Forum - Volkswagen Passat - Kamremsbrott Passat 2.0 Fsi 2006

nod
Kör: Golf 7 Ort: Fagersta Medlem: 18 oktober 2015
Ons 03 aug 2022 20:29 Svara med citat
Kan någon svara på vad som händer då kamremmen på en Passat 2.0 Fsi år 2006 gått av under körning?
Blir det alltid haveri eller kan motorn klara sig?
Motorkod:BVY
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Fre 05 aug 2022 15:17 Svara med citat
nod skrev:
Kan någon svara på vad som händer då kamremmen på en Passat 2.0 Fsi år 2006 gått av under körning?
Blir det alltid haveri eller kan motorn klara sig?
Motorkod:BVY


I de flesta fallen motorsallad deluxe med extra dressing.

Kanske det finns 1 promille chans typ att kamaxlarna stannar i så bra läge att underdelen av motorn kan snurra på, men tveksamt.

Men frågan om det alltid blir haveri eller motorn kan klara sig är nog lite felställd, går kamremmen av eller tappar tänder har du ju redan ett haveri.

Hur illa det blir vet ingen förrän man river bort topplocket, då kan man göra en första bedömning av skadornas omfattning om något är reparerbart eller helt ny motor som behövs
nod
Kör: Golf 7 Ort: Fagersta Medlem: 18 oktober 2015
Fre 05 aug 2022 15:47 Svara med citat
Tack för utförligt svar.
Har hört om Kamremsbrott (dock andra motorer) där det gått bra med enbart ny rem.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Fre 05 aug 2022 16:52 Svara med citat
nod skrev:
Tack för utförligt svar.
Har hört om Kamremsbrott (dock andra motorer) där det gått bra med enbart ny rem.


Det finns kortfattat två typer av motorer:

NON_interference och interference.

På svenska motorsallad deluxe eller inte motorsallad.

Typiskt äldre motorer med tvåventilsteknik och lågt effekturtag är NON-interference. Läs tex gamla volvo rödblocksmotor från 140, 240, 740 och 940 tex. Där kan man i 99.9% av fallen hänga på en ny kamrem och köra vidare.

Alla interference-motorer brukar ventiler och kolvar krocka våldsamt med varandra, med olika grad av skador.

Den enkla skolan.

Du kan meka, har verktyg och kamrem med i bilen, har en NON-interferencebil typ en 240 och inte bråttom så kör tills kamremmen går av.

Du kan inte meka, byt i tid. Du har en interference-motor, byt i tid. Du måste komma fram, byt i tid.

Värt att veta är att intervallet som kan rekommenderas från fabrik/återförsäljare inte är någon garantisträcka, endast att många bilar inte går sönder tidigare.

Nästa är att det många gånger inte är kamremmen som är orsaken till haveriet, det är länkhjul, spännhjul, vattenpump som havererar och stannar och då går remmen av... Så lämpligt att byta hela skiten.

På en del motorer som volvo v70 så är det inte ovanligt om multiremmen går av att den trasslar in sig i kamremmen och orsakar ett betydligt dyrare haveri än vad en trasig multirem...

Din årsmodell är ju inte sprillans ny längre, är bilen i bra skick skulle jag rekommendera en fungerande motor från en bilskrot. Byt kamrem etc innan motorbyte så har du en bil som säkert rullar vidare tio år till utan större dyrare reparationer även om det svider lite nu. Men begagnad motor, mindre verkstad så kan det bli okej ekonopmiskt trots allt.
nod
Kör: Golf 7 Ort: Fagersta Medlem: 18 oktober 2015
Lör 06 aug 2022 9:24 Svara med citat
Tack igen, mycket bra förklarat.
Nu förstår jag betydligt mer och vet hur jag ska gå vidare.
nod
Kör: Golf 7 Ort: Fagersta Medlem: 18 oktober 2015
Lör 20 aug 2022 8:41 Svara med citat
Resultat efter kamremsbrott 2.0Fsi

Bild

Bild
BubbaGute
Kör: Passat 6 +46707263021 Ort: Gotland Medlem: 09 november 2022
Ons 09 nov 2022 17:12 Svara med citat
En liten nyfiken fråga, Hur har det gått?.
Om du bytte maskinen, har du den havererade kvar?. Jag letar balansaxelmodulen i oljetråget, tänkte om du vill sälja det?
nod
Kör: Golf 7 Ort: Fagersta Medlem: 18 oktober 2015
Tor 10 nov 2022 18:11 Svara med citat
Tyvärr, inga delar kvar.