Forum - Golf 4 (98-04) - Varma bakbromsar

MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Sön 08 jun 2008 16:09 Svara med citat
Upptäckte att båda bakbromsarna bak var glödheta efter en längre biltur.
Har nyligen lämnat in bilen för översyn av bromsarna och då byttes skivor och klossar bak. Kan det vara så att även oken är slut och kärvar och bromsarna därför ligger på? Eller behövs skivor och klossar bara slitas in lite i börjar så det kommer bli bättre?

Är biltemas bromsok okej annars om man skulle få för sig att byta oken själv?
Bytte till biltema OK på min volvo 745 med ABS vilka fungerade bra där men hur är dem till VW?
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Sön 08 jun 2008 18:45 Svara med citat
Bromsar blir varma efter längre turer, bromsade du mycket hårt/körde du mycket hårt? Inte så stor koll på huruvida det ska slitas in eller ej men tror ej det ska vara nödvändigt.

Vad gäller biltemas bromsar så tror jag visst att dom fungerar men planerar du att vara ute och leka och köra lite hårdare skulle jag tycka det känns säkrare att ha original bromsar när det står en älg framför dig Smile

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Sön 08 jun 2008 19:25 Svara med citat
Det var 13 mil 70-90 landsväg jag körde och skapligt lugnt också. Frambromsarna var mest ljumna.

Jag skulle spola bort en fågeskit på bakskärmen och vattnet kokade då de nådde bakhjulen och rann in på skivorna så de var riktigt varma.
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Sön 08 jun 2008 20:53 Svara med citat
Hmm ja alltså när jag tvättade bilen sist rykte det rejält från bromsarna när jag spolade på dem och då hade bilen ändå stått ett tag.

Kan ju tänka mig att det alltid uppstår någon form av friktion då klossarna i princip ligger lite lite emot skivan hela tiden även när man inte bromsar... Någon får gärna rätta mig, är inte bra på dessa grejer bara spånar lite.

Att vatten kokar innebär ju i princip runt 100 grader och för att vara metall är det nog inte så jättevarmt. Samma sak här, rätta mig gärna Smile

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Sön 08 jun 2008 21:25 Svara med citat
Är nog bara jag som är bilhypokondriker Wink
Jag ska avakta ett par dagar och se så jag inte river i sakerna i onödan.

Kan ju vara handbromsen men tycker den känns bra i spaken.
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Sön 08 jun 2008 22:22 Svara med citat
Luktar det bränt eller så? Hörs några missljud?

Bilhypokondriker är vi nog alla, i alla fall vi okunniga Smile men man är ju rädd om sin pärla Smile

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Sön 08 jun 2008 23:19 Svara med citat
Jag tror att dina ok är slut, hade samma fenom på min volvo 850 när jag bytte klossar och skivor, då det var mer för kolven i ok'et att åka tillbaka, då stanna den ungefär halva vägen och beläggen låg på och blev varma.

Köpte nya på biltema 499:-, fungerar fortfarnade, efter ca 6-7 månader

Till er som "råkar" spola vatten på skivorna när dom är varma (te.x efter hårdkörning),
Gör inte det, leder till att skivor och belägg börjar skrika och gnissla.

Låt luften kyla ner och sedan tvätta bil osv..

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Sön 08 jun 2008 23:21 Svara med citat
nitr2ox skrev:
Hmm ja alltså när jag tvättade bilen sist rykte det rejält från bromsarna när jag spolade på dem och då hade bilen ändå stått ett tag.

Kan ju tänka mig att det alltid uppstår någon form av friktion då klossarna i princip ligger lite lite emot skivan hela tiden även när man inte bromsar... Någon får gärna rätta mig, är inte bra på dessa grejer bara spånar lite.

Att vatten kokar innebär ju i princip runt 100 grader och för att vara metall är det nog inte så jättevarmt. Samma sak här, rätta mig gärna Smile


Ja belägg ligger på, men inte med samma tryck som när du bromsar,

Värmen uppstår när det beläggen ligger på med tryck.
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Sön 08 jun 2008 23:23 Svara med citat
Sam skrev:
Ja belägg ligger på, men inte med samma tryck som när du bromsar,

Värmen uppstår när det beläggen ligger på med tryck.


Jo givetvis är det inte med samma tryck Smile och nu vet jag att värme inte uppstår på grund av den "lilla" friktionen som blir i de läget Smile
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Sön 22 jun 2008 18:51 Svara med citat
Bromsarna har fungerat bra ett tag nu men på en långtur så blev vänster bakbroms varm så jag blev sur och åkte in till Biltema på väg hem och köpte två nya ok. Mycket smidiga att byta men på vägen hem från bytet blev höger bakbroms väldigt varm.

Kan det vara luft kvar i systemet som spökar? Tyckte det var rätt dåligt med bromsvätska i behållaren och färgen var mörkbrun så den har väl sätt bättre dagar. Eller kan det vara något med handbromsen? beläggen som kärvar?
Oken rör iaf på sig då jag rystar på dem med handkraft.

Kan det kanske vara idé att investera i en tryckluftsdriven bromsluftare för att underlätta byte av all bromsvätska mot ny fräsch? Någon modell som är prisvärd?
jockas
Golf 2 1.6 -86 Ort: Västerås
Mån 23 jun 2008 14:39 Svara med citat
MagArne skrev:
Bromsarna har fungerat bra ett tag nu men på en långtur så blev vänster bakbroms varm så jag blev sur och åkte in till Biltema på väg hem och köpte två nya ok. Mycket smidiga att byta men på vägen hem från bytet blev höger bakbroms väldigt varm.

Kan det vara luft kvar i systemet som spökar? Tyckte det var rätt dåligt med bromsvätska i behållaren och färgen var mörkbrun så den har väl sätt bättre dagar. Eller kan det vara något med handbromsen? beläggen som kärvar?
Oken rör iaf på sig då jag rystar på dem med handkraft.

Kan det kanske vara idé att investera i en tryckluftsdriven bromsluftare för att underlätta byte av all bromsvätska mot ny fräsch? Någon modell som är prisvärd?


Bytte du bara oken rakt av eller tog du även av klossarna och drog en sträng koppar/keramisk pasta på dom?

Låter nästan som att den som bytte dina klossar sist inte gjorde det riktigt bra. Att göra rent oken men slip och sedan smorta in lagomt på klossarna är ett måste! Annars fastnar dom nya klossarna i det rostiga oket nästan på en gång. Detta har troligen hänt dig.

Ta isär bromsarna bak igen och ta loss klossarna, skrapa bort all rost på den del av oket som ligger mot klossarna och ta även loss glidpinnarna och slipa av dessa om dom är rostiga eller kärvar när du tar av dom. Smörj även in dessa i något fett.

Skivbromsar bak på lätta bilar jobbar inte speciellt mycket vid normal körning. Knappt så att ytrost på skivorna slipas bort av klossarna ibland. När dom inte får jobba blir dom aldrig varma, torkar aldrig ur och kärvar därför fast. Jag brukar värma på bromsarna ibland genom att åka med handbromsen lätt åtdragen i några hundra meter. Kan låta konstigt men detta håller även rosten borta från skivorna!

Lycka till!

"Två backar läsk! Trevligt."
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Mån 23 jun 2008 16:11 Svara med citat
Jag har sett över bromsarna igen idag men höger bak ligger fortfarande på.

Jag tog bort klossarna, slipade och smorde lätt med kopparpasta så de kan röra på sig. Klossar och skivor är helt nya från MECA sen en månad tillbaka. Men efter ha bromsat en gång så verkar det som om kolven inte vill åka tillbaka och bromsen ligger på. Båda bakoken är nya från biltema. Jag kanske har fått ett måndagsexemplar?

Jag har även luftat samtliga bromsok idag och bytt till ny bromsvätska. Har bromsat hårt så ABS:en fått jobba. Bilen går rakt när jag bromsar. Men hissar jag upp höger bakhjul går det tungt att snurra.

Finns det någon lastavkännande ventil på Bora/Golf4 som kan spöka?

Börjar bli lite ledsen i ögat nu och funderar på om verkstan ska ta över. Har ni fler tipps så mottages det tacksamt.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 23 jun 2008 17:11 Svara med citat
Som jag ser det har du gjort allting rätt,

Rätta mig om jag har fel,

Du hade tidigare fel på vänster bak broms som bråkad med att ligga på,

Efter byta av båda ok'en, så börjar höger bak spöka istället.

Då jag uppmärksamma att du hade också bytt skivor och belägg undrar jag nu om detta fenom med "Inkörning" och bindmedel har uppståt för dig fast i annan version, att dina belägg ligger på pga att dom helt enkelt bränts fast?!?!

Nu e detta en teori som jag är helt ute och cyklar med..

Lite info jag läste här om dagen som kan vara intressant.

MONTERING OCH INKÖRNINGSINSTRUKTIONER:
MONTERING SKIVOR:

Före skivan sätts på plats ska löst sittande smuts och rost avlägsnas med stålborste. Detta för att skivan då blir monterad så rakt som möjligt och inkörningstiden minimeras. Var inte rädd att borsta hårt för att få bort så mycket som möjligt. Vid byte till nya skivor skall nya belägg monteras för att en så bra anliggningsyta som möjligt ska uppnås mellan belägg och skiva.


MONTERING BELÄGG:

Vid montering av beläggen ska kolvarna i oket inspekteras och säkerställas att de går lätt fram och tillbaka Detta för att beläggen inte ska ligga an mot skivan vid körning och förstöra skivor och belägg. Går kolvarna en aning trögt så smörj upp dem.

-Stålpinnen som håller belägget på plats i oket ska inspekteras och säkerställa att belägget glider lätt mot den. -Detta för att belägget ska kunna justera sig självt emot skivan och inkörningstiden minimeras.


INKÖRNINGSINSTRUKTIONER:

Belägg och skiva har inte bästa möjliga anliggningsyta mot varandra eftersom de inte är inslitna. De ska därför köras ca. 50 mil för att få bästa möjliga bromseffekt. Inkörning ska ske med små lätta inbromsningar från tex. 90km/h till 60km/h, som efter hand kan utföras hårdare. Vänta gärna en stund om det är möjligt mellan inbromsningarna, för att skiva och belägg ska hinna kylas. Den första tiden är det viktigt att man EJ bromsar hårt och framförallt inte hårt till stillastående. Då kan bindmedlet i beläggen bränna fast på skivan och har man otur kan detta räcka för att man ska få vibrationer i ratten vid inbomsning.

OBS. Bromseffekten kan vara begränsad under inkörningen.OBS

Denna inkörningsinstruktion bör tas på allvar för att du som kund ska få bästa möjliga bromsverkan och slippa problem med t.ex. vinda och i värsta fall spruckna skivor.
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Mån 23 jun 2008 19:16 Svara med citat
Jag testade med en skruvtving som man normalt har när man limmar ihop plankor och gick det inte att pressa in kolven i HB utan fick jag skruva in den.
Kanske berode på att jag pressade mellan skruven bak till handbromsen och kolven?
Jag testade dock inte om det gick med vänstra bromsoket.
Frågan är om jag orkar jämföra med det andra oket imorgon och ev låna farsans bil och åka till biltema och byta. Blir ett jäkla farande eller om jag ska åka till VW-verkstad och be dem fixa o betala.

På måndag måste bilen fungera för då ska vi åka på semester.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 23 jun 2008 21:49 Svara med citat
Den info som jag har om Vw Bora/Golf bak ok, är att dessa måste vridas in, Dvs ett special verktyg som behövs som VAG verkstäder har..

Tog och ringde min kontakt på VAG nu ikväll och prata med han om ditt problem och jag sa att du hade bytt skivor belägg och ok'en, och jag sa att du hade försökt pressa in med Tvingen osv.

De han sa att du kanske kan ha förstört ok'et genom att tvinga in kolven,(med tving) för att kolven sitter i gängor om jag förstod rätt.

Annars sa han att han brukar göra en justering själv genom att pumpa på färdbroms tills den blir hård, och sedan pumpar du med handbromsen eller drar upp den, då ska färdbromsen sjunka/rör på sig. göra så ett par gånger så kommer beläggen lägga sig till rätta..

En annan sak han nämnde var att du skulle kolla glidpinnarna, dvs dom bultar som oket sitter fast med :S, han prata nått om Glidok,

Möjligen att bultarna ar blivit böjda eller att dom har rostat lite, t.ex att det har blivit hål i den lilla gummidamasken och det har börjat rostat och förhindrat ok'et att glida fram och tillbaka

Så du kan ta av där och göra rent med stålborste och fetta in med fet

Mer förstod jag inte, för han var så hyppad Regular Smiley

hoppas det hjälper lite iallfall

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Mån 23 jun 2008 22:18 Svara med citat
Ahh, det förklar ju varför det inte gick att pressa in kolven men bra att skruva.
Ska testa imorgon att bromsa och rycka i handbromsen för att se om det hjälper.

När jag skruvat in kolven och monterat oket så glider det lätt på glidpinnarna. Men jag har inte tagit av damaskerna för att smörja eller undersöka om de är sneda/skadade.

Det var mycket bra tipps att börja med. Tusen tack för hjälpen Thumbs up
Jag återkommer när jag vet mer.
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Tis 24 jun 2008 16:28 Svara med citat
Jag har köpt ett nytt ok på Biltema nu och monterat. Tror det fungerar som det ska nu och efter 5km 90-väg är inte fälgen glödhet som den var tidigare. Skivan är något varmare än VB men vi får se imorgon efter 4mil motorväg hur mycket det skiljer mellan bakbromsarna.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 24 jun 2008 21:38 Svara med citat
Okej nice, fick du byta den gamla elr köpa en ny ?
Pris?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Tis 24 jun 2008 22:30 Svara med citat
Köpte ett nyt ok. kostade 599kr/st
Jag ska försöka byta det ev. trasiga imorgon för då har jag fler ärenden i Linköping där Biltema finns. Då lär jag märka tydligare om det fortfarande blir varmt.

Strular det fortfarande får väl semesterkassan gå till ett verkstadsbesök för nu är jag duktigt less på bilfan.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Ons 25 jun 2008 14:28 Svara med citat
Undrar bara en sak som du skrev tidigare i en annan tråd ang bensin förbrukning och hur man räknar.

Jag har kollat det och förstår inte en sak bara.

"mättarställning tank2"-"mätarställning tank1"
T.ex 111700-111250=450km
450/10=45mil

HÄR e min fråga, Varför dela 450/10?

Varför just 10 ?

Ta sedan senaste volymen bensin du tankade och dela med körsträckan.
Te.x 38 liter bensin
38/45=0,84l/mil

Tack Regular Smiley

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Ons 25 jun 2008 17:58 Svara med citat
Mätarställningen på bilar visar ju km och inte mil. Normalt vill man ju veta förbrukningen per mil och då behöver man dela med 10. 10km = 1mil

Delar man 450km med 10 blir det 45 mil Very Happy

Trippmätaren fungerar ju bra den med fast där behöver man fortfarande konvertera km till mil men man ser ju ganska snabbt hur många mil man kört. Tex. trippmätaren visar 678,3 km vilket blir 67,8 mil. Får man i 52,2 liter så har bilen dragit 52,2/67,8=0,77l/mil
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Ons 25 jun 2008 18:04 Svara med citat
Har varit i Linköping idag och bytt bromsoket mot lite verktyg istället. Kände på bakbromsarna efter 4 mil motorväg och det är mycket bättre nu. HB är varmare än VB men nu är fäljen bara lite lätt ljumen. Tidigare fräste det om fälgen när man spottade på den efter bara 5km 90-väg.

Ska väl ge nya bromsarna ett par dagar på sig att "slita in sig" lite och se vad som händer.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Ons 25 jun 2008 18:16 Svara med citat
Okej då förstår jag, hoppas det går bra nu med bromsarna!

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Sön 21 sep 2008 15:26 Svara med citat
Jag väcker liv i denna tråd igen då bromsarna har börjat krångla igen. Verkar som om det är handbromshävarmarna som inte fjädrar tillbaka ordentligt vilket leder till att bromsarna ligger på och det blir ordentligt varmt. handbromsvajern är slak i obromsat läge så det går att föra tillbaka bromshävarmarna med handkraft. Har mixtrat lite med extra fjädrar på ena oket vilket tycks fungera för stunden iaf men nu har även andra oket börjat krångla.

Orkar inte med biltemaskiten längre så funderar på om man skulle byta båda bakoken mot riktiga grejer. Någon som har tips på fabrikat på bra bromsok?
n0b0dy_
Ingen VW Ort: Kristianstad
Ons 24 sep 2008 17:10 Svara med citat
Ja köpte brembo bromsar för 799kr/st på Mekonomen,, dom tar sjukt bra... + att dom är ventilerade så dom blir inte lika varma som solida sivor...
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Ons 24 sep 2008 19:42 Svara med citat
n0b0dy_ skrev:
Ja köpte brembo bromsar för 799kr/st på Mekonomen,, dom tar sjukt bra... + att dom är ventilerade så dom blir inte lika varma som solida sivor...


vadå ventilerade?? menar du slitzade lr hålborrade? rent ventilerade bromsar är ju tjockare och går inte ersätta en solid, och bak behövs det sällan ventilerade... förstod inte riktigt, kanske jag som är trög ikväll Laughing
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Tor 25 sep 2008 15:22 Svara med citat
Det var fabrikat och prisuppgifter på bromsok bak jag var ute efter. Jag lämnade iaf in mina gamla VW orginal till Nobtec för renovering. 2200kr inkl moms för båda oken kostade det och de var klara dagen efter.

Än så länge tycks de fungera bra. Bromspedalen känns lite svampigare/tar längre ner än tidigare. Kanske bara en vanesak?
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Tis 28 okt 2008 19:23 Svara med citat
Hejsan
jag har med största intresse läst den här tråden och nu ska jag redogöra hur jag gör och varför.
Köpte min bil ny, men kände att att det var som något tog emot hela tiden, kändes inte lika pigg som tidigare modell, men det är klart bilen behöver köras in naturligtvis.
Brydde mig aldrig om att klaga vid service, och verkstaden sade aldrig något för dom tittade väl inte efter, men kostade gjorde det.
Efter ett år tittade jag på beläggen och kände bakhjulen gick kärvt, döm om min förvåning när beläggen nästan var slut!! på nya bilen!! och jag är ändå van förare som sällan eller aldrig bromsar mer än verkligt behov. beläggen hade kärvat så i oket att de slitits ut i förtid
Nya belägg och ett verktyg på biltema att skruva in kolven med köptes men beläggen gick så kärvt in i sadeln (det var därför de tagit slut kärvat helt enkelt på nya bilen dåligt) alltid numera slipar jag av spetskanterna på metallplattan för dessa kanske stansas ut och det blir kanter kvar som gör att belägget inte löper så fritt i oket utan kärvar.
Varje vår tar jag bort beläggen gör rent lyfter på damasken till kolven på oket lite för på 5-56 en skyddande tunn hinna som gör att kolven inte rostar och beläggen löper lätt och fint så returen från bromspedalen inte trycker på utan hjulet snurrar lätt fint, jobbigt? nja jag tar ett hjul i taget och det jobbet har besparat mig mycket arbete med kärvande bromsar och sluppit bromsproblem på besiktnig alltid fina bromsvärden, ett litet tips att ha bromsarna i bra skick
mvh Uffe/bildock