Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Mektips - Rostlagning

Anders
Gäst
Sön 09 jul 2006 11:15 Svara med citat
Guide till lättare rostlagning utan svets

Ska här försöka förklara hur man kan laga rost på pärlan på ett någorlunda enkelt sätt. Alla vi som har vagnar med några år på nacken har nog mer eller mindre rostangrepp och dem bör man ta tag i så tidigt som möjligt.

Detta är sättet jag gör det på, det är dock nödvändigtvis inte sagt att det är det är bästa sättet att göra det på. Den som tycker att mina råd är värda att följa, gör det på egen risk och med eget förstånd använt däremellan! Kritisera gärna om det är nåt som kan göras bättre, för själv är jag alltid intresserad av att lära mig mer så att det blir mindre fel nästa gång!

1. Polera lackytan runt skadan du skall jobba med. Detta eftersom slutpoleringen sedan avslöjar en mörk kant som sticker fram under den nylackade ytan, omöjlig att få bort!

2. Skydda lack, glasrutor och plastdetaljer runt om. Inte bara några decimeter runt stället där du ska jobba, utan hellre hela bilen.

3. Använd vinkelslip med kapskiva. Försiktig avverkning av rost ner till ren plåt görs på så sätt att man roterar skivan precis vinkelrätt mot ytan. Ju mindre radie skivan har, desto mindre blir området man slipar i. Använd alltså med fördel en sliten skiva, då blir "koppen" i plåten mindre och mindre yta att efterbearbeta. Använd en pendlande rörelse på skivan, så att du får en liten rundad kopp, jämn och fin. Lättare att få snyggt sen. Rosten måste för övrigt försvinna helt, alla porer. Annars är det snart igång igen och det är inte skoj med sprickor i spackel... Var försiktig med vart slipdammet tar vägen, det bränner in i lacken på de ytor det träffar.

Bild

4. Måla ytan med rostskyddsfärg, hellre en riktig plåtfärg med pensel än zinkspray. En lackerare skakar bara på huvudet åt sprayburk och man ska lyssna på proffsen... Låt torka ordentligt, helst flera dygn, annars kletar bara färgen när du senare ska slipa.

5. Spackla med finspackel, eller om hål uppkommit, glasfiberspackel. Har du sådana hål i din skärm att du måste använda aluminiumnät också, gör du som du vill. Mitt råd blir att byta skärm, men jag har lagat skärmar på 1000-kronorsbilar med aluminiumnät utan att skämmas. Frågan är så klart vad man tycker saker och ting är värt.

Bild

6. Slipa ytan jämn och var då rädd om lackytan bredvid skadan.

7. Spackla med finspackel och slipa om vartannat, tills ytan är så jämn du kan få den.

Bild

8. Använd sprutspackel, finns på burk. Lackerare fnyser igen, men det är inget att göra nåt åt. Jag kommer inte ihåg om sprutspackel klassas som grundfärg, men gör det inte det bör du grundlacka först och slipa ner kanten. Lägg på ett jämnt lager, lite ut på lackytan bredvid skadan. Låt torka och slipa med fint sandpapper, ju finare dess bättre. Eftersom du kommer gå igenom sprutspackelytan, kommer du få göra om proceduren en gång till. Hela ytan skall då vara finslipad, eftersom den slutliga lacken då flyter ut perfekt! Använder man inte sprutspackel blir burkfärgsytan gärna skorvig som ett apelsinskal.

9. Maskering. Maskera med tejp området omkring där du ska lacka och sedan resten av bilen med papper. Det bästa du sedan kan göra är att inte lacka ända fram till maskeringen, utan att ha en lös maskering som du sätter på nåt sätt en centimeter idistans OVANFÖR plåtytan, så att den täcker för hela maskeringstejpen och lite till av lackytan mellan tejpen och skadan. Då dammar färgen in på lackytan, men lägger sig i en jämn kant rakt nedanför den lösa maskeringsbiten. När sedan färgen torkat, är det bara att polera bort dammet och kanten kan poleras ner lite den med. Lackar du ända mot maskeringen, blir det en skarp kant som är svår att få hyfsat snygg. Så fort du är klar med lackeringen river du av maskeringen, så att inte eventuell färgkontakt rivs med när den torkat.

Bild

10. Lackteknik, vilken gäller även sprutspackel och grund. Ytan skall vara rentorkad från damm. Stå gärna i ett halvdåligt upplyst rum och använd en stark strålkastare riktad mot ytan så att den speglar sig rätt i synen på dig. Då syns direkt när lagom tjockt lager färg sprayats på, det räcker med att den våta lackytan är blank. Se upp bara: Först blir det torrt och skorvigt, ingen chans att det rinner. Sen är det bara en hundradel mellan att det är för torrt till att det börjar rinna, så det kräver viss känsla. Jag kan inte säga att jag har mycket övning i konsten, men av de gånger jag gjort så här har jag bara lyckats hundraprocentigt en gång.

Börja spraya rent munstycket åt nåt annat håll. Sen håller du munstycket intryckt större delen av tiden du lackerar. Rör burken hastigt fram och tillbaka över ytan och titta hela tiden i speglingen mot lampan för att se när ytan blir lagom blank. Så fort en del av ytan är perfekt, koncentrerar du dig på nästa del. Du kommer märka att färgen flyter ihop av sig självt mellan ytorna om du är tillräckligt snabb. Ibland kan man avbryta för att hämta koncentration och för att skaka burken. Det är ganska svårt att få till en riktigt bra yta, men det går med lite övning. Det kan vara värt att offra nån hundralapp eller två för att testa på en skrotbil först, för skärmen på din fina bil blir så mycket bättre sen!

Bild

11. När lackytan torkat helt och hållet polerar du bort dammet och finlirar kanten med hjälp av tex Autosol. Var bara försiktig! Polermedel är slipmedel i väldigt fin form och har du en dålig lack är polermedel bra. Har du en fin lack kan det vara dåligt, testa med nåt finare medel som rubbing, eller nåt ännu finare. Metallic har jag väldigt lite erfarenhet av, så jag vågar inte svara för att det fungerar bra även på det. Polera resten av skärmen, så syns skillnaderna mellan lackytorna på plåten mindre. Vaxa all polerad yta, men det kan vara skadligt för den nya lackytan att vaxas för tidigt. Man bör nog vänta en månad, så lacken hinner andas färdigt.

Som jag skrev ovan, så lämnar jag under inga omständigheter några garantier för lyckat resultat. Jag hade självklart aldrig tillämpat ovanstående på en utställningslack, men gör sig bra när man vill uppdatera och skydda en bil man är rädd om och samtidigt inte vill lägga för mycket pengar på. Var och en måste bedöma vad den vill uppnå och använda sitt eget omdöme på vägen!

Ska man göra bara en skärm, kan det vara värt att lämna jobbet till en lackerare. Det kostar inte vansinniga summor och blir alltid bra om du anlitar en seriös kille. Har du inte tålamod att göra ovanstående procedur noga, så blir du missnöjd hur som helst och då har du ju bara kastat pengarna i sjön.

Nära nog all form av rostskydd är bra. Om man inte orkar skydda en hel bil efter att man varit på den, bör man i alla fall skydda insidan av plåten på den skärm man slipat. Det blir varmt när man bearbetar plåtytan och det riskerar förånga en del av rostskyddsmedlet, medlet kanske tillochmed rinner av. Asfalt på insidan skärmen är bra.
Anders
Moderator Kör: Ingen VW Ort: Haninge Medlem: 27 mars 2006
Sön 09 jul 2006 13:44 Svara med citat
* Klistrad *