Forum - Volkswagen Polo - Polo 1.4 -96 svårstartad

Meric
VW Polo 1.4 Ort: Enköping
Fre 29 aug 2008 13:26 Svara med citat
Ett icke så uppskattat problem har uppstått.
Igår när jag skulle åka hem från jobbet och vred om nyckeln så startade bilen, men dog direkt igen, vilket hänt förut. Vred om igen och gav gas, vilket såklart inte hjälpte då det inte hände något när jag tryckte på gaspedalen. Åtskilliga försök fortgick, utan resultat, så jag prövade att "hoppa" igång den (starta med växel i) Samma dilemma....Körde ett par ggr på backen så jag kunde köra fram sen. Efter 4 försök på 1an så gick bilen för egen maskin.
Var samma problem idag.. men nu slapp jag hoppa igång den. Den går även lågt och oroligt på tomgång.

Har nyligen renoverat toppen, bytt stift och rotor. Var förvisso Beru-stift (dyra men tydligen skräp enligt polaren). Ska man ge sig på att byta till ordentliga stift och byta fördelarlocket också innan man kastar iväg skiten till verkstad för felsökning?
JockeH
Ingen VW Ort: Borås
Fre 29 aug 2008 13:36 Svara med citat
Byt till riktiga stift och ett nytt fördelarlock, detta lock ska du alltid byta i samband med rotorbyte...

Prova detta så borde det kanske bli bättre?

Tyskstyling
Meric
VW Polo 1.4 Ort: Enköping
Fre 29 aug 2008 21:48 Svara med citat
Tack jocke.... ett nytt lock gjorde susen.. skönt när det blir så billig lösning ibland. Kunde varit nåt riktigt allvarligt fel om man hade haft otur.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Fre 29 aug 2008 22:40 Svara med citat
Kör alldrig med Beru stift rena skräpet....
Fördelarlock och rotor är helt ok men inte stiften.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Meric
VW Polo 1.4 Ort: Enköping
Tor 11 sep 2008 22:27 Svara med citat
PIss......
NU har samma problem dykt upp igen, trots byte av fördelarlocket. Tror knappast stiften är boven i dramat. Motorn hoppar ju ändå igång, men där lika snabbt....Till slut efter 10 starter orkar den gå själv. ÄR väl bara att riva under huven och se om det är choken som spökar?
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Fre 12 sep 2008 23:45 Svara med citat
Men om den startar och dör på en gång då är det ditt stöldskydd som krånglar.
Om du har en reservnyckel testa med den och kolla hur den funkar.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.