Forum - Golf 4 (98-04) - Saab eller VW

patrik747
Ingen VW Ort: Piteå
Sön 12 okt 2008 20:44 Svara med citat
Hejsan, det här är mitt enda inlägg här på forumet Dancing
Jag äger just nu en saab 9-3 aero SS -03, men är på god väg att byta mot en Golf V6 4M -01.
Min bil har gått 16700mil och golfen har gått 7700mil ungefär.
Egentligen kanske det är lite fel att fråga här, antar att det är lite partiskt Angel

Lite fakta om min bil:
Turbo fyra på 210hkr, sänkt med bilstein/h&r, 16700mil, lacken i kanonskick förutom lite stenskott i fronten, 17" org. Aero-fälg med OK däck, 4ägare inkl. firmor. svensksåld

Lite fakta om Golfen:
204hk, 4wd, sänkt på nåt sätt, 7700mil, kanonfin i lacken enligt ägaren, ganska nya 19" ace med fräscha däck, svensksåld, 5ägare inkl. firmor

Men jag tänkte fråga om ni tror att jag gör ett bra byte?
Vad kommer jag tjäna/förlora på det?
Dumt att gå ner i årsmodell?
Hur är kvalitéskillnaden och sådär?
Alla synpunkter och kommetarer som kan tänkas hjälpa mig i mitt beslut är välkomna Smile
MVH Patrik
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Sön 12 okt 2008 22:21 Svara med citat
Ja, vill du ha en golf så satsa på det, vill du ha en saab så satsa på det Razz

Men vad har du för syften med bilköpet? Vilka krav har du på en bil?

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
patrik747
Ingen VW Ort: Piteå
Sön 12 okt 2008 23:04 Svara med citat
nitr2ox skrev:
Ja, vill du ha en golf så satsa på det, vill du ha en saab så satsa på det Razz

Men vad har du för syften med bilköpet? Vilka krav har du på en bil?


Syftet är väl att ha en rolig bil så ofta som möjligt, både på vintern och på sommaren. Jag bor uppe i norrbotten så vi har ju en del snö på vintrarna och saaben är ju inte speciellt rolig då.
Byter jag till golfen så har jag ju en relativt pigg bil på sommaren och en skitkul på vintern Smile
Så huvudsaken är väl att ha så kul som möjligt mellan punkt A och B Smile
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Mån 13 okt 2008 1:05 Svara med citat
Skulle valt en Golf före en SAAB iaf, varför? Mest för att det är en roligare design, mer go-cartkänsla att köra (även om golf 3 och 4 inte är de mest sportiga golfarna som gjorts faktiskt).
Du slipper ju turbofördröjning med sugmotor på 200hk, mindre trimmöjligheter, men mer direct power. Fördel eller nackdel? Individuellt...
Fyrhjulsdriften är ju positivt på vintern däruppe kan ja tänka mig framförallt. Haldex- system som inte har några problem om de skötts (servad).
Golf är ju en bil som är rätt skonsam mot plånboken om man ska leta efter hur mkt fel det finns på dem som är modellrelaterade.
De flesta fel som uppkommer är ju elfel faktiskt, men inte att motorerna har problem, dåliga turbos, 4wd system osv.
Bra rostskydd och kvalitet.
Dåliga verkstäder dock, varierar enormt från plats till plats, så se till att den verksta ndu har närmast har gott rykte om sig...
krille|vw
Golf 4 R32 -03 Ort: Västerås
Mån 13 okt 2008 7:33 Svara med citat
För mig hade valet vart självklart!
Golfen givetvis!

VWhat else?
Kör: Golf Mk2 tyskstuk & BMW 525ia
Sam176
Donator 25 Ingen VW Ort: Utomlands
Mån 13 okt 2008 10:27 Svara med citat
Jag skulle valt Golfen, dels gillar jag designen. Fyrhjulsdriften är alltid bra att ha Smile

//Sam
Gweilo
Golf 4 1.6 -99 Ort: Landskrona
Mån 13 okt 2008 14:47 Svara med citat
Haldex is the shejt.. kan jag gå i god för. Jobbar nämligen där Very Happy
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tis 14 okt 2008 9:58 Svara med citat
Prestanda mässigt saab givetvis, du kommer tycka golfen är grymt slö pga av avsaknad av turbon, och är man ärlig så tycker jag inte att den v6:an känns rapp nånstans... men du slipper turboras och koks, bygga om vevhusvent. och all skit som dom har hållt på med på saabarna, dock är väl 9-5 sämst, tyvärr så har v6:an kamkedja som gärna blir sliten runt 14-22000 mil nånting och är kostsam/jobbig att byta (sitter bakom växellådan), eftersom du har bilstein mont. på din aero så lär gocartkänslan redan infinna sig där, jag hade lätt valt saaben i detta läget om du nu inte behöver den mer praktiska haldexen med tanke på vart du bor. väljer du vw ändå så lyssna noga efter ett kamkedjerassel och kolla så oljebyten/filterbyten på haldexen är gjord, golfen har ju gått väldigt lite så detta borde ej vara något bekymmer BTW haldex är riktigt bra och hållbart

Men valet är ditt, provkör, känn på det och fundera nån dag och gör det bästa valet för dig, har du frågor eller ev. behöver hjälp med nåt så finns det många kunniga och vänliga själar på detta forum som gärna hjälper till.