Forum - Volkswagen Passat - 1.8t Passat från 1999 (AEB) Knackande ljud vid kallstart

jimmywest
Passat 5 1.8t -99 Ort: Vårgårda
Lör 22 okt 2022 22:54 Svara med citat
Hej på er!

Har detta knackade ljud vid kallstart:
https://www.youtube.com/shorts/7Su7cBXZmGA

Det låter så i typ 2 minuter och sen försvinner det.
Tänker om det är kedjespännaren som styr kamaxlarna som rattlar så bör det ju låta hela tiden och inte försvinna. Nån snubbe på YouTube med samma problem skrev "Dead crankcase venting system" men vad innebär det ens?

Bilen har precis fått ny kamrem, multirem med spännare, rullar osv osv. Har dock märkt att det är lite låg oljenivå som jag beställt nytt till. Dessa bör rulla in under nästa vecka.

Tacksam för hjälp och idéer!
Vänligen,
Jimmy
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Sön 23 okt 2022 8:17 Svara med citat
Andra har också frågat
What may a faulty crankcase ventilation system cause?
Excessive oil consumption and leak

This is because the pressure in the crankcase may increase when the PCV valve fails, so the oil is pushed out through the seals and gaskets since there's no other way for the pressure to be released. The leak will cause your vehicle to burn oil and leak oil beneath your vehicle.11 jan. 2016

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
jimmywest
Passat 5 1.8t -99 Ort: Vårgårda
Sön 23 okt 2022 8:32 Svara med citat
Kan inte påstå att jag märkt av att det läckt olja om jag skall vara ärlig.. Borde detta göra att det knackar dock? Speciellt när det är kallt tänker jag. Eftersom det försvinner när bilen blir varmare.

Edit: Kollar runt som en tok på vad det kan vara.. Det kommer ganska mycket luft från påfyllningslocket, alltså till oljan. Skruvar jag loss den så skakar den liksom. Bilen går dock inte dåligt om jag tar bort locket helt. Det luktar avgaser men ser ingen rök, inte heller från oljestickan.

Lutar det åt PCV då eller?