Forum - Golf 4 (98-04) - Hjälp mig att bestämma mig.

Lion
Golf 3 Ort: Bjurholm
Fre 31 okt 2008 14:41 Svara med citat
Hej alla, Behövde eran hjälp, Jag är sugen på att köpa en Golf. Vet inte exakt vilken jag ska köpa, Vad tycket ni man ska välja ? En golf v6 4 motion 204 hk. Eller en Golf Gti 180 HK ? vilken är det bättre valet ? Samt vilken går bättre ?

lloll


Modererad av Anders - Ämne flyttat från Övrigt (ej modellspecifikt) till Golf 4 (98-04)
kebabtaxi
Golf 1 Cabrio GTI -83 Ort: Ystad
Fre 31 okt 2008 18:10 Svara med citat
För dyrt o köra, för dyrt o äga, för avancerat.. välj en golf 1 istället
Lion
Golf 3 Ort: Bjurholm
Fre 31 okt 2008 18:12 Svara med citat
kebabtaxi skrev:
För dyrt o köra, för dyrt o äga, för avancerat.. välj en golf 1 istället


Nu var frågan om 4 motion mot GTI, Och inte hur dyrt det är Razz.

lloll
epic110
Golf 1 1,6 GL -82 Ort: Linköping
Fre 31 okt 2008 18:30 Svara med citat
4 motion självklart... den har ju 204hk! Smile

Inte så svårt? Wink

Antar att det är DU som ska köra o inte VI? Så åk(gå?) iväg till en bilfirma o provkör! Det hade ja gjort.. Wink

Lägre än brett med massor av camber, slickar ytan råare än snabbt!
Lion
Golf 3 Ort: Bjurholm
Fre 31 okt 2008 18:48 Svara med citat
epic110 skrev:
4 motion självklart... den har ju 204hk! Smile

Inte så svårt? Wink

Antar att det är DU som ska köra o inte VI? Så åk(gå?) iväg till en bilfirma o provkör! Det hade ja gjort.. Wink



Så med andra ord är 4 motion den snabbare bilen ?

lloll
epic110
Golf 1 1,6 GL -82 Ort: Linköping
Fre 31 okt 2008 19:32 Svara med citat
Lion skrev:
Så med andra ord är 4 motion den snabbare bilen ?


Det är inte säkert, beror ju helt på växellådan.. sen är väl den 4 hjulsdriven eftersom den heter 4 motion? Razz jag har ingen koll på nya golf, försöker bara tänka logiskt! Wink

att köpa bil tycker jag är som med allt annat, man ska ha det man trivs med och gillar.. så åk o testa båda bilarna o bestäm dig sen! Smile

Lägre än brett med massor av camber, slickar ytan råare än snabbt!
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 31 okt 2008 19:33 Svara med citat
Beror väl på om du skall åka standard eller fixa lite med motorn. Skall du kunna ha en rolig bil men ändå kunna åka lite snålt till jobbet köp turbon. Med lite chip och så så går den riktigt bra den oxå. Men en V6 maskin kan man inte göra så mycket enkelt med. Så standard. V6 och med lite enklare trim turbon.

Inte aktiv längre.
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Fre 31 okt 2008 19:46 Svara med citat
Polare som hade Seat Leon Vr6 med 4-hjulsdrift förut,gick ruggigt bra och rolig när det hade snöat.Det är samma sorts motor i golfen och de dricker mkt soppa samt har problem med tändspolarna men det har väl de flesta vw motorer av denna årsmodell,speciellt 1,8t om jag inte missminner mig.

Turbon är ju lättare och billligare att trimma om man är lagd åt det hållet även om jag föredrar sugmotorer av lite större modell och med maffigt vridmoment framför "stressfläkt". Golf Gti finns väl endast som framhjulsdriven vilket är lite synd,4-motion är ju att föredra där även om 4-hjulsdrift har sina nackdelar oxå.

Provkör båda modeller,kolla försäkringar,fundera över förbrukning och hur mkt du kör,jämför även servicekostnader. Pruta duktigt då du bestämmt dig,köparens marknad just nu som aldrig förr,köp av handlare är att föredra på bilar i denna prisklass om du frågar mig.
epic110
Golf 1 1,6 GL -82 Ort: Linköping
Fre 31 okt 2008 19:51 Svara med citat
Kanske köpa en av varje o byta motor? Wink
Eller så köper du en R32 när du endå är igång.. Smile

Lägre än brett med massor av camber, slickar ytan råare än snabbt!
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Fre 31 okt 2008 20:12 Svara med citat
Åka v6 är alltid trevligt och ett härligt ljud.
Turbo bilar går ju väldigt tyst, visst är de lättare att trimma, med chip så landar du på ungefär samma effekt som v6an.
V6 med annats avgas och chip så hittar du ca15hk till. Och kasnke ytterligare 15 om du byter kammar.
Sedan finns det kompressor kit till v6an, då drar det iväg med pengar och effekt. (olagligt)
V6an väger runt 1600kg det är mycket
Turbon är nog 200kg lättare.

Jag har tänkt på samma sak som dig och svaret blir:
Audi A3 1,8ts quattro. 180hk std / 210hk chip
4wd precis som golf V6an men lika lätt som golf turbon.

Golf R mk6
Lion
Golf 3 Ort: Bjurholm
Fre 31 okt 2008 22:47 Svara med citat
Rickard.v skrev:
Åka v6 är alltid trevligt och ett härligt ljud.
Turbo bilar går ju väldigt tyst, visst är de lättare att trimma, med chip så landar du på ungefär samma effekt som v6an.
V6 med annats avgas och chip så hittar du ca15hk till. Och kasnke ytterligare 15 om du byter kammar.
Sedan finns det kompressor kit till v6an, då drar det iväg med pengar och effekt. (olagligt)
V6an väger runt 1600kg det är mycket
Turbon är nog 200kg lättare.

Jag har tänkt på samma sak som dig och svaret blir:
Audi A3 1,8ts quattro. 180hk std / 210hk chip
4wd precis som golf V6an men lika lätt som golf turbon.



Gti har 180 HK standard och kan trimmas up till 40 - 50 HK, Det är vad jag fick höra. då hamnar den på typ 220 HK, 4 motion har 204 HK standard och kan max chippas med 16 HK pga att den inte har turbo, så kollar man på dom nu så hamnar dom på 220 HK bägge 2. Jag är sugen på trimma bilen om jag nu köper, men samtidigt känns det onödigt att slösa 4 tusen på 16 HK till en 4 motion. Vad tycket ni ?

lloll
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Lör 01 nov 2008 19:19 Svara med citat
Golf gti turbo finns både med 150 o 180hk. Första åren var det 150hk.
205hk med sport avgas.
215hk får du med chip, sportsystem ombyggd filterbox o sportuftfilter. 20522kr hos dahlbäck
byt downpipen till 3" med racekat för 7500kr så kasnke du har 220hk.

V6 med sportsytem o chip o sportfilter blir nog runt 220hk.
Komplett sportsystem med exgrenrör från supersprint kostar nog en slant. Säkert runt 15000kr. Med underbart ljud!!!
sedan kan du byta kamaxlar som jag skrev. Säkert 15hk till då landar du på 235hk. Kammar kostar 5-8000kr + montering och gärna en riktig injustering.

V6 eller turbo är helt olika karaktärer trots att effekten är ganska lika! Säger bara PROVKÖR!!!!
Jag har åkt VR6 och det är trevligt!
Chipning av V6 ger aldrig 16hk. Kanske 10 men du ändrar karaktären till det bättre.

Golf R mk6
Mattis
Golf 4 V6 4-motion Ort: Stockholm
Sön 02 nov 2008 17:30 Svara med citat
Jag provkörde en dåligt trimmad (it's fun) här i sthlm,, tyckte inte det va ngn större skillnad utom att den hacka mellan 2-3 tusen varv..
Bästa är väl att mappa om bilen om man vill ha V6 4-motion..
Kan säga att skillnaden mellan gti å v6 som ja märkt är när man åker fort.. v6an e så mkt skönare med sitt vrid,,

mvh / Matte
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Sön 02 nov 2008 19:48 Svara med citat
Kul folk som kommer med förslag som e helt onödiga "köp en golf 1 för ja har de, eftersom ja inte har råd med en bil som tål en krock med en kotte"

Golf GTI 180hk finns från 2003 års modell och har sexväxlad låda liksom V6 4 motion.
Kolla historiken på en eventuell V6 då de finns gott om importer.
Se till att servicar är skötta, är inte fyrhjulsdriften skött så kostar de jävligt mkt o laga...
V6an är bra mkt tyngre än GTIn, ett par hundra kilon. = Högre skatt.
Drar mer soppa med v6an, högre försäkring och ingen turboknuff utan mer ett jämt drag...

Sen får du la känna efter va du behöver...ja har övervägt 180hästars GTIn själv och det lutar isf åt en sån...V6an blir alltför dyr i drift.
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Mån 03 nov 2008 2:13 Svara med citat
V6 behöver inte vara dyrare i försäkring då dom ofta tar ut "extra" när man har turbo då det anses vara "sport", hade en bekant som körde passat diesel och frågade varför premien var så hög "men det är ju turbo" sa f. bolaget...

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
Andreas.N
Golf 4 GTI Ort: Strängnäs
Mån 03 nov 2008 7:15 Svara med citat
Som Bjurholm verkar ligga uppåt i landet.
Så skulle jag nog överväga en V6 4motion,tror att du har roligare fler månader om året med den där. Tar för givet att ni har en del snö där. Smile
Rickard.v förslag med A3 Quattro är inte så dumt annars. Men personligen gillar jag Golfens utseende mycket mer.
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Mån 03 nov 2008 9:47 Svara med citat
nitr2ox skrev:
V6 behöver inte vara dyrare i försäkring då dom ofta tar ut "extra" när man har turbo då det anses vara "sport", hade en bekant som körde passat diesel och frågade varför premien var så hög "men det är ju turbo" sa f. bolaget...


Jo jag kontrollerade detta nu och de ligger ganska lika i pris. Blandade ihop V6an med R32ans försäkringspremie.
Men i övrigt är driftskostnaderna högre iaf Regular Smiley
Mattis
Golf 4 V6 4-motion Ort: Stockholm
Mån 03 nov 2008 14:06 Svara med citat
Mortalis skrev:
Jo jag kontrollerade detta nu och de ligger ganska lika i pris. Blandade ihop V6an med R32ans försäkringspremie.
Men i övrigt är driftskostnaderna högre iaf Regular Smiley

För mig kostade GTIn mer än V6an i försäkring.. men inte i skatt dock.. där vann v6an. Smile
För mig hade det hängt på hur mkt utrustning som finns/ inte finns på respektive..

mvh / Matte
Lion
Golf 3 Ort: Bjurholm
Mån 03 nov 2008 14:41 Svara med citat
Mattis skrev:
För mig kostade GTIn mer än V6an i försäkring.. men inte i skatt dock.. där vann v6an. Smile
För mig hade det hängt på hur mkt utrustning som finns/ inte finns på respektive..


Tror nog att jag slår till på en 4 motion.

lloll
cylon
Golf 4 V6 4Motion -00 Ort: Luleå
Tis 04 nov 2008 12:03 Svara med citat
Jag köpte en V6 4 motion och är nöjd. Försäkringen var hutlöst dyr hos Trygg Hansa men det lönade sig att ringa runt. Fick ner den till hälften mot TH. Driftskostnaderna är ju vad du gör dem till. Man behöver inte gasa fullt hela tiden...

VW Golf V6 4motion
Kawasaki Z750
Lion
Golf 3 Ort: Bjurholm
Tis 04 nov 2008 13:14 Svara med citat
cylon skrev:
Jag köpte en V6 4 motion och är nöjd. Försäkringen var hutlöst dyr hos Trygg Hansa men det lönade sig att ringa runt. Fick ner den till hälften mot TH. Driftskostnaderna är ju vad du gör dem till. Man behöver inte gasa fullt hela tiden...


Jag snackade med atava, den kommer kosta 6 tusen varje år, helförsäkring.

lloll
cylon
Golf 4 V6 4Motion -00 Ort: Luleå
Tis 04 nov 2008 14:02 Svara med citat
Lion skrev:
Jag snackade med atava, den kommer kosta 6 tusen varje år, helförsäkring.


ok, försökte med dem men då min saknar uppgifter i vägtrafikregistret så ville de inte försäkra den.
Lion
Golf 3 Ort: Bjurholm
Tis 04 nov 2008 14:05 Svara med citat
Hmmz, konstigt..

lloll
Mattis
Golf 4 V6 4-motion Ort: Stockholm
Tis 04 nov 2008 14:17 Svara med citat
cylon skrev:
ok, försökte med dem men då min saknar uppgifter i vägtrafikregistret så ville de inte försäkra den.

vilket företag blev det då? Very Happy

mvh / Matte
cylon
Golf 4 V6 4Motion -00 Ort: Luleå
Tis 04 nov 2008 14:20 Svara med citat
Mattis skrev:
vilket företag blev det då? Very Happy



trygg hansa i 3 månader genom bilfirman, 55kr i månaden helförsäkrad Wink Annars hade IF bra pris sen när jag ska byta efter 3 mån. Har annat försäkrat där så det blir lite rabatt.
$nuff3Gull
Donator 25 Golf 2 -88, Mk1 rally -80 Ort: Uppsala
Tis 04 nov 2008 18:58 Svara med citat
Mortalis skrev:
Kul folk som kommer med förslag som e helt onödiga "köp en golf 1 för ja har de, eftersom ja inte har råd med en bil som tål en krock med en kotte"


Då var ju detta inlägg något onödigare... Rolling Eyes

jag hade nog valt vr6:an, hellre mycket vrid och 4-hjulsdrift än stressfläkt
Mattis
Golf 4 V6 4-motion Ort: Stockholm
Tor 06 nov 2008 23:02 Svara med citat
Blev det en V6? med tanke på ditt andra inlägg, men kändes mindre OT här än därRegular Smiley

mvh / Matte