Forum - Golf 6 (09-13) - Ingen gasrespons på 1:an 105 BMT, lånebil ??

Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Tor 28 jul 2011 22:18 Svara med citat
Ställer frågan i en ny tråd, istället för att fortsätta i någon annans tråd. Har nyligen haft en Golf 105 BMT, som lånebil i samband med att min TSI 122 varit inne på en smärre "justering" (har fortfarande nybilsgaranti). Kul att få prova en BMT 105 igen. Imponerande motor på många sätt o i övrigt samma fina bygge som övriga Golf VI. En sak förbryllade mig dock och fick mig att minnas en tidigare provkörning, innan jag till sist efter viss vånda köpte en TSI. Bilen vägrade varva på 1:an växel, kändes som den ströps direkt, strax över tomgångsvarv och det var nödvändigt att slänga i 2:an omedelbart för att den överhuvudtaget skulle skjuta fart. På gränsen till obehagligt. Frågade verkstadskillen om det skulle vara så och fick nå´t märkligt svar av typen "ingen annan har klagat". Jag fick pröva en demobil och den hade exakt samma beteende. Känns detta igen ?
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Fre 29 jul 2011 2:54 Svara med citat
Hmm, jag tror det beror på utväxlingen på 1an, får forska djupare i min teori isf Regular Smiley

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 29 jul 2011 10:14 Svara med citat
Jag har kört bilen lite grand, men får sålla mig till "ingen annan har klagat". Jag märkte inte av detta, men nu startade jag inte från stillastånde mer än ett par gånger.

OffTopic: Då borde BMT105 vara optimal med DSG7-lådan.
devils_own
Golf 7 1.4 tsi Ort: Halmstad
Fre 29 jul 2011 13:23 Svara med citat
Shocked Min gör inte så .
Thumbs up Drar klockrent till 3t varv. har inte dragit längre än (61 mil).

Har HEX_NET och kan hjälpa te.

.
Gourmand
Lör 30 jul 2011 22:48 Svara med citat
Märkligt, jag har nu haft en BMT 105 som lånebil + att jag provade en av firmans demobilar. Samma märkliga upplevelse i båda dessa som jag minns från provkörningen innan jag köpte nuvarande TSI. Känslan i alla dessa har varit att så fort man försöker ge minsta gas på 1:an, så stryps motorn. Detta sker inte på några andra växlar, där den känns hur pigg som helst. Till sign "devils_own" - har du dragit på 1:an till 3000 varv, eller menar du någon av de andra växlarna ? De jag provat (3 st.), stryps strax över tomgångsvarv.
candyweiss
Lör 30 jul 2011 23:14 Svara med citat
Gourmand skrev:
De jag provat (3 st.), stryps strax över tomgångsvarv.

Bilen kan ju knappt vara körbar om den är som du säger. Måste vara en obehaglig känsla,
precis som om det det blir tvärstopp.

Nästan så att jag vill sticka till VAG-handlaren för en testkörning i veckan.

Senast ändrad Mån 01 aug 2011 11:15, ändrad totalt 1 gång
Gourmand
Sön 31 jul 2011 22:14 Svara med citat
Svar till "candyweiss". Det är exakt den känslan jag fått på de tre ex av BMT 105, som jag kört. En bekant har precis hämtat ut en ny Citroen C4 112 HK HDI, alltså en likvärdig motor, endast något starkare. Provade den idag o den bilen stack iväg som en raket i jämförelse med Golf BMT. Nu talar vi om startögonblicket och en stund därefter. Uppe i fart känns de båda bilarna (Citroen / VW) mer likvärdiga
devils_own
Golf 7 1.4 tsi Ort: Halmstad
Mån 01 aug 2011 12:16 Svara med citat
Gourmand skrev:
Till sign "devils_own" - har du dragit på 1:an till 3000 varv, eller menar du någon av de andra växlarna ? De jag provat (3 st.), stryps strax över tomgångsvarv.

Angel Japp, hade prövat alla utom 5:an till 3000 varv .
Thumbs up Nu har jag kört mera och testat med detta i minnet. alla (utan 5:an ) till 4000 +.
Alla drar jämnt , nästan lite väl jämnt Silenced

Har HEX_NET och kan hjälpa te.

.
candyweiss
Mån 01 aug 2011 17:04 Svara med citat
Har nu varit och testkört en BMT105 med manuell låda. Drar ända upp till röda på 1:an
utan problem, den är tom riktigt rapp. Den släpper tom litegrand med antispinn frånkopplad
Jäkligt kul och snabb bil för "bara" 105 hästar.

Med andra ord var inte denna heller som dem 3 du kört med Gourmand. Skumt Neutral
Gourmand
Mån 01 aug 2011 21:44 Svara med citat
Jag fattar inte detta. Får väl ge mig iväg och prova en till. Känns dock lite konstigt, då jag faktiskt inte ska byta bil, är 100% nöjd med min TSI, men detta måste "utredas".
candyweiss
Mån 01 aug 2011 22:59 Svara med citat
Gourmand skrev:
Jag fattar inte detta. Får väl ge mig iväg och prova en till. Känns dock lite konstigt, då jag faktiskt inte ska byta bil, är 100% nöjd med min TSI, men detta måste "utredas".

Håller med dig helt och hållet. Jag har en helt ny 1.4tsi som jag är nöjd med,.
men fenomenet med 105BMT måste utredas Regular Smiley
a92100
Golf 7 TDI -15 Ort: Åtvidaberg
Ons 17 aug 2011 11:18 Svara med citat
Har en årsnodell -10 BMTsom nu gått 3500 mil. Upplevde precis samma sak i början, motorn "dog" på ettan vid högre varv, precis som om den stryptes. Har inte tänkt på det sen dess men igår när jag hade läst din insändare var jag tvungen att prova ordentligt och till min förvåning känns den helt annorlunda nu. Fullt drag ända upp i varv. Kanske nån high-tech funktion för att skydda motorn under inkörningstiden???
candyweiss
Ons 17 aug 2011 12:05 Svara med citat
Kanske nån uppdatering av programvaran vid service som åtgärdar problemet?