Forum - Golf 2 (83-91) - Golf2 med 1.9TDI (ALH) som misständer.

Dumle
Golf 2 Import C med 1,9tdi Ort: Kungsbacka
Tis 17 dec 2019 22:43 Svara med citat
Köpte en gammal golf (1986) för ett tag sen, det sitter en ALH i den, tror jag, mekanisk Bosch VE och en Garrett T25 turbo.
Redan från början, när det var varmt ute, så vibrerade eller ryckte det i bilen om man t.ex försökte köra i 50 på 4'an i lätt motlut men så fort man laddade lite så slutade det rycka.

Men, nu när det blivit kallare så har problemet blivit lite värre.

Den rycker lite i 70 på 4'an vilket den inte gjorde innan. Men accelaration och kallstart funkar bra.
MEN, gasar man stillastående så misständer den när man kommit upp lite i varv och det ryker grått bakom. (Se youtube-film för detaljer länk längst ner.)

I övrigt, tycker den varvar lite dåligt och turbon laggar en del, man gasar på å så kommer laddtryck knappt 1 bar men då är det dags att växla inom några sekunder för den varvar inte mer. Max hastighet på 5'e växeln = 145Km/h enligt GPS. Turbon verkar OK, snurrar fint å inget direkt kännbart glapp på insugssidan.

Drar c:a 0,4l/mil
Jobbat som bilmek. många är men inte med dieselmotorer dessvärre. Men Google är min vän å man lär så länge man lever.
Nån som vill komma med vilda idéer och förslag på vad som kan vara problem med min maskin är välkomna att skriva i tråden.
Dumle
Golf 2 Import C med 1,9tdi Ort: Kungsbacka
Fre 04 jun 2021 11:43 Svara med citat
TJUVLUFT var problemet!
JukkaGolf2
Golf 2 1.9TD 1989 Ort: Utomlands
Tor 17 jun 2021 11:10 Svara med citat
Bravo att Du hittade felet