Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Teorier om inkörning

Anders
Moderator Ingen VW Ort: Haninge
Ons 05 jul 2006 15:47 Svara med citat
Alla har vi olika teorier om hur man bäst kör in en ny motor. Vissa säger att man ska gasa som fan, andra att man ska ta det lugnt första 100 milen, och en del har teorier om att man ska ta det jättelugnt upp till 100 mil och sedan successivt öka för att kunna belasta fullt efter 200 mil o.s.v..

Detta är en intressant länk som figurerat i många motorforum världen över: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

På ovanstående sida hävdas bland annat att det är förödande att köra in en motor med syntetolja och att inkörning lämpligast sker i bromsbänk, alternativt på bana.

Vad tror ni och hur gör ni i praktiken?
Anders
Gäst
Tor 06 jul 2006 19:51 Svara med citat
Efter att ha läst det som står på sidan du länkade vet man ju inte riktigt vad man ska tro längre. De gånger jag kört in en motor har jag följt instruktionsboken, men det kanske är dags att skita i vad som står i den. Neutral
CayLe
Moderator Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 07 jul 2006 7:41 Svara med citat
lotus_magic skrev:
Efter att ha läst det som står på sidan du länkade vet man ju inte riktigt vad man ska tro längre. De gånger jag kört in en motor har jag följt instruktionsboken, men det kanske är dags att skita i vad som står i den. Neutral


Har hört från flera håll att demo-ex av nya bilmodeller går bättre än de som är inkörda "korrekt".

Jag kommer då aldrig att köra in en motor efter intruktionsboken.

På internet kommunicerar man genom text.
Skriver man som en idiot så får man räkna med att bli betrakdad som en.
Anders
Moderator Ingen VW Ort: Haninge
Fre 07 jul 2006 11:41 Svara med citat
Enda erfarenheten jag haft av att köra in en helt ny motor var på Aprilian jag tävlade med '03. I och med att det var tävling direkt 2 dagar efter leverans var det aldrig något snack om inkörning utan bara full spätta från att mätaren stod på 0 mil. Hur som helst gick den bra efter det och rent generellt i tävlingssammanhang brukar inkörning bara bestå av några varv utan rödmarkering innan det är full spätta.

Sedan går väl inte det att jämföra med vardagsmotorer då en tävlingsmotor tas isär efter varje säsong, så huruvida hållbarheten påverkas är svårt att säga, men enligt mototune's guide ska tydligen en hårt körd motor även bli mindre kinkig.
Tutan
Golf 1 Cab Gli Ort: Lomma
Fre 07 jul 2006 16:58 Svara med citat
har inte läst de...orkade inte Laughing men kan iaf säga de att när ja köpte min golf så gick den väl okej....sen nu när ja har haft den Twisted Evil så eeh ja ni kanske fattar Very Happy...går som en dröm iaf ! Laughing så ligger kanske nåt i de att man ska skita i va de står i alla böcker (vilken kille läser egentligen instruktionsböcker? Wink ) å bara gasa...känns som bästa lösningen!


Allt för mig Smile

// Andre