Forum - Golf 3 (92-99) - Golf 2,0 -96 dör plötsligt.

togu
Kör: Golf 3 2,0 GL Ort: Lidköping Medlem: 19 oktober 2008
Mån 20 okt 2008 7:14 Svara med citat
Hej!
Har sedan en dryg månad problem med att under körning efter ca 15-30 min körning så dör motorn plötsligt. Inget ryckande innan. Hade för ca 3 veckor inne bilen på VAG-verkstad. De hittade inga felkoder. Men de hade bytt kontakten vid tändningslåset tidigare vid denna typ av problem. 1800 kr fattigare trodde jag i ca 2 veckor att problemet var löst. Men då tankade jag bilen igen och dagen efter hände det på nytt. Ringde igen och de ville felsöka mer. De verkade inte veta vad som var näst. Frågade om det kunde vara något vakum som uppstår då det verkar vara vid tillfälle då det är mycket i tanken. Kanske, men då var det någon backventil och den skulle kosta ca 2000 kr att byta. Men om det nu inte är den? Testade istället att byta relä till bränslepunmpen och tankade fullt. Då hände det igen, fast inte på första 2,5 milen utan på vägen hem. Finns det någon som haft samma problem och vad gjorde ni. Motorn är en AGG.
/Tommy

Tommy
Goofy
Kör: Golf 3 2.0i '96 Ort: Ödeshög Medlem: 18 december 2007
Mån 20 okt 2008 12:52 Svara med citat
Kan möjligtvis vara så att tändspolen är på väg att säga upp sig. Men det är bara en gissning...

Den som tycker sex är det bästa som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
togu
Kör: Golf 3 2,0 GL Ort: Lidköping Medlem: 19 oktober 2008
Mån 20 okt 2008 15:34 Svara med citat
Kan man testa detta på något sätt?

Tommy
polomannen
Moderator Donator 25 Kör: Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm Medlem: 15 april 2006
Mån 20 okt 2008 22:52 Svara med citat
Har ett tips till dej.
Efter att man jobbar med dom så kan jag säga du får kolla upp två grejer.

Första vevaxelgivaren....rätt vanligt att dom lägger av vid besvär.

Nästa är byt strömförsörjnings relät.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
togu
Kör: Golf 3 2,0 GL Ort: Lidköping Medlem: 19 oktober 2008
Tis 04 nov 2008 14:49 Svara med citat
Hej!
Nu har en "gammal" VAG mekare kontrollerat bilen och bytt varvtalsgivare, förmodar att det är samma som vevaxelgivare, och kabelskyddet var bort skavt samt att isoleringen till kablaget hade sprickor. Så ytterligare 2600 kr fattigare hoppas man på att bilen kommer fortsätta gå som en klocka. Tack Polomannen.
/Tommy

Tommy
togu
Kör: Golf 3 2,0 GL Ort: Lidköping Medlem: 19 oktober 2008
Tis 18 nov 2008 7:05 Svara med citat
Shit!
Bilen gick bra i nästan två veckor. I fredags på vägen hem dog bilen bara plötsligt igen. Tillbaka på ruta ett. Någon som har något mer förslag?
/Tommy

Tommy
Flashback
Kör: Ingen VW Medlem: 06 februari 2008
Ons 26 nov 2008 9:45 Svara med citat
Går det att läsa av någon felkod på den där vevaxelgivaren så man verkligen ser att det är den det är fel på? Såg att den liggar i pris runt 1700:- och känns lite hårt att "testa" den.
Har i stort sett samma fel som tugu, att bilen dör ibland när man är ute och kör en bit.
Smurfen
Moderator Donator 50 Kör: Ingen VW Ort: Nyköping Medlem: 05 april 2006
Ons 26 nov 2008 14:51 Svara med citat
Detta verkar vara ett fel som finns på MKIII.
Mammas stannar oxå ibland. Jag har fått för mig att det har med tomgångsmotorn. För ibland pendlar den ner oxå. men ofta stannar den tvärt.
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Ons 26 nov 2008 14:59 Svara med citat
Smurfen
snälla förklara vad "tomgångsmotorn" är för något, var den sitter och hur den fungerar, läser allt om mkIII då jag söker en cabbe MKIII och alla kunskaper kommer tillgodo men tomgångsmotorn??????
har aldrig hört det uttrycket förut, förklara var den extramotorn befinner sig och om den överhuvudtaget finns
mvh Uffe/bildock
polomannen
Moderator Donator 25 Kör: Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm Medlem: 15 april 2006
Ons 26 nov 2008 20:57 Svara med citat
Då är det bara kvar din strömförjning relä som måste bytas....spricka eller kall lödning
I kretsen är det.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Flashback
Kör: Ingen VW Medlem: 06 februari 2008
Ons 26 nov 2008 21:11 Svara med citat
Ok, det låter som ett vettigt förslag! Hoppas det hjälper nu bara.. Confused
Flashback
Kör: Ingen VW Medlem: 06 februari 2008
Lör 29 nov 2008 15:37 Svara med citat
Sådärja! Att byta relät för motorstyrdonet verkar ha hjälpt då bilen funkar fint nu! Very Happy Hoppas bara det håller i längden och inte är någon "tillfällig" lösning på något annat problem.
Sam
Kör: Golf 5 R32 Ort: Stockholm Medlem: 31 januari 2008
Lör 29 nov 2008 18:41 Svara med citat
Nu hade min far samma problem, fast på min gamla volvo 850

Felsökning på volvo ca 4 gånger (gratis 3)

Sluta med byte av motorstyrdon

(beggat som tur var)

nu hade du tur Wink Flashback

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
lhcputte
Kör: Golf 3 Variant 2.9 VR6 -97 Ort: Karlskrona Medlem: 12 december 2006
Mån 01 dec 2008 21:23 Svara med citat
Flashback skrev:
Sådärja! Att byta relät för motorstyrdonet verkar ha hjälpt då bilen funkar fint nu! Very Happy Hoppas bara det håller i längden och inte är någon "tillfällig" lösning på något annat problem.


Vart sitter detta relä? Confused
Flashback
Kör: Ingen VW Medlem: 06 februari 2008
Ons 03 dec 2008 6:47 Svara med citat
Samma plats som säkringscentralen, fast högre upp. Har för mig det hade plats nr 3 (räknat från vänter). Ska stå nr 30 på själva reläet också.
Kostade inte mycket hos VW, så helt klart värt att köpa orginal i alla fall! Lycka till! Smile
lhcputte
Kör: Golf 3 Variant 2.9 VR6 -97 Ort: Karlskrona Medlem: 12 december 2006
Lör 06 dec 2008 21:15 Svara med citat
Kollade på reläna där och jag har inget relä på plats 3 och inget relä där det står 30 på Confused
Är det olika på olika bilar eller brukar det va samma med reläna?
Bengan.U
Kör: VW Karmann Giha Ort: Trollhättan Medlem: 06 april 2006
Lör 06 dec 2008 21:30 Svara med citat
Hrj.

Postar då denna länken i denna tråden oxå Thumbs up
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_63_VW-Golf-Relais--Sicher ungskasten.html
sidan är på Tyska Rolling Eyes
Men kan lätt översättas med hjälp av denna sidan:
http://translate.google.se/translate_t# Thumbs up

MVH/Bengan.U Cool

Det är alltid bättre att felsöka,än att tokriva,och inte veta vad man gör ! Very Happy
Bengan.U
Kör: VW Karmann Giha Ort: Trollhättan Medlem: 06 april 2006
Mån 08 dec 2008 21:45 Svara med citat
Hej.

togu:---> Blev du hjälpt av länken jag postade Whistle ??

MVH/Bengan.U Cool Whistle

Det är alltid bättre att felsöka,än att tokriva,och inte veta vad man gör ! Very Happy
Flashback
Kör: Ingen VW Medlem: 06 februari 2008
Tis 09 dec 2008 13:38 Svara med citat
lhcputte skrev:
Kollade på reläna där och jag har inget relä på plats 3 och inget relä där det står 30 på Confused
Är det olika på olika bilar eller brukar det va samma med reläna?


Lättast är att åka till en VW verkstad där de knappar in ditt regnr. och får upp vad som ska sitta vart! Dumt att gissa. Smile
Anders F
Kör: Golf 3 2,0 cabrio-97 Ort: Linköping Medlem: 22 maj 2008
Lör 31 jan 2009 10:33 Svara med citat
Flashback skrev:
Sådärja! Att byta relät för motorstyrdonet verkar ha hjälpt då bilen funkar fint nu! Very Happy Hoppas bara det håller i längden och inte är någon "tillfällig" lösning på något annat problem.


Jag har samma problem med min 2,0:a att den stannar emellanåt när man släpper gasen.
Har bytt detta relä, men problemet kvarstår. Varit inne på VAG och kollat ev felkoder men det är ok
säger dom.

2,0 cabrio-97, 855 GLT-97, V70 2,5t-06
lhcputte
Kör: Golf 3 Variant 2.9 VR6 -97 Ort: Karlskrona Medlem: 12 december 2006
Lör 31 jan 2009 14:20 Svara med citat
Anders F skrev:
Jag har samma problem med min 2,0:a att den stannar emellanåt när man släpper gasen.
Har bytt detta relä, men problemet kvarstår. Varit inne på VAG och kollat ev felkoder men det är ok
säger dom.


Har du kollat så att gasspjällsregleringen fungerar som den ska?
togu
Kör: Golf 3 2,0 GL Ort: Lidköping Medlem: 19 oktober 2008
Tis 19 maj 2009 13:18 Svara med citat
Hej!
Sent om sider.. fick strömförsörjningsrelät lagat av samma mekare som bytte vevaxlegivaren. Och sedan dess har den fungerat. Han upptäckte det först när han han lät bilen stå på tomgång och titta till den var 10: minut. Plötsligt var den död och gick inte att få igång. Så började han kolla på relä och jag hade bytt bränslepumpsrelät så det var det inte. Men nu fingerar den. Tack för all hjälp!

Tommy
sebastu
Kör: Golf 3 1.8 -92 Ort: Stockholm Medlem: 09 september 2008
Tis 19 maj 2009 20:22 Svara med citat
Ha. Intressant!

Har du lust (om det är ok) att sammanfatta alla saker du testat för att ordna problemet, hur du gjorde och hur mycket det kostade?

Efter att ha ägt en golf III från 92 nu i ett år så börjar jag tycka att det är intressant att kolla hur mycket det kostar att ha älsklingen igång...

Tacksam
/Seb
FredrikGr
Kör: Golf 3 variant 2.0 Ort: Täby Medlem: 10 mars 2021
Mån 29 mar 2021 13:22 Svara med citat
Flashback skrev:
Sådärja! Att byta relät för motorstyrdonet verkar ha hjälpt då bilen funkar fint nu! Very Happy Hoppas bara det håller i längden och inte är någon "tillfällig" lösning på något annat problem.

Kommer du ihåg om oljetryckslampan tändes innan bilen stannade? Min gör det. Är bilen kallnat så går den starta igen.
FredrikGr
Kör: Golf 3 variant 2.0 Ort: Täby Medlem: 10 mars 2021
Ons 31 mar 2021 12:30 Svara med citat
Nytt relä hjälper inte. Bilen startar men stannar efter ett par minuter. Går,inte få igång. Först jobbar startmotorn lite, men sedan går,inte ström fram alls.
niclast
Kör: Golf 4 GTI Ort: Sigtuna Medlem: 12 augusti 2011
Tor 01 apr 2021 20:30 Svara med citat
Schysst trådlyft på en sådär 12-13år Smile

Tycker att de gått igenom en bra lista på vanliga mk3-fel.

Har ägt många mk3'or och de absolut vanligaste felen är:

- Trasig tändspole. Slutar fungera när den blir varm.
- Trasig bränslepump. Ger inte tillräckligt med tryck när den blir varm...eller slutar helt fungera. Kom ihåg att dåliga filter även ger problem.
- Trasig tändkontakt till tändningslåset. Symptom = allt från att motorn går runt men tänder inte till att startmotorn bara klickar.
- Trasigt/Dåligt batteri. Byt batteri....inte bara ladda eller kabla igång.
- Trasig vevaxelgivare. Har nog bara hänt mig 1 gång...men det kan hända.
- Trasigt relä till motorelektronik och/eller bränslepump.

Börja med enklaste typen av felsökning innan du börjar byta alla grejer.
Startar den på startgas så har du ett bränsleproblem.
Har den ingen gnista så har du ett elproblem

Lycka till! Smile