Forum - Golf 7 (13-19) - Små stenskott - lackera om eller pigmenterat vax?

Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Mån 16 maj 2022 19:34 Svara med citat
Har en röd alltrack som börjat få lite väl mycke små stenskott på huven och sidan av huven. Då grundfärgen är vit syns dessa. Har testat med lackstift men det är för många små hål, så lackstift blir inte tillämpbart.
Kollade med en lackfirma och de ska ca 5000kr för endast motorhuven. Ev 7000 kr om det behövs s. k. meryta.
Då de nya bilarna idag har dåligt lackskydd sa killen på Billackeringsfirman att det snart blir nya stenskott om man lackar om.

Är det lönt köpa röd-pigmenterad vax och polera?
Går det sätta nån form av lackskydd av högre kvalitet om man kostar på lackering?

Tacksam för alla tips.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Mån 16 maj 2022 20:28 Svara med citat
Det finns inget lackskydd som skyddar mot stenskott.
Däremot går det ju att montera en transparent folie över lacken, vet dock inte vad det kan kosta. Sett det på ett par dyrare sportbilar, typ 911, inte helt osynligt men ändå diskret.
Att helt undvika nya stenskott är ju svårt men nog gäller det att hålla avstånd till framförvarande bil.
Min förra bil, en Golf Alltrack, var så fruktansvärt blästrad så jag lackade om stötfångare och motorhuv på den. Den klarade sig fint i min ägo (5tusen mil).
PruttGasGolfen som vi har kvar har jag kört närmare 8tusen mil med sedan fronten lyckades om efter en närkontakt med en hjort, den har oxå klarat sig fint från stenskott.
Vax med pigment har jag dock ingen erfarenhet av, det är väl bara att testa?
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Mån 16 maj 2022 21:10 Svara med citat
Tackar för bra inputs Mats!
Jo, jag tänkte testa pigmenterad vax även om jag inte tror det gör nån större skillnad. Kostar dock bara ca 150-200kr.
Vad kostade omlackering av din altrack?
Behövdes meryta?
Färg?
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Mån 16 maj 2022 21:35 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Tackar för bra inputs Mats!
Jo, jag tänkte testa pigmenterad vax även om jag inte tror det gör nån större skillnad. Kostar dock bara ca 150-200kr.
Vad kostade omlackering av din altrack?
Behövdes meryta?
Färg?

Mitt pris för omlackering är inte riktigt relevant då jag jobbar på en VAG-skadeverkstad som dessutom har egen lackering, därmed inte sagt att det är direkt billigt men då jag jag en del av jobbet själv oxå.
Jag hade en vanlig solid vit Alltrack.
Har inte riktigt full koll på dem olika kulörerna men jag vet att våra lackerare grundlackar vissa röda kulörer med röd grundfärg. Detta för att få till kulören bättre men det får ju även fördelen att stenskotten man får inte blir så iögonfallande.
Tycker man borde kunna lacka en huv utan att behöva meryta på framskärmarna. Det är inte lika iögonfallande som att lacka en dörr tex. Lackar man framskärmarna så bör man plocka bort skärmbreddarna (inte snyggt att maskera dessa) och då blir det rätt dyrt.
Är det en lackerare som brukar lacka vw har han säkert färdiga plåtar med färgprover som han kan visa mot din bil så ser du hur det kommer se ut.
Annars får du luska reda på vem som brukar lacka vw på orten.
Man kan tycka att det skulle vara enkelt att få till kulören när man har färgkod men det är inte så enkelt som många tror.
Finns säkert ett 20-tal recept på bara den färgen du har på din bil och inget är 100%. Kombinera detta med olika grundfärger och olika handlag hos lackeraren och skillnaderna är oändliga.
Klart att det går att få bra.

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Tis 17 maj 2022 7:33 Svara med citat
Masi skrev:

Att helt undvika nya stenskott är ju svårt men nog gäller det att hålla avstånd till framförvarande bil.
/Mats


Detta påstående har jag sett upprepas om och om igen. Det är klart det hjälper lite att man håller avstånd men det blir otroligt mycket ändå. Jag kör motorväg ca 3 mil om dagen, 100km/h och ligger med gott om avstånd med radar cruise men det smäller ändå lite då och då. Enda gången man slipper stenskott är att inte ha någon framför sig alls.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 17 maj 2022 9:55 Svara med citat
Schiznit skrev:
Detta påstående har jag sett upprepas om och om igen. Det är klart det hjälper lite att man håller avstånd men det blir otroligt mycket ändå. Jag kör motorväg ca 3 mil om dagen, 100km/h och ligger med gott om avstånd med radar cruise men det smäller ändå lite då och då. Enda gången man slipper stenskott är att inte ha någon framför sig alls.

Sen jag slutade med att sniffa bilan framför i häcken för 10 år sedan har knappt märkbara stenskott i min huv.
Fick ett stenskott i framrutan för några år sedan när jag skulle köra om en lastbil så att jag fick byta ruta.
Sista bilen för 10 år sedan hade minst 10 stenskott i framrutan, och jag kan nog med 100% säkerhet säga att det var mitt eget fel. Håller man avstånd ska klarar man sig länge. Sen kan man såklart ha otur också. Jag har t.ex. fått stenskott av en mötande bil på motorväg.
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Ons 18 maj 2022 16:00 Svara med citat
Jag har ju inte en pepprad huv direkt men det smäller ibland och främst i rutan. Har bytt 3 rutor på 3 år. På motorväg så räcker det med att någon är 100m framför så kan skotten komma. Huven har en normal mängd stenskott. Klart det är skillnad mot att sniffa häck men det är inget jag sysslar med och då kan man ju inte heller klaga om man kör på det sättet.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Ons 18 maj 2022 18:30 Svara med citat
Schiznit skrev:
Jag har ju inte en pepprad huv direkt men det smäller ibland och främst i rutan. Har bytt 3 rutor på 3 år. På motorväg så räcker det med att någon är 100m framför så kan skotten komma. Huven har en normal mängd stenskott. Klart det är skillnad mot att sniffa häck men det är inget jag sysslar med och då kan man ju inte heller klaga om man kör på det sättet.

Jo, det är klart att kör man mycket motorväg är det nog nästintill omöjligt att inte få ordentliga stenskott. Det är ju dels högre träffhastighet och enorma avstånd som stenarna flyger. Håller du avstånd är det hela tiden någon som kör om.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19