Forum - Golf 4 (98-04) - Klassikern: Serva själv eller lämna in till vag?

nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Tis 28 okt 2008 23:04 Svara med citat
Dags för service på bilen, frågan är; lämna inte eller göra själv?

Fått erbjudande om grundservice på vag för 3000:- frågan är om jag sparar mycket på att göra det själv? Räknas förbrukningsmaterial in i kostnaden eller tillkommer olja m.m.?

Hur mycket tror ni man förlorar på att inte få en stämpel i boken när man ska sälja bilen?

Det handlar om en Golf GTI som gått 9.400 mil.

Om ni känner/är någon vag tekniker och vill ha svartjobb får ni gärna säga till haha Very Happy

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Ons 29 okt 2008 0:22 Svara med citat
3000kr låter som ett bra pris, betalade lite mindre, men har annan motor också...ring gärna runt lite o jämför, går alltid o pruta också...
Det är inklusive allt, utom ifall de hittar ngt fel, ringer de iof dig o frågar innan de gör nåt Razz
Servicestämplar värderas rätt högt, framförallt om de e en prestandabil, vill man ju att de e skött korrekt...
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Ons 29 okt 2008 6:25 Svara med citat
En fin GTI i orginalskick bör nog ha VAG-stämplar men en halvsliten 1,6 bruksbil går det nog bra att serva själv och noga dokumentera vad man har gjort.

Servicen på min Bora var gjord lite här och var på olika billigare verkstäder när jag köpte den för ett halvår sedan. Så den servar jag det jag kan själv nu. Den får ny olja var 1000:e mil
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Ons 29 okt 2008 22:18 Svara med citat
Ett svar på den här frågan beror lite på hur mycket man kan och hur dyr bil man har och hur länge man ska ha den kvar.
En service består ju mest av oljebyte med filter samt luft och bränslefilter, tänstift och några kontroller, och allt detta kommer inte på en gång, tändstift luftfilter var 6000mil kamrem var 12000mil däremellan är det ju bara oljan och vissa kontroller men dessa sköter man väl ändå under bilens körning då och då som bromsbelägg bromsolja, servoolja, kylvätska, men vill man inte befatta sig med något och bara köra ja då har man inte så många val.Där stämpeln betyder något är väl om bilen representerar ett högt saluvärde med inte så många mil på mätaren, ja då måste man ha stämpeln för att få ut rätt värde på bilen, men om den börjar bli till åren och likaväl ska hänga med ett tag till, ja då ska man nog överväga om det betalar sig i längden
mvh Uffe/bildock
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Ons 29 okt 2008 22:23 Svara med citat
Luftfilter byts mellan varje service, inte var 6000e mil. Var 3000e mil byts friskluftfilter, bromsolja också, kontroll av bromsbelägg fram+bak, kommer inte ihåg mer just i huvudet..1500 mil e de basically olja, oljefilter och luftfilter.
Sen smörjs ju alla gångjärn, felkoder kontrolleras och en liten besiktning kan man säga.
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Ons 29 okt 2008 22:34 Svara med citat
Har du fått luftfiltret bytt vid varja oljebyte är det bara att gratulera men enligt serviceguiden för för golf IV och instruktionboken så är det vid 6000mil, friskluftfiltret har inte koll på nu i skrivande stund, felkoder som kontrolleras är alldeles korrekt, bromsolja vartannat år också smörja dörrgångjärnen men det är väl här man får göra bedömningen om man vill betala för det eller göra det mesta själv, men visst tid är ju också pengar
mvh UffeBildock
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Ons 29 okt 2008 22:41 Svara med citat
Min har visserligen gått bra mycket mer, så fler VAG stämplar är inte avgörande längre om man skulle sälja, vilket jag iofs. inte har några planer på.
Sen att min kompis är fd. VAG mekaniker gör ju inte saken sämre. Skriver dock fortfarande upp miltal och vad som gjorts vid servicetillfällena. Wink
Däremot, hade jag nog i ditt fall servat hos vag fram till 15000 Wink
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Ons 29 okt 2008 23:27 Svara med citat
Diskussionen om att serva själv eller inte kan ju gå vidare, men om jag som köpare får välja mellan två likvärdiga bilar så är självklart att bilen med stämplarna smäller bra mycket högre, men som säljare det är frågan om det lönar sig att betala för dessa sevicar, jag återkommer här då bilen börjar bli till åren, där börjar balansgången med stämpel eller göra själv och bara lämna för de jobb man behöver ha hjälp med
mvh Uffe/bildock