Forum - Golf Cabriolet - Köpråd/frågor om Golf Cab -88 till -92

real
Kör: Golf 1 cab Ort: Göteborg Medlem: 03 januari 2008
Tor 03 jan 2008 23:42 Svara med citat
Ny här. Satt och googlade lite och hittade hit.

Jag funderar på att skaffa mig en Golf Cab MK1 -88 eller senare.

Vad skiljer dessa årsmodeller åt ?
Är det samma motor/insprutning ?
Kom servo/c-lås/elhissar etc någon särskild årsmodell eller är det standard/tillval under alla år ?

Något annat att tänka på som gör en viss årsmodell att föredra ?

Tips/länkar emottages tacksamt.
Kirderf
Kör: Golf 1 77 GLS "Tyskstukad" Ort: Västerås Medlem: 05 april 2006
Fre 04 jan 2008 7:40 Svara med citat
Själv har jag haft en superfin -84 med 1,8 Förgasare och 5vxl.

1,8 GLI hade GTI maskinen på 112hk var pigg och trevlig att köra.
F.r.o.m 88 vart det kat på bilarna och effekten sänktes till 98hk, många ansåg att har tråkigare karaktär på gaspådrag gentemot 112hk maskinen.
Men samtidigt kom Carman Pkt. Dvs skärmbräddare, front/bakkjol och tuff inredning.

Servo, elhissar etc. vart nog mer standard runt -89 tror jag. Läs saluannonser.

Fördelen med dessa bilar är att de enkla att skruva med, vettiga priser på reservdelar. Massor med godis finns i Tyskland, 1/2 priset gentemot Sverige.

Rost är alltid en fiende, vxl. kan spöka.
Suffletten bör synas, finns billiga iofs att köpa på www.blocket.se

Vilken årsmodell är bäst?
Jag själv skulle nog satsa på en med bra skick. Sen om det är en 84a eller 91a spelar ingen roll. Smaken är olika.

Ps det är inta alltid den som är billigare som är bäst, satsa några kronor extra och köp en FIN!!

Lycka till!!

Gamla kantiga bilar! Kult
krille|vw
Kör: Golf 4 R32 -03 Ort: Västerås Medlem: 05 april 2006
Fre 04 jan 2008 8:13 Svara med citat
Min cab är till salu! en 89:ans som är lite till snyggad Smile

VWhat else?
Kör: Golf Mk2 tyskstuk & BMW 525ia
real
Kör: Golf 1 cab Ort: Göteborg Medlem: 03 januari 2008
Fre 04 jan 2008 9:21 Svara med citat
krille|vw skrev:
Min cab är till salu! en 89:ans som är lite till snyggad Smile


Tack, men jag är lite av ett originalfreak och vita bilar är inte min favorit.
real
Kör: Golf 1 cab Ort: Göteborg Medlem: 03 januari 2008
Fre 04 jan 2008 9:24 Svara med citat
Kirderf skrev:
Själv har jag haft en superfin -84 med 1,8 Förgasare och 5vxl.

1,8 GLI hade GTI maskinen på 112hk var pigg och trevlig att köra.
F.r.o.m 88 vart det kat på bilarna och effekten sänktes till 98hk, många ansåg att har tråkigare karaktär på gaspådrag gentemot 112hk maskinen.
Men samtidigt kom Carman Pkt. Dvs skärmbräddare, front/bakkjol och tuff inredning.

Servo, elhissar etc. vart nog mer standard runt -89 tror jag. Läs saluannonser.

Fördelen med dessa bilar är att de enkla att skruva med, vettiga priser på reservdelar. Massor med godis finns i Tyskland, 1/2 priset gentemot Sverige.

Rost är alltid en fiende, vxl. kan spöka.
Suffletten bör synas, finns billiga iofs att köpa på www.blocket.se

Vilken årsmodell är bäst?
Jag själv skulle nog satsa på en med bra skick. Sen om det är en 84a eller 91a spelar ingen roll. Smaken är olika.

Ps det är inta alltid den som är billigare som är bäst, satsa några kronor extra och köp en FIN!!

Lycka till!!


En -88 eller nyare vill jag ha. Gillar det uppdaterade utseendet.
Vad jag läst mig till verkar det som att det var mekanisk insprutning (K-Jet ?) fram till -90 ungefär, för att sedan bli elektronisk. Kan det stämma ?
Kirderf
Kör: Golf 1 77 GLS "Tyskstukad" Ort: Västerås Medlem: 05 april 2006
Fre 04 jan 2008 9:37 Svara med citat
När det vart katalysator och 98hk ändrades
det till den nyare insputningen. Så du har rätt, har för mig att det var -89/90

Gamla kantiga bilar! Kult
real
Kör: Golf 1 cab Ort: Göteborg Medlem: 03 januari 2008
Fre 04 jan 2008 9:50 Svara med citat
Kirderf skrev:
När det vart katalysator och 98hk ändrades
det till den nyare insputningen. Så du har rätt, har för mig att det var -89/90


Katalysatorkravet kom ju -89, fast fanns väl som tillval fr.o.m -87 fast om det gäller dessa bilar vet jag inte.

Denna info hittade jag på nätet:
1,6 liters EG motor som fanns först
1.8 liters JJ motor som jag har tex i min cab 83-84
1,8 liters KT motor som den andra caben hemma har. 85-88
1,8 liters JH motor från 89-90
1.8 liters 2H motor från 90-93 som jag förstod det.

En anledning till att jag undrar är att bilen skall gå som lite finare bruksbil och jag vill ha en som är så bensinsnål som möjligt och mest pålitlig. Känns ju som om det vore den med elektronisk insprutning, men vad vet jag...
Kirderf
Kör: Golf 1 77 GLS "Tyskstukad" Ort: Västerås Medlem: 05 april 2006
Fre 04 jan 2008 13:14 Svara med citat
Låter som att du skall satsa på en 89 eller nyare med elektronisk insp. Fina med Carman pkt. tycker jag. Billig försäkring, skatt och bränslekonsumtion mm

Dessvärre är ca 50% vita och 25% mörkröda. De svarta är fina och även gråmet.

Generellt set är de väldigt driftsäkra och krånglar bilarna så är det relativt enkelt/billigt att åtgärda.

Gamla kantiga bilar! Kult
real
Kör: Golf 1 cab Ort: Göteborg Medlem: 03 januari 2008
Fre 04 jan 2008 15:05 Svara med citat
Hur ser man skillnad på vilken insprutning det är om man har en bil framför sig ?
Finns det möjlighet till diagnos på de nyare ?
Gullideckel
Donator 50 Kör: Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm Medlem: 19 januari 2008
Lör 19 jan 2008 22:52 Svara med citat
Om:

De är massa spunna stålslangar =
K-Jektronic

Om de är en brygga vid spridarna=
Digifant