Forum - Volkswagen Passat - Passat 2.0 fsi 07 kamkedja hus spruckit.

yeessandraa
Golf 2 1.6 CL Ort: Kungsör
Sön 02 okt 2022 22:26 Svara med citat
Hejsan. jag har en passat 2.0 fsi 07 automat som för några veckor sedan bara la av mitt under körning.
vi har kommit fram till att vi tror att det är ''kamkejdan'' på motsatt sida av kamremmen som har hoppat av då huset till den har en jätte spricka i bakkant som vi inte ser men känner.

min fråga är finns det någon där ute som råkat ut för detta och är motorn helt sallad efter detta eller finns det en chans att laga den?
ska även lägga till att den är helt kompritionslös.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 03 okt 2022 6:27 Svara med citat
yeessandraa skrev:
Hejsan. jag har en passat 2.0 fsi 07 automat som för några veckor sedan bara la av mitt under körning.
vi har kommit fram till att vi tror att det är ''kamkejdan'' på motsatt sida av kamremmen som har hoppat av då huset till den har en jätte spricka i bakkant som vi inte ser men känner.

min fråga är finns det någon där ute som råkat ut för detta och är motorn helt sallad efter detta eller finns det en chans att laga den?
ska även lägga till att den är helt kompritionslös.


Vild gissning att en kamaxel skurit i sin lagring och när resten av motorn fortsatt har kamrem slitits av, i denna process knölade kamkedjan till sig och spräckte ventilkåpan. Eller kamkedjan som gått av och kncäckt ventilkåpan medans kolvarna böjde en 5-10 ventiler...

Utan att riva isär vet man inte om motorn är räddningsbar
yeessandraa
Golf 2 1.6 CL Ort: Kungsör
Mån 03 okt 2022 13:32 Svara med citat
r o l l e skrev:
Vild gissning att en kamaxel skurit i sin lagring och när resten av motorn fortsatt har kamrem slitits av, i denna process knölade kamkedjan till sig och spräckte ventilkåpan. Eller kamkedjan som gått av och kncäckt ventilkåpan medans kolvarna böjde en 5-10 ventiler...

Utan att riva isär vet man inte om motorn är räddningsbar


Kamremen är dock hel. Jag är kanske lite dålig på att förklara men på ena sidan av motor blocket (heter det så) sitter kamremen och och helt andra sidan (vid batteriet) sitter det en liten kåpa över som vi tror att det sitter en liten kedja under den kåpan har en så stor spricka att man får in alla fingrar in men sprickan är så dumt till så man kan inte se in tyvärr.