Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 13 jun 2022 23:54 |
|
Bytte nyligen tätningar och damasker på båda bakbromsarna.
Skruvade tillbaka vardera kolvar (spara bromsvätska).
Satte klämmor på vardera bromsslang.
Skruvade loss metall-röret som går emellan bromsslang och bromsok.
Frigjorde bromsoken och tömde dem på bromsvätska.
Monterade nya tätningar och damasker.
Återinstallerade bromsoken.
Luftade bromsarna.
Upplever nu att bromspedalen måst tryckas ned än längre gentemot före avmonteringen av bromsok.
Kan detta bero på att total mängd bromsvätska i systemet minskat? Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Ons 15 jun 2022 19:37 |
|
Kan vara ganska knepigt att får ur luften pga. av ABS enheten, men att trycka in kolvarna fram och få upp bubblorna bakvägen kan fungera En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 20 jun 2022 23:03 |
|
a128 skrev: | Kan vara ganska knepigt att får ur luften pga. av ABS enheten, men att trycka in kolvarna fram och få upp bubblorna bakvägen kan fungera |
Gjorde du sa; tryckte in kolvarna fram, och lät dem förbli intryckta, när jag sedan lät lufta samtliga bromsar, i följande ordning; VF, HF, VB, HB.
Har dock inte testkört och testbromsat än. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Mån 20 jun 2022 23:31 |
|
Har fått för mig att man ska göra omvänt om ABS finns
HB>VB>HF>VF
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Tis 02 aug 2022 16:43 |
|
a128 skrev: | Kan vara ganska knepigt att får ur luften pga. av ABS enheten, men att trycka in kolvarna fram och få upp bubblorna bakvägen kan fungera |
Menar du att det finns luft i ABS-enheten?
Kan man lufta ABS-enheten? Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 08 aug 2022 17:56 |
|
a128 skrev: | Kan vara ganska knepigt att får ur luften pga. av ABS enheten, men att trycka in kolvarna fram och få upp bubblorna bakvägen kan fungera |
Jag bytte bromsskivor och bromsbelägg på de bakre bromsarna innan jag satte in renoveringskitet på bakbromsarna.
Kan nya bromsbelägg och bromsskivor på bakbromsarna orsaka en längre pedal-"vandring"? Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Tor 11 aug 2022 18:41 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Jag bytte bromsskivor och bromsbelägg på de bakre bromsarna innan jag satte in renoveringskitet på bakbromsarna.
Kan nya bromsbelägg och bromsskivor på bakbromsarna orsaka en längre pedal-"vandring"? |
Nej.
Skivbromsar är naturligt självjusterande av sin design.
Tar pedalen längre ner efter att systemet har varit öppnat så är det tveklöst luft i det nu som orsaker denna effekt.
Det kan vara en del bök att lufta så det blir 100% ibland, är du ovan eller osäker så sök om det inte finns nån youtube video som avhandlar just din bil hur processen går till, det finns massor (av mycket varierande kvalité).
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Tor 11 aug 2022 23:00 |
|
RealKasken skrev: | Nej.
Skivbromsar är naturligt självjusterande av sin design.
Tar pedalen längre ner efter att systemet har varit öppnat så är det tveklöst luft i det nu som orsaker denna effekt.
Det kan vara en del bök att lufta så det blir 100% ibland, är du ovan eller osäker så sök om det inte finns nån youtube video som avhandlar just din bil hur processen går till, det finns massor (av mycket varierande kvalité). |
Ok.
Häromdagen luftade jag samtliga bromsok enligt denna VW verkstadsmanual:
https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk6/brake_systems/brakes_ hydraulics_regulator_servo/bleeding_brake_system/bleeding_brake_system _with_the_brake_filling_and_bleeding_equipmentvas_5234/subsequent_blee ding/
Där står att man skall:
- Lufta bromsoken om bromspedalen går långt ned innan bromsarna tar.
- Lufta samtliga bromsar fem gånger.
- Luftningen skall ske enligt instruktionerna nämnda i texten.
- Lufta i följande ordning; VF, HF, VB, HB.
Det står även att man skall utföra sk "ABS regulation".
Jag utförde luftning enligt instruktionerna men bromspedalen är fortfarande långt ned då bromsarna tar.
Kan luft i ABS-enheten vara orsak till bromspedalens beteende?
Jag har dock inte nu tillgång till några specialverktyg eller mjukvara. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Lör 20 aug 2022 19:12 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Ok.
Kan luft i ABS-enheten vara orsak till bromspedalens beteende?
|
Möjligt, själv har jag mycket sällan haft problem att lufta bromsar på en standardbil, det är liksom något man bara gör o går vidare med livet.
Testa att bromsa hårt några gånger på typ grus eller något annat underlag med dålig friktion så att ABSen får jobba lite och sen lufta igen?
|
|