Forum - Golf 4 (98-04) - Golf 4 -01. När den går på tomgång går varvet upp och ner

Lia
Golf 4 01 Ort: Älvdalen
Sön 09 apr 2023 13:48 Svara med citat
Vi har bytt kamrem, multirem och tändstift + tändspolarna samt bytt olja.
Detta byten för att den ”kortare remmen” inte kamrem som gått av. Vi bytte ändå rubbet.
Men nu går ju varvet upp och ner heeela tiden?
Vi har tagit isär kontakten till bromsen men inte bättre?
Har filmat ljudet men kan inte lägga in det här.
Hoppas ni kan hjälpa oss för snart ger vi upp!
Mvh Lia i Älvdalen [/gallery]
Lia
Golf 4 01 Ort: Älvdalen
Sön 09 apr 2023 15:26 Svara med citat
Tagit ur gasreglaget och gjort rent det och då gick den bra i två minuter å sen gick den ännu sämre och etc lampan tändes
Lia
Golf 4 01 Ort: Älvdalen
Sön 09 apr 2023 18:58 Svara med citat
Epc heter det och inte etc..
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Sön 09 apr 2023 20:31 Svara med citat
Egr ventilen var det på min när tomgången svaja . men om den korta remmen gått av kan det hänt grejer med ventiler etc . så nåt kanske hänt
Lia
Golf 4 01 Ort: Älvdalen
Sön 09 apr 2023 21:12 Svara med citat
Ventilerna är kollade. Inget fel där heller…
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 10 apr 2023 10:23 Svara med citat
Lia skrev:
Epc heter det och inte etc..


Och denna lampa säger att det är något fel och felkoder bör då finnas lagrade.

KOLLA vad dessa säger så finns det en riktning att fortsätta felsökning i.
peter.willman@spray.se
Golf 4 variant Ort: Haninge
Mån 10 apr 2023 16:58 Svara med citat
Har du prövat söka svar på engelsk-språkiga forum, använd t.ex. "rough idling", här är ett ex.:https://www.uk-mkivs.net/threads/rough-idle-when-engines-warm-edit .6764/
Lia
Golf 4 01 Ort: Älvdalen
Mån 10 apr 2023 18:01 Svara med citat
Ska kolla 👍
JohanB
Golf 4 1,6 -01 AUS Ort: Stockholm
Fre 19 maj 2023 10:05 Svara med citat
Temp-givaren. På min med motor 16v 1,6L AUS är den grön med 4 stift till kontakten och sitter i blocket under EGR:en med ett plastclips.
Det är 2 NTC-motstånd i den, ett går till instrumentet i panelen och det andra går till motorstyrningen. Det är den sistnämda som det ofta blir glapp och avbrott på. Skall mäta c:a 800 Ohm kall. Den andra till instrumentet c:a 1700 Ohm.
Har bytt den 3 gånger på min och symptomen när den håller på att paja är exakt som du beskriver. Även svårstartad varm och luktar bensin.
Det luriga är att det kan vara glapp då lödningen inuti ger upp, så att den mäter ok kall, men sen blir avbrott när den blir varm. Jag tror att det beror på att NTC-motståndet är ingjutet med ett stenhårt hartz som med tempväxlingarna krossar lödningarna inuti.
Finns mängder av säljare på E-Bay och kostar inte mycket.
Sök på ” vw temperature sensor problems”