Forum - Andra Volkswagen-modeller - Orolig blivande Tiguan ägare.

Henningsson73
Kör: Tiguan 2.0 Ort: Eskilstuna Medlem: 10 april 2022
Sön 10 apr 2022 21:26 Svara med citat
Hej.
Har presic köpt en Volkswagen Tiguan TSI190 DSG 4M från 2019 som har gått 3200 mil.
Satt och läste lite på nätet och såg en hel del prata om att det var problem med deras dsg lådor?
Är det något man behöver vara bekymrad över?
Ska hämta ut den imorgon och är nöjd och förväntansfull i övrigt.
Mvh/ Johan
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 11 apr 2022 6:14 Svara med citat
Nej, det är en DQ500- låda som tål både mycket effektiv och vridmoment. Men den behöver såklart service för att fungera bra.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Mån 11 apr 2022 14:42 Svara med citat
Lådan är inga problem men glöm inte be vw göra rent silen till Haldexpumpen! På min tiggy byttes olja i Haldex vid 3.000 mil, eget intervall. Blev förvånad att de inte monterade ur pumpen och rengjorde silen då. Idag, vid 5.700 mil var det dags att byta olja i Haldex igen och denna gång la jag till att pumpen skulle ur och silen rengöras och dessutom bad jag om dokumentation före/efter.

Jag blev chockad när jag såg bilderna! Tjockt klegg som täckte hela silen! Otroligt att haldexsystemet ens fungerat! Nu är det kliniskt rent! Önskar jag visste hur man lägger in bilderna här så ni förstod!

Alltså: begär att pumpen plockas ut och silen görs rent annars skär den ihop. Kostade bara 400 extra. Så värt det!

DSG låter jag dem byta olja med 4.000 mils intervall. [/gallery]https://photos.app.goo.gl/PiEhwuRDeP8M59tPA

[gallery]https://photos.app.goo.gl/iZfBZVYMjh7qL23t6[/gallery]
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 11 apr 2022 14:58 Svara med citat
Jag har aldrig lyckats lägga in bilder på detta forumet Sad
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Mån 11 apr 2022 17:25 Svara med citat
Ska tillägga att en bra försäkring är att rekommendera. Moderna bilar är aldrig billiga att felsöka och reparera.

Hittills har försäkringsbolaget fått hjälpa till med:

Relä till kylfläkten. (Fläkten betedde sig märkligt och startade ibland plötslogt av sig själv när man öppnade en dörr även när bilen var kall och har stått en hel natt...Skulle kostat 3.600 inkl felsökning.

Microbrytare till växelspaken. (Inget jag märkte av mer än att jag fick något felmeddelande ett par gånger om att se till att växeln låg i p-läge och uppmaning att uppsöka verkstad. Skulle väl kosta 3.600 inkl felsökning.

Nu senast är det en sensor till klimatanläggningen som är trasig. (Inget jag märkt men ska tydligen innebära att bilen inte klarar av att läsa av uteluften och på så vis inte kan stänga ute dålig luft...Kommer väl kosta...3.600 för försäkringsbolaget.

Självrisken är 1.500 hos Folksam tills dess bilen fyllt 8 år eller gått 10.000 mil. Därefter kostar det 3.000 tills bilen är 10 år eller gått 12.000 mil. Därefter lär jag sälja bilen...Smile