|
Djurgården1975
Kör: Golf 6 Variant -12 Ort: Stockholm Medlem: 03 september 2021 |
Fre 18 nov 2022 2:23 |
|
Kortfattat: "systemet" klarar inte att värma både kupé och motor samtidigt.
Jag kanske blev schizofren, och att min bil är som den ska, men förra året när det blev -14 ute, så tog det lång tid att få upp motorns temp 90grader, 25min motorväg i 80-90km/h. Men satte jag på kupévärmen så kom det blygt med värme och motorns temp sjönk kraftigt. Vid tomgång gick det inte alls att hålla motorn varm, trots avstängd kupévärme. Jag vill minnas att "felet" fanns även på efterkommande vår.
När är det mellan +0 och +4 där jag bor. Jag testade köra lite idag, +1,5 grader ute :
1) Jag kör på motorväg i 70-90km/h och får upp temp på 90 grader. Sen sätter jag på kupévärmen på max värme, och med kupévärmens fläktvarvtal på 3 av 4. = Det går bra, motorn tappar ingen motorvärme.
2) Jag kör sen på lokala småvägar i 50km/h, med samma kupévärme-inställningar, och direkt börjar motorns temp att sjunka. Jag vrider då ned kupévärmens varvtal till 2 av 4, och då kommer jag upp i mina 90 grader.
3) Ställer mig på parkeringen på tomgång, och motorn kan bara hålla sig varm med kupévärmen av.
Alltså, ju kallare det är ute, och ju mer jag använder kupévärmen, ju mer tappar motorn temperatur. Detta är ju enkel fysik - men jag misstänker att min bil hanterar detta sämre dessa senaste 15 månader. (tempen går alltså ner kraftigt, nästan i botten när jag testat)
För två dagar sedan bytte jag termostaten på Autoexperten, för hutlösa 2860kr, men det jag anser är fel är fortfarande fel. (termostaten gick på sjuka 600kr, 3liter påfyllen kylarvätska 300kr och resten arbete)
Två frågor till er:
1) Är min beskrivning normal eller inte? (vad gäller temperaturer och kupévärmen) Inbillar jag mig att bilens motor inte längre håller sig varm?
2) Vad kan vara fel om inte termostaten? Hur vet jag om jag har en tillsatsvärmare?....och om den är trasig? (Volkswagen säger att de inte kan se felkoder på en tillsatvärmare, men kanske felsöka den på annat sätt). Finns det någon annan givare som styr detta? Läste att vissa Audi har två st termostater, en på kylaren och en på tillsatsvärmaren (?) Har golf också två termostater?
Observera att min bils normala temp är 90grader, vissa andra bilar har lägre temp som normal gång.
(Jag valde Autoexperten för att jag känner en kille där, men nästa gången kanske det blir VW verkstad)
|
|
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012 |
Fre 18 nov 2022 19:05 |
|
Djurgården1975 skrev: | Kortfattat: "systemet" klarar inte att värma både kupé och motor samtidigt.
Jag kanske blev schizofren, och att min bil är som den ska, men förra året när det blev -14 ute, så tog det lång tid att få upp motorns temp 90grader, 25min motorväg i 80-90km/h. Men satte jag på kupévärmen så kom det blygt med värme och motorns temp sjönk kraftigt. Vid tomgång gick det inte alls att hålla motorn varm, trots avstängd kupévärme. Jag vill minnas att "felet" fanns även på efterkommande vår.
När är det mellan +0 och +4 där jag bor. Jag testade köra lite idag, +1,5 grader ute :
1) Jag kör på motorväg i 70-90km/h och får upp temp på 90 grader. Sen sätter jag på kupévärmen på max värme, och med kupévärmens fläktvarvtal på 3 av 4. = Det går bra, motorn tappar ingen motorvärme.
2) Jag kör sen på lokala småvägar i 50km/h, med samma kupévärme-inställningar, och direkt börjar motorns temp att sjunka. Jag vrider då ned kupévärmens varvtal till 2 av 4, och då kommer jag upp i mina 90 grader.
3) Ställer mig på parkeringen på tomgång, och motorn kan bara hålla sig varm med kupévärmen av.
Alltså, ju kallare det är ute, och ju mer jag använder kupévärmen, ju mer tappar motorn temperatur. Detta är ju enkel fysik - men jag misstänker att min bil hanterar detta sämre dessa senaste 15 månader. (tempen går alltså ner kraftigt, nästan i botten när jag testat)
För två dagar sedan bytte jag termostaten på Autoexperten, för hutlösa 2860kr, men det jag anser är fel är fortfarande fel. (termostaten gick på sjuka 600kr, 3liter påfyllen kylarvätska 300kr och resten arbete)
Två frågor till er:
1) Är min beskrivning normal eller inte? (vad gäller temperaturer och kupévärmen) Inbillar jag mig att bilens motor inte längre håller sig varm?
2) Vad kan vara fel om inte termostaten? Hur vet jag om jag har en tillsatsvärmare?....och om den är trasig? (Volkswagen säger att de inte kan se felkoder på en tillsatvärmare, men kanske felsöka den på annat sätt). Finns det någon annan givare som styr detta? Läste att vissa Audi har två st termostater, en på kylaren och en på tillsatsvärmaren (?) Har golf också två termostater?
Observera att min bils normala temp är 90grader, vissa andra bilar har lägre temp som normal gång.
(Jag valde Autoexperten för att jag känner en kille där, men nästa gången kanske det blir VW verkstad) |
Låter inte 100% korrekt men beror på VAD för motor du har, och tex bränsledriven tillsatsvärmare.
|
|
Djurgården1975
Kör: Golf 6 Variant -12 Ort: Stockholm Medlem: 03 september 2021 |
Sön 20 nov 2022 1:28 |
|
r o l l e skrev: | Låter inte 100% korrekt men beror på VAD för motor du har, och tex bränsledriven tillsatsvärmare. |
Diesel,1,6Liter. Jag vet att jag inte har en sk. dieselvärmare. Tillsatsvärmare har jag ingen aningen om, hur vet man? Min bil fungerar som alla andra bilar jag haft, har inte inte något utöver det vanliga. Jag har en motorvärmare som aktiveras via sladd i fronten på bilen till en elstolpe på parkeringen.
Om tillsatsvärmaren är trasig, skulle detta få motorn kall om jag använder kupéfläkten? Hur kollar man om min ev. tillsatsvärmare är trasig ?
|
|
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012 |
Sön 20 nov 2022 10:38 |
|
Djurgården1975 skrev: | Diesel,1,6Liter. Jag vet att jag inte har en sk. dieselvärmare. Tillsatsvärmare har jag ingen aningen om, hur vet man? Min bil fungerar som alla andra bilar jag haft, har inte inte något utöver det vanliga. Jag har en motorvärmare som aktiveras via sladd i fronten på bilen till en elstolpe på parkeringen.
Om tillsatsvärmaren är trasig, skulle detta få motorn kall om jag använder kupéfläkten? Hur kollar man om min ev. tillsatsvärmare är trasig ?  |
I ditt fall dieselvärmare kallas tillsatsvärmare, och ett stort antal sålda bilar har det. Men om förste köparen inte betalade EXTRA för parkeringsvärmare så kan du inte starta den själv, utan bilen väljer själv...
Man kan kolla med tex vw som ju sålt bilen, de kan se i sina system om du har en tillsatsvärmare. Man kan lyfta huv, ta bort ljuddämpningsplåtar under motorrum etc och leta.
En dieselvärmare kan finnas även om du har en elektrisk motorvärmare (med eller utan kupevärmare)
En halvmodern dieselbil har problem att bli varm på vintern. Ford har för ett gäng årgångar löst detta med en elektrisk värmare så det går att få lite värme och få bort imma från rutor. Och ibland även hålla värme om du försöker ta ut mycket värme.
Behöver inte vara fel, men kan ju också vara termostat som är dålig. Att termostat bytts är ingen garanti för att den som sattes dit är okej, bästa är att testkoka gamla mekaniska termostater före montage. Har du elektrisk termostat, fungerar motorns tempgivare korrekt? Det finns ibland två tempgivare, en för motorn och en för instrumentet.
|
|
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016 |
Sön 20 nov 2022 12:39 |
|
Ifall du har nån kompis med felkods utrustning , så ska det nog gå att se ifall det är extravärmare under bilen . Det kan blivit nån felkod ,så värmaren måste åter aktiveras .
Tex : Om värmaren misslyckas att starta 3 gånger irad så sätts en felkod och den måste återaktiveras för att funka igen . Det är en extra liten bränsepump och en extra liten kylpump som inte får ström exempelvis
|
|
RealKasken
Kör: Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping Medlem: 29 september 2013 |
Sön 27 nov 2022 12:50 |
|
Dessa "moderna" högeffektiva dieslar genererar ju väldigt lite överskottsvärme, det ligger ju i sakens natur, det är ju det som ger den relativt låga bränsleförbrukningen.
Detta blir ju först ett "problem" när det inte finns tillräckligt med överskottsvärme för att värma upp kupén som vi är vana med sen äldre, mindre effektiva, förbränningsmotorer..... Därav behovet att tillsatsvärmare på de bilar som brukas på våra breddgrader...
Om du har tillsatsvärme på din bil eller inte kan jag inte svara på, inte heller om den är av typen som eldar bränsle eller av elektrisk typ...
Men som du beskriver problemet så är inte termostaten nödvändigtvis boven i dramat, den kan mycket väl fungera som tänkt, motorn alstrar helt enkelt för lite överskottsvärme för att klara av att hålla tempen uppe när du drar igång kupévärmen, när den inte får jobba ordentligt som vid motorvägskörning....
Du kan ev ha problem med att vattenpumpen inte lyckas få vattnet att cirkulera ordentligt, men det är osannolikt, det borde även då göra att motorn överhettas vid högre effektuttag så som motorvägskörning.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|