|
patrik747
Ingen VW Ort: Piteå |
Sön 12 okt 2008 20:44 |
|
Hejsan, det här är mitt enda inlägg här på forumet
Jag äger just nu en saab 9-3 aero SS -03, men är på god väg att byta mot en Golf V6 4M -01.
Min bil har gått 16700mil och golfen har gått 7700mil ungefär.
Egentligen kanske det är lite fel att fråga här, antar att det är lite partiskt
Lite fakta om min bil:
Turbo fyra på 210hkr, sänkt med bilstein/h&r, 16700mil, lacken i kanonskick förutom lite stenskott i fronten, 17" org. Aero-fälg med OK däck, 4ägare inkl. firmor. svensksåld
Lite fakta om Golfen:
204hk, 4wd, sänkt på nåt sätt, 7700mil, kanonfin i lacken enligt ägaren, ganska nya 19" ace med fräscha däck, svensksåld, 5ägare inkl. firmor
Men jag tänkte fråga om ni tror att jag gör ett bra byte?
Vad kommer jag tjäna/förlora på det?
Dumt att gå ner i årsmodell?
Hur är kvalitéskillnaden och sådär?
Alla synpunkter och kommetarer som kan tänkas hjälpa mig i mitt beslut är välkomna
MVH Patrik
|
|
nitr2ox
Donator 175
Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm |
Sön 12 okt 2008 22:21 |
|
Ja, vill du ha en golf så satsa på det, vill du ha en saab så satsa på det
Men vad har du för syften med bilköpet? Vilka krav har du på en bil?
|
|
patrik747
Ingen VW Ort: Piteå |
|
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg |
Mån 13 okt 2008 1:05 |
|
Skulle valt en Golf före en SAAB iaf, varför? Mest för att det är en roligare design, mer go-cartkänsla att köra (även om golf 3 och 4 inte är de mest sportiga golfarna som gjorts faktiskt).
Du slipper ju turbofördröjning med sugmotor på 200hk, mindre trimmöjligheter, men mer direct power. Fördel eller nackdel? Individuellt...
Fyrhjulsdriften är ju positivt på vintern däruppe kan ja tänka mig framförallt. Haldex- system som inte har några problem om de skötts (servad).
Golf är ju en bil som är rätt skonsam mot plånboken om man ska leta efter hur mkt fel det finns på dem som är modellrelaterade.
De flesta fel som uppkommer är ju elfel faktiskt, men inte att motorerna har problem, dåliga turbos, 4wd system osv.
Bra rostskydd och kvalitet.
Dåliga verkstäder dock, varierar enormt från plats till plats, så se till att den verksta ndu har närmast har gott rykte om sig...
|
|
krille|vw
Golf 4 R32 -03 Ort: Västerås |
Mån 13 okt 2008 7:33 |
|
För mig hade valet vart självklart!
Golfen givetvis! VWhat else?
Kör: Golf Mk2 tyskstuk & BMW 525ia
|
|
Sam176
Donator 25
Ingen VW Ort: Utomlands |
Mån 13 okt 2008 10:27 |
|
Jag skulle valt Golfen, dels gillar jag designen. Fyrhjulsdriften är alltid bra att ha
//Sam
|
|
Gweilo
Golf 4 1.6 -99 Ort: Landskrona |
Mån 13 okt 2008 14:47 |
|
Haldex is the shejt.. kan jag gå i god för. Jobbar nämligen där
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
Tis 14 okt 2008 9:58 |
|
Prestanda mässigt saab givetvis, du kommer tycka golfen är grymt slö pga av avsaknad av turbon, och är man ärlig så tycker jag inte att den v6:an känns rapp nånstans... men du slipper turboras och koks, bygga om vevhusvent. och all skit som dom har hållt på med på saabarna, dock är väl 9-5 sämst, tyvärr så har v6:an kamkedja som gärna blir sliten runt 14-22000 mil nånting och är kostsam/jobbig att byta (sitter bakom växellådan), eftersom du har bilstein mont. på din aero så lär gocartkänslan redan infinna sig där, jag hade lätt valt saaben i detta läget om du nu inte behöver den mer praktiska haldexen med tanke på vart du bor. väljer du vw ändå så lyssna noga efter ett kamkedjerassel och kolla så oljebyten/filterbyten på haldexen är gjord, golfen har ju gått väldigt lite så detta borde ej vara något bekymmer BTW haldex är riktigt bra och hållbart
Men valet är ditt, provkör, känn på det och fundera nån dag och gör det bästa valet för dig, har du frågor eller ev. behöver hjälp med nåt så finns det många kunniga och vänliga själar på detta forum som gärna hjälper till.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|