Forum - Bilstereo - Bilstereo-inkoppling

MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 06 feb 2013 3:09 Svara med citat
Har du tillgång till multimeter?

Jag skulle mätt på strömkabeln om du får strömdippar. Blå/vita kabeln påverkar ljusdimmern.
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Ons 06 feb 2013 14:34 Svara med citat
Jag har skaffat mig en billig variant av multimeter ja Miwi, har förstått att det är användbart.

Om enheten ska starta när man vrider igång bilen, ska man ta och koppla in sig på t.ex cigg-uttaget då?
Är det 12v?

Och minne, ska de till samma sorts strömkälla?

Haha, som du ser så är jag riktigt kass på sånt här...men kul att lära sig lite under arbetets gång!
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Ons 06 feb 2013 15:55 Svara med citat
Sladdar http://forumbilder.se/CDBE7/dsc09688

Display http://forumbilder.se/CDBE7/dsc09687

Tror jag har kopplat rätt nu så den startar när man vrider igång bilen.

Och cd:n går bara igång ibland, så kanske är att den läsaren är dålig till cd-skivirna kanske?
Emilius
Golf 2 1.6, 1.8, Caddy Mk1 Ort: Västerås
Tor 07 feb 2013 1:22 Svara med citat
Oj vilken soppa Laughing

Svarta kontakten är till ström och funktion, Bruna kontakten är till högtalare.
Röd och gul brukar jag koppla ihop, då är alltid stereon igång förutom när man plockar av fronten,
fast det var ett tag sen jag kopplade in annorlunda så.

Att den inte funkade när bilen var igång låter väldigt mystiskt, då är nånting knas,
kanske i andra änden av kablarna? Att stereopluskabeln blivit tagen med strömtjuv från något dåligt ställe eller dylikt?

CD error brukar innebära fel på spelaren eller CD-skivan. Polaren fick en CD-error när det låg en 5-krona inne i huvudenheten efter en krock Wink

Troligtvis läsningsfel iallafall.
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Tor 07 feb 2013 17:30 Svara med citat
Okej, tackar för hjälpen Very Happy

Ska vänta på att en radio-antenn man har dold ska anlända och att jag får i några högtalare som duger i bilen, sen ska det meckas vidare!

Sladden som är Orange, står Car Light på den, vad fyller den för funktion?

Mvh
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 07 feb 2013 17:48 Svara med citat
kanal_digital skrev:
Sladden som är Orange, står Car Light på den, vad fyller den för funktion?


Har du en lätt bil ska den anslutas!


Anxious

Nää, du kan ansluta den till dimmerelen på bilen (den sladden folk annars ansluter till stereons 12+ el) för att då kunna dimma belysningen på stereon). Smile
Emilius
Golf 2 1.6, 1.8, Caddy Mk1 Ort: Västerås
Tor 07 feb 2013 18:59 Svara med citat
MiWi skrev:
Har du en lätt bil ska den anslutas!


Anxious

Nää, du kan ansluta den till dimmerelen på bilen (den sladden folk annars ansluter till stereons 12+ el) för att då kunna dimma belysningen på stereon). Smile


Åfan, inget jag tänkt på tidigare, så man kan dra den till belysningen på instrumentpanelen och dimma tillsammans med instrumentbelysningen?

Ska den kopplas på pluskabel endast då?
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Tor 07 feb 2013 19:03 Svara med citat
Hehe, det var inget nödvändigt alltså.

Har kopplat "Minne" ihop med pluskabeln, röd, till en grå/blå som kom nån stans ifrån och hade 12v med dimmern på max och 5 annars. Men på det lägsta stängdes stereon av. Spännande detta!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 07 feb 2013 21:34 Svara med citat
Emilius skrev:
Åfan, inget jag tänkt på tidigare, så man kan dra den till belysningen på instrumentpanelen och dimma tillsammans med instrumentbelysningen?

Ska den kopplas på pluskabel endast då?


Ja, det ska fungera att bara koppla den till den kabeln som går från ljusdimmern. I de fall där man kopplat dimmerkabeln till stereoströmmen så dör ju stereon när man dimmar panelen. Smile
Emilius
Golf 2 1.6, 1.8, Caddy Mk1 Ort: Västerås
Fre 08 feb 2013 8:35 Svara med citat
kanal_digital skrev:
Hehe, det var inget nödvändigt alltså.

Har kopplat "Minne" ihop med pluskabeln, röd, till en grå/blå som kom nån stans ifrån och hade 12v med dimmern på max och 5 annars. Men på det lägsta stängdes stereon av. Spännande detta!


Gråblå låter inte rätt.

På Mk2 är originalkabeln för plus röd och minus brun tror jag.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 08 feb 2013 18:19 Svara med citat
Emilius skrev:
Gråblå låter inte rätt.

På Mk2 är originalkabeln för plus röd och minus brun tror jag.


Ja - det vanligaste felet för inkoppling av stereons huvudel är att det kopplas på dimmerkabeln. När man då vrider ner dimmern dör stereon på grund utav voltdipp (eller när man vrider upp volymen). Många gör misstaget att tro det är tändningsström.

Den dimmerkabeln ska anslutas till orange ISO-sladd för att få dimmerfunktion på stereon. Smile
Sida <  1, 2