Jag har denna sommar åkt runt i min nyinförskaffade cab från 92 och funderat en hel del över om motorn verkligen håller rätt temp, detta eftersom tempmätarnålen endast vid kökörning i extrem hetta närmar sig mitten på skalan. Vid normal körning håller den sig nära det andra skalstrecket på mätaren. Igår gjorde jag slag i saken och bytte termostat som en enkel och första åtgärd, men det har inte förändrat saken nämnvärt.
Innan jag ger mig i kast med att köpa en tempsensor, tänkte jag höra mig för om det ens är så att nålen ska stå på mitten av skalan? Det är ju annars det normala för andra bilar jag ägt.
Detta vill jag reda ut för att förvissa mig om att motorn går rätt.
Oljetempen visar såklart lite olika beroende på belastning och utetemp, men runt 94-100 grader vid normal körning och 20-25 grader ute. Vid mer påfrestande kökkörning går tempen uppemot 110-112 och då börjar bilen gå riktigt dåligt och det är först då kylarfläkten sätter igång.
Jag är såklart lite brydd över huruvida även den blå tempsensorn kan vara defekt eftersom motorn har en tendens till att jävlas vid kökörning och extrem motortemp. Detta fenomen skulle dock kunna vara relaterat till bränslepumpen som alltjämt viner och låter?
Erfarenheter i ämnet uppskattas enormt!
Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
Hej, på min -88 står givaren normalt i mitten, och vid kökörning i varmt väder vill den gärna klättra åt höger, så ja, jag skulle säga att din visar i minsta laget. På nyare bilar visar givarna 90 grader när motorn fluktar i intervallet 85-95 grader, bara för att inte oroa föraren, men på våra gamla är mätarna mer ärliga.