Forum - Golf Cabriolet - Mätarproblem !

manken
Golf 1 Mk1 cab -88 Karmann Ort: Kiruna
Lör 16 jul 2011 21:44 Svara med citat
Hej

Jag har en Cab -88 med en KT motor på 82 kw

Det är så att alla mätarna utom hastighetsmätaren är döda dvs inget fungerar temp, tank,varvmätare och lampor för hel och blinkers indikering och färddator är döda! Men klockan fungerar!

Mätarhuset är en Motometer 155 919 033G

Läste här på forumet om liknande problem med Motometer där det var en transistor som var trasig ( http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=10453&highlight=instrument )

Men mitt kretskort ser inte ut som på dessa bilder (troligen en nyare/äldre modell på min bil)
Bild
Detta är en bild på Kretskortet som sitter i mitt mätarhus är märkt (etsat) med 5 4401 184 10 på en kant

Till höger i bild i den röda rutan finns en transistor som heter BC548c och den är ju den enda som påminner om transistorn som nämns som problemet i den andra modellen(den andra heter BC846b)



så jag underar om det är någon som har förslag på vad eller vars felet är!
samt om någon vet om det är skillnad på mätarhusen 155 919 033G och 155 919 033N förutom bokstaven G och N

//Magnus
manken
Golf 1 Mk1 cab -88 Karmann Ort: Kiruna
Sön 17 jul 2011 15:16 Svara med citat
Hej igen

efter att ha plockat isär mätarhus i smådelar och sökt på nätet efter tips utan att hitta något så skruvade jag ihop allt igen!
Helt plötsligt fungerar allt som det skall!
Vart inte riktigt klok på detta, men hoppas att den gått till sig permanent så att den inte börjar strula igen.
Enda bra av detta är ju att jag kunde byta lampor i kombi instrumentet (fast dom gamla fungerade)

Måste vara dålig kontakt någonstans som gått till sig när man plockat siär allt

//Magnus

Mk1 cab -88 Karmann
Mk 2 Golf -91