23 mar 2022 7:12 Svara med citat
Ja det kan gå fel.. men om man ska lära sig och kunna bli självständig, att slippa behöva ta hjälp utav bilverkstan så fort något händer och betala de extrema priserna som man ibland får betala, så i det långa loppet så skulle jag säga att man ekonomiskt blir en vinnare, även om man ibland går på en nit.. såvida man inte är ett klantarsle som har noll inlärningsförmåga, och gör samma misstag om och om igen.. jag inser att jag inte är ett klantarsle även om jag ibland är det : )
nu har jag ingen brådska med att få detta gjort, för bilen har startat perfekt under vintertid, med 3 fungerande glödstift.. men jag grämer mig över att jag inte gjorde tillräckligt med research innan jag började att meka.. hade jag vetat det jag vet nu, så hade jag med största sannolikhet fått ur glödstiftet, utan några problem..
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Ons 23 mar 2022 8:03 Svara med citat
flypassat skrev:
Ja det kan gå fel.. men om man ska lära sig och kunna bli självständig, att slippa behöva ta hjälp utav bilverkstan så fort något händer och betala de extrema priserna som man ibland får betala, så i det långa loppet så skulle jag säga att man ekonomiskt blir en vinnare, även om man ibland går på en nit.. såvida man inte är ett klantarsle som har noll inlärningsförmåga, och gör samma misstag om och om igen.. jag inser att jag inte är ett klantarsle även om jag ibland är det : )
nu har jag ingen brådska med att få detta gjort, för bilen har startat perfekt under vintertid, med 3 fungerande glödstift.. men jag grämer mig över att jag inte gjorde tillräckligt med research innan jag började att meka.. hade jag vetat det jag vet nu, så hade jag med största sannolikhet fått ur glödstiftet, utan några problem..


Jag förstår precis vad du menar , för jag försöker göra allt själv och kan jag inte så försöker jag ta reda på allt innan jag ger mej på jobbet som behöver göras .Har sparat några tusenlappar genom åren och youtube har hjälpt till kan jag lova .

Känner du dej manad och vill ge dej på det själv , så säger jag bara kör på .
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Ons 23 mar 2022 8:26 Svara med citat
: ) ja jag får se här framöver hur jag gör.. Thumbs up
Sida 1, 2  >