Forum - Bilstereo - Koppling av högtalare?

Golf II 1.8
Ingen VW Ort: Sundsvall
Mån 05 mar 2007 19:43 Svara med citat
Tänkte bygga om ljudet i golfen lite.

Idag har jag 3.5" två-vägs vid framrutan, 6.5" två-vägs i hatthyllan, samt 12" baslåda.

Tänkte i så fall plocka bort 6.5" bak och flytta dom till ombyggda dörrfack fram.

Har bara en lågnivå-utgång och den styrs med bak-kanalen på fadern.

Så det jag undrar över, är ifall man kan kan paralellkoppla högtalare och driva dom på bara fram-kanalen på stereon, så att basen hamnar på bak-kanalen eller lär det bli kortslutning i stereon p.g.a. det?
Hallin
VW Polo 1.6 -95 Ort: Gotland
Mån 05 mar 2007 20:15 Svara med citat
INTE parallellkoppla..
Det du bör göra är att koppla högtalarna i serie..

Du kanske vet hur man kopplar högtalare i serie men jag drar det ändå.. (kanske någon annan som snappar upp det.. )

så med andra ord..

du får ju ut en + och en - på varje kanal (vänster/höger)..
Då kopplar du plus till plus på 6,5":aren.. minus till minus på 3,5":aren.. sen drar du en kabel mellan minus på 6,5:an och plus på 3,5:an.. Då har du gjort en seriekoppling.. o då skall cd-spelaren "överleva".. Cool Cool

//Hallin
www.easca.se
Projekt SNÖVIT sponsras av CARBONIZE
ros_golf88
Golf 2 VR6 -88 Ort: Falun
Mån 05 mar 2007 21:13 Svara med citat
Går det är att spela så då?
Är det bra om man säger så?
Låter de sämre?

Skoda Octavia RS TDi
Golf mk2 VR6 -88
Golf mk1 GLS -79
Golf II 1.8
Ingen VW Ort: Sundsvall
Mån 05 mar 2007 21:16 Svara med citat
Ok, då får det bli seriekoppling då.

Stereon är i alla fall 9 år gammal nu, så skulle den gå sönder, så är det ju nästan dags för en ny. Smile
Hallin
VW Polo 1.6 -95 Ort: Gotland
Tis 06 mar 2007 22:13 Svara med citat
Det som sker vid en seriekoppling är att cd´n eller slutsteget om man skulle kopplat högtalarna på ett sådant, är att det inte kommer ge lika mycket effekt.. så du kommer inte att kunna spela lika "högt"..

//Hallin
www.easca.se
Projekt SNÖVIT sponsras av CARBONIZE
ros_golf88
Golf 2 VR6 -88 Ort: Falun
Ons 07 mar 2007 20:01 Svara med citat
Okej men blir det stor skillnad?

Skoda Octavia RS TDi
Golf mk2 VR6 -88
Golf mk1 GLS -79
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Mån 12 mar 2007 9:11 Svara med citat
koppla om det så får du veta. men om du räknar så får du 2ohm som stereon ska driva, och den är väl gjord för 4 troligen.

och nör man belastar ett steg i 2ohm istället för 4 så blir det nästan dubbel effekt, men den är inte gjord för det.

det som du gör är att du belastar steget för hårt och riskerar att bränna det.

om du serikopplar det får du 8ohm istället vilket är lättare att driva men itne lika mycket effekt men steget håller.

det du kan göra är att skaffa ett steg som du sätter där bak med 4 kanaler, en till 12:an och två till 6.5:orna.

det är vad jag hade gjort. och ett sånt 4kanal steg kan man få för 1000-1500. då blir det även med kraft.

eler en ny cd med 4 ut. inte helt fel det heller. inte samma kraft men bättre.

rätta mig om jag sagt något fel

Clio Sport 2,0 16v -01
Golf II 1.8
Ingen VW Ort: Sundsvall
Mån 12 mar 2007 16:46 Svara med citat
Funderade på att skaffa ett steg att driva fram och baksystemet med, men då 6.5" sitter fast i hatthyllan, så slår dom extra av basen, så jag måste bygga lådor runt dom i såna fall.

Därför tänkte jag flytta fram dom, så att bara basen spelar baktill.

Fast jag kommer nog att köra 3.5" på fram och 6.5" på bakkanalen på stereon ändå.
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Ons 14 mar 2007 9:44 Svara med citat
ok. får hoppas det blir bra när du får ihop det då.

Clio Sport 2,0 16v -01
Golf II 1.8
Ingen VW Ort: Sundsvall
Tor 15 mar 2007 18:24 Svara med citat
Har nu byggt om lite, så att förvaringsfacken i dörrsidorna är borta och det sitter 4" midbasar där istället.

Sitter inget alls bak nu, förutom baslådan då och fram är det då 2x3.5" + 2x4".

Kommer väl att finjustera lite och kolla om man blir nöjd, annars lär väl större högtalare hitta dit.