Forum - Bilstereo - Spela med högre watt antal?

graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tis 22 aug 2006 13:08 Svara med citat
Ja förstår inte riktigt.. men menar du att ju fler högtalare man har, desto mindre ohm blir det. Eller har jag fått nåt om frambenet? Think
Tutan
Golf 1 Cab Gli Ort: Lomma
Tis 22 aug 2006 13:57 Svara med citat
Säg att du nu har ett två kanals steg. men du har fyra högtalare, då kopplar du alltså 2 högtalare på dem två kanalerna på steget som du har, när du kopplar 2st högtalare på en kanal så blir motståndet lägre alltså ner till 2ohm!. då har du helt plötsligt ett två kanalsteg med fyra högtalare. och steget ger då iväg effekt från 2ohm istället (om du steget pallar det..). kopplar du sen 3 högtalare till en kanal så går belastningen ner till 1ohm, men de e typ bara dem dyrare stegen som pallar de..
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Tis 22 aug 2006 14:03 Svara med citat
graul skrev:
Ja förstår inte riktigt.. men menar du att ju fler högtalare man har, desto mindre ohm blir det. Eller har jag fått nåt om frambenet? Think


om du parallellkopplar flera högtalare blir impedansen lägre (mindre ohmtal). när impedansen blir lägre ökar lasten på steget. om ett steg klarar en last på 2 ohm per kanal får du inte koppla högtalare med lägre impedans än 2 ohm. steget ger ut mer effekt när det lastas med högtalare med låg impedans, men man får inte gå lägre än steget klarar.

om du till exempel parallellkopplar 2 högtalare på 4 ohm vardera, blir deras sammanlagda impedans 2 ohm. på ett steg som klarar 2 ohm ska man alltså inte koppla fler än 2 seriekopplade 4 ohms högtalare per kanal, eftersom steget då lastas för mycket när impedansen blir för låg.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Tis 22 aug 2006 14:09 Svara med citat
Tutan skrev:
kopplar du sen 3 högtalare till en kanal så går belastningen ner till 1ohm, men de e typ bara dem dyrare stegen som pallar de..


inte riktigt. impedansen för parallellkopplade högtalare följer formeln: (högtalarens egen impedans)/(antalet högtalare)

obs! gäller endast om alla högtalare har samma impedans

så parallellkopplar man 3st 4 ohms högtalare blir det (4 ohm)/3 = 1,33 ohm
parallellkopplar man 4st 4 ohms högtalare blir det (4 ohm)/4 = 1 ohm

men du har rätt hur som helst, det krävs ett dyrare steg som är stabilt i 1 ohm för att köra 3 parallellkopplade 4 ohms högtalare...men jag ville bara ger er formeln för att räkna ut impedansen Regular Smiley

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Golf II 1.8
Ingen VW Ort: Sundsvall
Tis 22 aug 2006 14:58 Svara med citat
Hur blir det om man vill köra 3 st 4-ohms högtalare per kanal på ett 2-kanaligt steg då?

Gissar på att man måste blanda in både serie- och paralellkoppling i så fall?
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Tis 22 aug 2006 15:25 Svara med citat
Golf II 1.8 skrev:
Hur blir det om man vill köra 3 st 4-ohms högtalare per kanal på ett 2-kanaligt steg då?

Gissar på att man måste blanda in både serie- och paralellkoppling i så fall?


ja du... kopplar man 2 i serie får man en 8 ohms krets. om man kopplar den parallellt med 4 ohms högtalaren borde det bli 2,66 ohm om jag minns formeln rätt? kopplar man 2 parallellt får man en 2 ohms krets och om dessa kopplas i serie med den sista blir det 6 ohm. jag skulle dock inte rekommendera detta eftersom det innebär att effekten fördelas ojämnt över högtalarna.

om steget klarar en last av 2 ohm per kanal är det bäst att bara köra 2 högtalare per kanal, eftersom impedansen då blir 2 ohm, och steget kan ge ut den mesta effekten, samtidigt som mindre antal högtalare tvingas dela på effekten. Regular Smiley

att koppla alla 3 högtalare i serie borde också funka, men då blir impedansen 12 ohm och steget ger ut väldigt lite effekt. sen kanske simultankoppling funkar på steget också...men jag vet inte riktigt hur det funkar med lasten där...

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tis 22 aug 2006 15:29 Svara med citat
Nu har jag kommit hem från skolan och läst ordentligt (typ).. och det jag förstår är att steget måste alltså klara av 1 ohm för att jag ska kunna göra så. Regular Smiley

Eller är jag ute och cyklar?
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Tis 22 aug 2006 15:32 Svara med citat
graul skrev:
Nu har jag kommit hem från skolan och läst ordentligt (typ).. och det jag förstår är att steget måste alltså klara av 1 ohm för att jag ska kunna göra så. Regular Smiley

Eller är jag ute och cyklar?


för att göra vad?

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tis 22 aug 2006 16:01 Svara med citat
För att kunna koppla 4 st. skrikare till ett 2 kanalsslutsteg.. Rolling Eyes
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Tis 22 aug 2006 16:23 Svara med citat
graul skrev:
För att kunna koppla 4 st. skrikare till ett 2 kanalsslutsteg.. Rolling Eyes


om de är på 2 ohm vardera och du ska koppla 2 st parallellt på varje kanal, då måste steget klara 1 ohm per kanal. men om de är på 4 ohm och de ska kopplas 2 st parallellt på varje kanal, räcker det med att steget klarar 2 ohm per kanal. vilket de flesta slutsteg gör Regular Smiley

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Tutan
Golf 1 Cab Gli Ort: Lomma
Tis 22 aug 2006 19:05 Svara med citat
Jag är inte så jäkla haj på de här själv men så som jag fattat de verkar de ju någorlunda stämma Razz.

Men att koppla 2st 4ohms element på ett 2 kanalssteg (1 kanal på 4ohm) så blir impendansen 2ohm.
Kopplar man 3st 4ohms element på ena kanalen på steget blir de alltså 1.33 ohm
Och om man kopplar 4st 4ohms element på en kanal blir de alltså 1ohm.

Nu hänger iaf jag me Applause Shhh hehe.
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tis 22 aug 2006 20:02 Svara med citat
Tack tutan.. nu fattar jag.. tror jag Wink
Sida <  1, 2