Forum - Golf 7 (13-19) - Gisslande bromsar Golf 2018 R-Line

Hasse-Angerfist
Golf 7 2018 R-Line Ort: Göteborg
Ons 15 sep 2021 18:55 Svara med citat
Hej, köpte mig en bättre beggad Golf R-Line och enda sen jag hämtade bilen gnisslar när man bromsar, beläggen ser ok ut både fram och bak, det kollade jag innan leverans.

Det skumma är att den bara gör det ibland, då i låga farter (tänk kö-körning) och när man kört en stund. Aldrig vid start. Märkte att det blev värre ju varmare det är ute också. Min första tanke var att bilen stått ett tag och därför kunde vara lite rost på skivorna så jag har testat tvärnit på landsväg, backat med fulla rattutslag och tvärnit (om det skulle vara en sten) men problemet består. Gnisslet går att likställa med ett godståg som saktar in, ganska högfrekvent. Vevar man ner rutorna så skulle jag gissa på att det kommer från höger sida färdriktningen.

Som tur var har jag garanti på bilen och jag ringde och anmälde problemet inom en vecka från att jag hämtat bilen så dom kan inte skylla på att jag slitit ut skivor och belägg på ett par dagar.

Säkert inga problem så men skulle uppskatta lite råd på hur jag kan stå på mig mot verkstaden om det skulle bli kommentarer likt "-det är så på vissa bilar" mm.

Sen får ni gärna spekulera i vad det är för oljud. Aldrig varit med om maken, trodde bara det var gamla lik som bromsarna gnisslade på.

Bilen har gått 4700.

Tack på förhand.
ajee
Golf 7 sportsvan Ort: Stockholm
Fre 01 okt 2021 23:42 Svara med citat
Hur gick det?
Hasse-Angerfist
Golf 7 2018 R-Line Ort: Göteborg
Lör 02 okt 2021 8:49 Svara med citat
Tack som frågar, hade inne den men VW kunde givetvis inte hitta något fel (trött man blir) men vad mig spela in ljudet och återkomma. Så jag får väl återkomma här med. Men lite kopparpasta bakom belägg mot oket och på glidpinnen hade nog inte gjort saken sämre iaf.
Fick papper på att dom testat bromsarna och värdena ser bra ut.
Hasse-Angerfist
Golf 7 2018 R-Line Ort: Göteborg
Fre 22 okt 2021 19:12 Svara med citat
Update,

Problemet verkar löst sig när jag satte på vinterdäcken. Sommarfälgen satt rätt hårt vänster bak så blev lite bankade och vibrationer från maskinen så kanske någon sten bakom bromsskölden som låg mot skivan? Skumt oavsett men skönt att det inte låter som ett godståg och folk vänder sig om när man bromsar.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 23 okt 2021 10:13 Svara med citat
Underbart att ljudet är borta Thumbs up
Blir lite nervöst när sommarhjulen ska på till våren Very Happy
Hasse-Angerfist
Golf 7 2018 R-Line Ort: Göteborg
Lör 23 okt 2021 15:15 Svara med citat
Haha ja! men har garanti 1 år till så kan ju hänvisa till att det försvann när jag hade vinterhjulen på. kan tilläggas att det är standard 225/45/17, R-Line fälgarna så det är ingen knepig dimension eller annat som borde störa, kanske låsbulten på sommarhjulen som spökar? Ja inte vet jag, skönt att det blev tyst. Vnterdäcken med nya bultar och ej låsbultar och det är samma dimension på fälg och däck på V-hjulen.

Så jag antar att det var en sten eller något som satt åt och skapade oljudet och försvann i och med lite bankande och vibrationerna från mutterdragare. I värsta fall låsmuttern som spökade.