Mitt 3-åriga serviceavtal med Volkswagens auktoriserade verkstad har löpt ut. Nu planerar jag att göra en större service på bilen. Jag letar efter en fristående verkstad för detta. Om inga oväntade fel dyker upp, kommer jag att byta ut delarna som listas nedan:
Motorolja och filter
Luftfilter
kupéfilter
Bromsvätska
Kilrem
Kamremssats
Vattenpump
Transmissionsolja och filter
Tändstift
Bromsbelägg och skivbroms
Jag har kollat på verkstäder som erbjuder prisförslag online, men priserna är otroligt höga. Jag jämför priserna på reservdelar från märkesverkstaden med priserna hos bildelsbutiker, och verkstaden tar minst 2 till 3 gånger så mycket.
Min plan är att själv köpa delarna och bara betala för arbetet.
Har någon tips på en verkstad i Järfälla eller Stockholm eller Stockholms län som jobbar på det sättet? Helst vill jag besöka verkstaden, få en lista på vilka delar som behövs, köpa dem själv och sedan lämna in bilen för service.
Tack på förhand
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 11 jul 2025 0:42
En mekanisk verkstad är en anläggning där bearbetning och tillverkning av olika mekaniska komponenter äger rum. Mekaniska verkstäder använder sig av maskiner – ofta för att skära och forma råmaterial som till exempel metall eller plast till komponenter för industrin.
Mitt 3-åriga serviceavtal med Volkswagens auktoriserade verkstad har löpt ut. Nu planerar jag att göra en större service på bilen. Jag letar efter en fristående verkstad för detta. Om inga oväntade fel dyker upp, kommer jag att byta ut delarna som listas nedan:
Motorolja och filter
Luftfilter
kupéfilter
Bromsvätska
Kilrem
Kamremssats
Vattenpump
Transmissionsolja och filter
Tändstift
Bromsbelägg och skivbroms
Tack på förhand
Varnar den för inspektion/oljeservice nu?
Hur långt har den rullat nu?
Automat/manuell?
Alla de där grejerna byts ju efterand beroende på mil..
Typ vid 6000mil är de väl tändstift, bromsvätska, friskluftsfilter beroende på när de var bytt senast.
Kamrem och vattenpump, är de rätt många mil på innan de är dags att byta.
bromsar byts ju när de börjar bli slitna, rostiga skivor osv..
Men omöjligt o säga när du ej skriver hur långt bilen gått!
En bil som rullat 4k mil mot en som har rullat 20k mil kan de ju skilja rätt mycket på hur pass sliten den är
/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00