Forum - Golf 6 (09-13) - 1.6 Multifuel, går ojämnt på låga varv

75tbo
Golf 6 Multifuel Ort: Örebro
Tor 23 jun 2022 12:30 Svara med citat
Hej.
Bilen är VW Golf 2011. 1.6 Multifuel. Snart 16000mil.
Motorn har börjat ”missa”
Inträffar bara på låga varv, aldrig över 3000rpm.
Typiskt vid stadskörning, mindre acc vid trafikljus.
Jag gillar att köra snålt, mindre gaspådrag, växla ganska tidigt. Det gillar inte bilen.
Den rycker till, ibland.

Funkar att köra på lägre växlar/högre varv.
Problemet uppträder aldrig vid kallstart, motorn måste komma upp i temp.

Spontant skulle jag gissa på tändstift
Dock är det bytt.
Hade problem med tändspole. Alltså är det bytt spole, kablar och stift för ca 1.5år, 1500mil sedan.
Detta fenomen har kommit senaste månaden. Ser ingen koppling till bytt tändspole…

Nej. Jag har inte läst ev. felkoder.
Nej. Motorlampan tänds inte.

LMM??? finns det ens på denna modell?
Mottager tacksamt tips om vad felet kan vara.

Mvh//Anders
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 23 jun 2022 13:42 Svara med citat
Kan vara tändspolarna? Du måste läsa av felkoder annars kan det bli dyrt....
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Sön 26 jun 2022 22:11 Svara med citat
Börja med det absolut enklaste, häll i en flaska spridare/bränslesystem-rengörning o se om inte det hjälper.
Nästa steg blir en hederlig "service", byt motorolja och filter, luftfilter och bränslefilter.

Kör du alltid "som en kärring" som du beskriver det så kan det även hjälpa att "blåsa ur" motorn genom att köra en stund med relativt högt varv och belastning, ut på motorvägen på 4an, håll maskin runt 4-4,500varv nånting i 10min.
75tbo
Golf 6 Multifuel Ort: Örebro
Mån 27 jun 2022 20:07 Svara med citat
Läste ut felkoder idag. Autocom.
Nej. Inga felkoder alls. Ja, lite märkligt, nåt fel borde det finnas….

Ja. Jag kanske ”kör som en kärring”. Men karaktären på motorn inbjuder inte direkt till något sportigt:-)

En kollega föreslog smuts i spjällhuset. ”Mycket vanligt på de där”
Tankar om det??
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Sön 10 jul 2022 11:14 Svara med citat
75tbo skrev:

Ja. Jag kanske ”kör som en kärring”. Men karaktären på motorn inbjuder inte direkt till något sportigt:-)


Rent generellt har "små" sugmotorer mycket låg effekt och vridmoment på låga varv, denna relativt lilla 1,6l maskin är inget undantag.

Jag har själv en Multifuel 1,6 -09 o precis som du säger finns det inget "sportigt" över motorkaraktären.
Men det betyder ju inte på något sätt att det skulle vara en god idé att plåga motorn på varvtal där den har mycket låg effekt och vridmoment.

Mina personliga praktiska erfarenheter av denna maskin säger mig att den i princip är helt död under 2000varv, fullständigt orkeslös. Vid ungefär 2000 börjar den vakna till liv, vid 3000 börjar den dra ordentligt, för att sedan markant tappa orken igen när man kommer över 4000.
Jag kör ganska ofta med relativt tung släpkärra efter och då visar detta sig mer tydligt, denna drivlina är egentligen inte alls lämplig i en bil som ofta drar släp.
Så för att orka uppför de värsta backarna krävs det att man är aktiv och även proaktiv med växelspaken, när man går in i en kraftig uppförsbacke så måste det vara snurr på grejerna, annars är det som att köra in i en vägg.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 10 jul 2022 14:06 Svara med citat
Det är så man kör lastbil, framförhållning och planering hela tiden.
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Sön 10 jul 2022 15:38 Svara med citat
candyweiss skrev:
Det är så man kör lastbil, framförhållning och planering hela tiden.


Ja, men samtidigt nej....

Det var så man körde lastbil på den tiden när chauffören faktiskt körde bilen.

Idag sköts allt detta automagiskt så att föraren kan koncentrera sig på att uppdatera sociala medier....
Det har ju redan gått så långt att idag gör blivande chaufförer både övningskörning och uppkörning för de tunga behörigheterna med automagiska växellådor o bara 2 pedaler att hålla reda på....

Personligen har jag ett par 100.000mil bakom mig i förarsätet på alla möjliga sorters tunga ekipage, och anser mig ha ganska god hand med just detta.
Respekten för de "valpar" som kommer ut till livet som yrkeschaufför idag är nästintill obefintlig efter att ha arbetat ihop med ett antal....
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 10 jul 2022 17:20 Svara med citat
RealKasken skrev:
Ja, men samtidigt nej....

Det var så man körde lastbil på den tiden när chauffören faktiskt körde bilen.

Idag sköts allt detta automagiskt så att föraren kan koncentrera sig på att uppdatera sociala medier....
Det har ju redan gått så långt att idag gör blivande chaufförer både övningskörning och uppkörning för de tunga behörigheterna med automagiska växellådor o bara 2 pedaler att hålla reda på....

Personligen har jag ett par 100.000mil bakom mig i förarsätet på alla möjliga sorters tunga ekipage, och anser mig ha ganska god hand med just detta.
Respekten för de "valpar" som kommer ut till livet som yrkeschaufför idag är nästintill obefintlig efter att ha arbetat ihop med ett antal....

Det är mer än 20 år sedan jag slutade köra lastbil så lite erfarenhet har jag av att växla.
För intresseklubben, jag har ALLA behörigheter fortfarande. AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE
r4v3n
Golf 6 1.6 variant MF -11 Ort: Stockholm
Mån 05 sep 2022 0:44 Svara med citat
Jag har en multifuel från 2011 som gått 17000+ mil. Jag hade liknande problem för många år sen när jag tankade E85 ofta. Jag lämnade in den hos lokal bilmeck och fick byta tändspolar/tändstift har jag för mig, men kan ha varit rengöring av spjällhus med. (var länge sedan) Nu kör jag mest vanlig 95 bensin och ibland 98 och E85, och har inte haft något problem. Jag kör hyfsat lugnt, men blandat. Jag kan ibland köra på höga varv för skojs skull. Jag körde tidigare bil till jobbet 17km bort och satt ibland i bilköer, men jobbet flyttades närmare mig så nu kan jag gå och cykla istället så jag kör mer längre sträckor och sitter sällan i köer nuförtiden. Jag vet inte om det kan påverka också. Vilket bränsle tankar du mest?
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Mån 05 sep 2022 19:27 Svara med citat
r4v3n skrev:
Jag har en multifuel från 2011 som gått 17000+ mil. Jag hade liknande problem för många år sen när jag tankade E85 ofta.


Men herregud, menar du att det finns någon som tankar E85 frivilligt?

De allra flesta sitter och tjafsar om att de nyligen höjt inblandningen i 95 från 5 till 10% och försöker hitta på sätt att komma runt detta vansinne.... Men det finns alltså folk som frivilligt häller denna dynga nästan helt outspädd i sin egen bil frivilligt?
Jag trodde jag sett och hört det mesta fordonsrelaterat, men detta tar ta mig tusan priset...

Snart får man väl höra talas om privatbilister som frivilligt tankar HVO100 också Laughing Laughing Laughing Laughing
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Tis 06 sep 2022 9:00 Svara med citat
Det fanns en tid då det kunde skilja mer än 4 kr mellan E85 och 95. Då hände det att jag av ekonomiska själ kunde tanka E85 ibland. Det behöver vara den skillnaden för att det prismässigt ska löna sig. Men t.o.m VW verkstan säger att man inte ska köra på E85 hela tiden utan var 5:e tank ska vara t.e.x 95.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Tor 08 sep 2022 23:40 Svara med citat
olle54 skrev:
Det fanns en tid då det kunde skilja mer än 4 kr mellan E85 och 95. Då hände det att jag av ekonomiska själ kunde tanka E85 ibland. Det behöver vara den skillnaden för att det prismässigt ska löna sig. Men t.o.m VW verkstan säger att man inte ska köra på E85 hela tiden utan var 5:e tank ska vara t.e.x 95.


Det har mig veterligen aldrig varit sån prisskillnad mellan 95 och E85 att det har varit ekonomiskt fördelaktigt att köra på E85, inte ens om man enbart räknar på bränslekostnaden....

Min far var något av ett siffersnille och gillade att pilla med kalkylblad, Han hade vid tillfället en Jeep Cherokke med 5,9l Hemimaskin som förbrukade bränsle likt en finlandsfärja ungefär.
Han gjorde någon konvertering av insprutningssystemet så att det skulle tåla E85 och spenderade sen nått år med att experimentera med olika blandningsförhållanden mellan bensin och E85 för att reda ut vad som blev mest ekonomiskt fördelaktigt.... På sista raden går att utläsa att ren bensin var det mest prisvärda.
När man kollade tabellerna så syndes det tydligt på kurvorna att ju mer E85 man blandade i ju dyrare blev det i slutändan.
Jag kommer inte ihåg exact vad priserna var (detta var 10-12år sen), men prisskillnaden var där nånstans 4kr som du nämner.

I nån form av entusiastbil där du ämnar ta ut mycket hög effekt så är E85 fullständigt överlägsen vanlig bensin, men i en vanlig bruksbil är det enbart bortkastade pengar helt i onödan och samtidigt källa till mycket problem.
75tbo
Golf 6 Multifuel Ort: Örebro
Fre 09 sep 2022 15:44 Svara med citat
SÅ!
Dags för en återkoppling!
Bilen har verkligen gått dåligt. Missar vid tomgång, rycker, allmänt dålig....
Något bättre vid kalla och fuktiga morgnar.

Bytt tändspole,
Bytt tändstift (vilket inte är roligt...)
Rengjort kontakter...

I förrgår ÄNTLIGEN tändes motorlampan. Bra, då finns det ju en felkod att läsa ut!
In i garaget/verkstaden... bilen fick gå på tomgång. Då hörde jag ett tydligt "T" Alltså ett T-ande missljud i takt med tändmissar från motorn.
En klar och tydlig blixt/gnista mellan tändkabel och hölje på tändspole. Det var alltså spricka i gummihatten, tändkabeln delen som sitter i tändspolen.
Nya kablar är på gång, den tillfälliga lösningen är några varv med eltejpen!
Ja, utläst felkod var misständning cylinder 3.

Det måste alltså varit en mindre skada i gummitätningen, som sedan helt gick sönder och tände felkoden.
Denna skada på tändkabel hade jag sett vid byte av tändspole.

Bilen går nu utmärk! Riktigt nöjd är jag!!

Och, för att svara tidigare skribenter i tråden:
Nej- denna spricka beror inte på "att jag kör som en kärring" Smile Smile
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Fre 09 sep 2022 22:16 Svara med citat
75tbo skrev:

Bytt tändspole,
Bytt tändstift (vilket inte är roligt...)
Rengjort kontakter...

En klar och tydlig blixt/gnista mellan tändkabel och hölje på tändspole. Det var alltså spricka i gummihatten,

Det måste alltså varit en mindre skada i gummitätningen, som sedan helt gick sönder och tände felkoden.
Denna skada på tändkabel hade jag sett vid byte av tändspole.


Hur menar du att det är "inte roligt" att byta tändstiften? När du väl kommit så långt att tändspole är borta så är det ju gjort i en handvändning? Denna motor går utmärkt med billiga standardstift, så jag själv byter vid varje service, tar en kvart att byta och kostar runt hundringen...

Kul att du hittade felet i alla fall och att du återkopplade i tråden.