Forum - Golf 7 (13-19) - En massa felkoder och inaktiva system [Löst]

m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Sön 20 nov 2022 21:07 Svara med citat
Problem:
Bilen fungerade bra på morgonen, men när jag skulle starta den på kvällen så fick jag en massa meddelanden om olika funktioner som t ex;
Fel: ACC
Fel: stabiliseringskontroll (ECC)
Fel: Auto Hold
Front assist är inte tillgänglig
Proaktivt passagerarskydd inte tillgänglig
Fel: däcktrycksvarnare

Bilen startar och går bra, men kylarfläkten går direkt på maxvarv och jag saknar funktionerna ovan.

Felkoder:
Tog ut felkoder med min OBDeleven och de lyder:
Kontrollenhet: 03 Bromselektronik
B116816 - Givare för styrvinkel spänning för låg (troligen bara för att batteriet var ur precis före)
C114602 - Tire pressure monitoring display Signal error
C114602 - Däcktrycksvarnare Signalfel
Kontrollenhet: 08 Klimat-/värmeelektronik
U112300 - Databuss mottaget felvärde
Kontrollenhet: 09 Elektronisk centralelektronik
B103F1B - Temperaturgivare yttertemperatur Motstånd för stort
Yttertemperatur: 77.5 °C (What?)
Kontrollenhet: 13 Distansreglering
U112200 - Databuss orimligt meddelande
Kontrollenhet: 15 Airbag
Kontrollenhet: 17 Instrumentpanelinsats
U111000 - Function restriction due to communication interruption
Kontrollenhet: 44 servostyrning
B1168F2 - Givare för styrvinkel ingen initiering (troligen bara för att batteriet var ur precis före)

Felsökning:
Var med om liknande spam av felkoder för två år sedan när batteriet var kasst och byttes ut. Det nuvarande mäter bra och har även tagits in för att underhållsladdas utan skillnad.
Reagerade på att yttertemperaturen visade 77.5 °C när jag scannade den, så jag beställde ny sensor och bytte ut den, men har fortfarande felkoderna. Efter det bytet så har följande tillkommit:
Kontrollenhet: 01 Motorelektronik
U023500 - Lost Communication With Cruise Control Front Distance Range Sensor

VW Malmö hade lååång väntetid, så jag tog bilen till en Mekonomenverkstad i Malmö och de kunde bara konstatera att "Japp, du har felkoderna du sa. Du får vända dig till VW". Thumbs up
Har istället bokat tid hos Mechanum till om ca 3 veckor... Men.. Tänkte kolla om någon här har något förslag på vad man kan titta på? Jag börjar lura på om det är någon kabel som ligger kläm någonstans, så det kanske bara är att hissa upp och börja riva..

--

Senast ändrad Tis 03 jan 2023 17:26, ändrad totalt 2 gånger
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tor 24 nov 2022 22:03 Svara med citat
Bilen är väl försäkrad? Anmäl till ditt bolag och överlåt jobbet till verkstad. Beroende på bolag kostar det väl bara några tior om dagen för en hyrbil.
m_ors
Fre 25 nov 2022 16:11 Svara med citat
Tror jag har hittat boven. Långt ner bakom vänster strålkastare ser en kabel lite lustig ut. Kommer från yttertemperatursensorn.

Bild

---

Mranderz skrev:
Bilen är väl försäkrad? Anmäl till ditt bolag och överlåt jobbet till verkstad. Beroende på bolag kostar det väl bara några tior om dagen för en hyrbil.

Nä, helt oförsäkrad! Rolling Eyes
Skämt åsido. Har inte tänkt på det, men det kanske blir den vägen om inte ovan löser problemet. Verkar bara vara 1500 kr i självrisk om jag tolkar mina villkor rätt.

--
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Fre 25 nov 2022 16:40 Svara med citat
Märkligt om en kabel som går till yttertemperatursensorn ska ställa till med så mycket felkoder.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
m_ors
Fre 25 nov 2022 16:56 Svara med citat
olle54 skrev:
Märkligt om en kabel som går till yttertemperatursensorn ska ställa till med så mycket felkoder.

Min tanke är att alla andra systemen går in i något sorts safemode eftersom bilen tror att det är över 70 grader ute. Think Men jag rapporterar tillbaka efter att kabelbrottet är fixat. Det blev för mörkt för att göra något idag.

--
m_ors
Lör 26 nov 2022 13:01 Svara med citat
Så, då var alla problemen lösta. Det var dock inte bara en kabel utan ett helt gäng med kablar som var av på samma ställe.. Hur exakt det har skett vet jag inte.. Nåväl!

Bild

--
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Sön 27 nov 2022 17:39 Svara med citat
m_ors skrev:
Så, då var alla problemen lösta. Det var dock inte bara en kabel utan ett helt gäng med kablar som var av på samma ställe.. Hur exakt det har skett vet jag inte.. Nåväl!

Bild

Har du haft Mårdhund i motorn? Surprised

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
m_ors
Sön 27 nov 2022 18:27 Svara med citat
olle54 skrev:
Har du haft Mårdhund i motorn? Surprised

Man kan ju undra!

Jag hade faktiskt en lite surrealistisk upplevelse på motorvägen för ett par dagar sedan som kanske förklarar allt. Jag tänkte tanken då också, men eftersom jag inte hittade några fysiska fel just då så tänkte jag inte mer på det.

För den som inte vet så har vi väldigt många vildkaniner i södra Sverige. Det är så pass illa att jag kan gå ut på balkongen, titta ner på gräsmattan och se 5-7 st vilket tillfälle som helst. Vet inte hur det är uppåt i landet, men tror inte vi är helt ensamma om det. Hur som helst - när jag körde på motorvägen så kände jag hur det rasslade till under bilen och såg i backspegeln en kanin som rullade ett par varv, landade på fötter igen och sprang i världens fart ner i diket. Kan inte tänka mig att han mådde särskilt bra.

Kollade dashcamvideon när jag kom hem och kunde inte se någon kanin framför bilen före. Antingen kom den från diket och sprang rakt in i sidan på bilen, eller så gömde den jäveln sig i motorrummet och försökte fly i farten... Jag börjar tänka mer och mer att det nog är sistnämnda och att förbrytaren nu inte finns med oss längre. Thumbs up

--
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 27 nov 2022 21:10 Svara med citat
Och vi har en hel del harar, några är är nästan stora som rådjur Shocked
Fredrik_Smedsgard
Golf 7 tsi -14 Ort: Gnosjö
Sön 28 maj 2023 18:05 Svara med citat
m_ors skrev:

Bild

Hej!

Min mamma äger en Golf 7 med exakt samma felmeddelande, låter som en melodi med pip när man startar den.
jag fåt också upp U112300 mm.

Vart sitter kabel som bilden är från?
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Ons 14 jun 2023 14:26 Svara med citat
Fredrik_Smedsgard skrev:
Hej!

Min mamma äger en Golf 7 med exakt samma felmeddelande, låter som en melodi med pip när man startar den.
jag fåt också upp U112300 mm.

Vart sitter kabel som bilden är från?

Om du kollar lite längre upp i tråden har du tydliga bilder. Han skriver att det är "på samma ställe".