Forum - Golf 1 (74-84) - Byta startmotor på 1,6 bensin automat

LennySwag
Golf 1 1978 Ort: Österåker
Sön 08 maj 2022 0:47 Svara med citat
Tjena!

Första inlägget här.

Nu är det så att jag kommit över en gls -78 i smakfulla
Manillagrön. Den är lite trött i startmotorn så den inte orkar dra runt den tillräckligt snabbt.

Har läst lite överallt att det är en annorlunda startmotor på automatarna än på de manuella.
Nån som vet var man kan få tag på en ny sådan?

Mvh Lenny
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 08 maj 2022 20:28 Svara med citat
LennySwag skrev:
Tjena!

Första inlägget här.

Nu är det så att jag kommit över en gls -78 i smakfulla
Manillagrön. Den är lite trött i startmotorn så den inte orkar dra runt den tillräckligt snabbt.

Har läst lite överallt att det är en annorlunda startmotor på automatarna än på de manuella.
Nån som vet var man kan få tag på en ny sådan?

Mvh Lenny


Möjligt volkswagen kan ha... En bra början är att fråga, om de inte har kan du säkert få korrekt artikelnr för din bil etc så du kan leta på ebay och andra ställen.

Men skulle annars rekommendera att låta en startmotor- och generatorreparationsfirma renovera den du har.
LennySwag
Golf 1 1978 Ort: Österåker
Mån 09 maj 2022 11:23 Svara med citat
r o l l e skrev:
Möjligt volkswagen kan ha... En bra början är att fråga, om de inte har kan du säkert få korrekt artikelnr för din bil etc så du kan leta på ebay och andra ställen.

Men skulle annars rekommendera att låta en startmotor- och generatorreparationsfirma renovera den du har.


Kollat runt nu en del o har förmodligen hittat en på autodoc. Dock är den till mk2 fast med automatlådan. Läst att den ska passa men måste få bort startmotorn som sitter så man kan jämnföra artikelnummer o måtten. 1450kr var ju fullt överkomligt mot 3700 som jag hitta nån annanstans
LennySwag
Golf 1 1978 Ort: Österåker
Mån 09 maj 2022 13:32 Svara med citat
r o l l e skrev:
Möjligt volkswagen kan ha... En bra början är att fråga, om de inte har kan du säkert få korrekt artikelnr för din bil etc så du kan leta på ebay och andra ställen.

Men skulle annars rekommendera att låta en startmotor- och generatorreparationsfirma renovera den du har.


Kollat runt nu en del o har förmodligen hittat en på autodoc. Dock är den till mk2 fast med automatlådan. Läst att den ska passa men måste få bort startmotorn som sitter så man kan jämnföra artikelnummer o måtten. 1450kr var ju fullt överkomligt mot 3700 som jag hitta nån annanstans
9:59
VW Jetta Twinjet Ort: Stockholm
Mån 09 maj 2022 17:13 Svara med citat
Samma start för automaten upp till 1992.
Kollade på ebay.de och de låg i samma prisklass för nya.