nbtarzan
Ingen VW Ort: Huddinge |
Mån 05 sep 2011 15:25 |
|
Hej.
Vi har tänkt att köpa en golf 105 tdi BLT Masters
Vi funderar på om vi har gjort en bra utrusning och inte bara för oss då
utan för att bilen ska vara lättsåld och ha ett bra andrahandsvärde om 4år när vi byter.
Vi kommer bara åka 1500mil om året.
Utrusning vi har valt just nu är följande:
Dragpaket med 510 stereo och backkamera
Parkassist med sensorer fram och bak
DSG-låda
Fyrdörrar med elhissar bak. (har barn skönt att kunna öpna och stänga framifrå)
Parkeringsvärmare fjärrstyrd
Dynaudio sound
Är lite fundersam på keyless Access om det är bra eller ej??
Sen ingår comfortstolarna i masterpaket,färddatorn,dimstrålkastere,farthållare och lite annant smått och gott.
Vad tycker ni här är det vettigt eller bör vi lägga till eller ändra?
Ser fram mot spännande åsikter frå er alla.
Häls Niclas
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Mån 05 sep 2011 16:28 |
|
Vad är det som får er att välja dieseln när ni bara tänker köra 1500 mil om året?
|
|
Mikey2011
Golf 6 TDI 105 BMT DSG7-12 Ort: Örebro |
Mån 05 sep 2011 17:30 |
|
Skulle rekomendera att skippa ljudpaketet, efter vad jag har hört så är det inte värt pengarna...
Tycker det räcker långt med det ljud som följer 510-stereon!
Jag har annars precis samma utrustning förutom parkassist och elhissar bak.
Däremot har jag Bixenon, keyless access, ljus och siktpaket 1, sportchassie, sportstolar och klimatanläggning.
Bixenon var dyrt! Men jag ångrar inte att jag valde det, blir riktigt snygg med LED-varsel och grymt hel/halvljus.
Dessutom är det inte många som väljer det vilket är bra vid senare försäljning!
Keyless är GRYMT!
Använder bilen i jobbet och kliver i och ut många många gånger per dag utan att behöva fibbla med nyckelknippan, suveränt!!!
Sportchassie och sportstolar är ju bara ni som ska använda bilen som kan avgöra om ni vill ha det eller inte (inget av dem kostade mig något extra).
Ett måste enligt mig är dock klimatanläggningen!
Stenålders att behöva justera fläkten manuellt nu för tiden.
My 2 cent.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Mån 05 sep 2011 18:07 |
|
Jag hade valt bort allt i ljudväg som går att välja bort, bra högtalare och fördragna kablar med iso-kontakter räcker
men det sitter en stereoradio av enklare modell som standard, (RCD210?)
köp heller en vanlig eftermarknadstereo och sätt i
där man väljer om man vill ha en med tex. blåtand, DAB m.m
kostar ca 2000-4000:- grovt räknat
finns kit/adapter för ombyggnation En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Mikey2011
Mån 05 sep 2011 19:27 |
|
a128 skrev: | Jag hade valt bort allt i ljudväg som går att välja bort, bra högtalare och fördragna kablar med iso-kontakter räcker
men det sitter en stereoradio av enklare modell som standard, (RCD210?)
köp heller en vanlig eftermarknadstereo och sätt i
där man väljer om man vill ha en med tex. blåtand, DAB m.m
kostar ca 2000-4000:- grovt räknat
finns kit/adapter för ombyggnation |
Men han skrev ju att han hade valt dragpaketet....
I det ingår radio RCD510 (inkl. 8 högtalare) och backkamera (som är kanon)!
|
|
nbtarzan
Mån 05 sep 2011 20:49 |
|
Har inte helt räknat på driften men vi gillar karaktären med dsg-lådan på dieseln.
Vi har inte provat tsi men skatt och försäkring är billigare på dieseln.
Min fru tycker det är bra att det är en miljöbil också, det väger förstås in..
Sen tror jag andrahandsvärdet efter 4 år är mycket bra på den eftersom de som vill åka många mil kan köpa en lågmilad diesel inte så lätt att hitta
Häls Niclas
candyweiss skrev: | Vad är det som får er att välja dieseln när ni bara tänker köra 1500 mil om året? |
|
|
nbtarzan
Mån 05 sep 2011 21:12 |
|
Stereon 510 ska vara kvar eftersom kamera och backsensorer visas där. Sen tycker jag orginal är snyggare än alla eftermarknadstereo. Men det finns säkert bättre funktionsmässigt.
Lyssnade på vanliga stereon med 8 högtalare och tyckte det lät jättedåligt och klart sämre än i våran BMW 525T 07 med orginalstereo. Klart man kan spela lite men det det var dålig ljudbild. Jag är van vid hifi hemma för 40000kr så gillar bra ljud. Det ska vara bra men det behöver inte gå att spela så högt, bara bra ljud.
Var och lyssnade på dynaudio i bromma idag och det var bra ljud för pengarna helt klart.
Kanske inte värsta basdunk men det är ljud bilden jag är ute efter.
Xenon är bra men vi åker mest på belysta vägar så därför funderar vi om det räcker med vanliga. LED tycker jag ser lite himpa ut, jag är belysningstekniker och tycker det ser billigt ut när lysdioder syns, men skulle gärna vilja ha ringarna som vi har på bmw:n det är grymt snygga.
Keyless är nog bra det överväger vi om jag kan övertala sambon hon tycker det är onödigt.
Men sportpaket gjorde bara att den blev stötigare vi provade en utan och en med och den utan var skönare och tystare på dålig och ojämtunderlag. BMW Med 18tum och sportpaket har skönare fjädring.
Climan tyckte vi var lite krånglig, den är mycket enklare på våran bmw så därav tar vi inte den utan vanlig med ac.
Så det är lite av våra tankar men som sagt är det saker som höjer andrahandsvärdet kan vi tänka oss att lägga några kronor.
Häls Niclas
|
|
Mikey2011
Mån 05 sep 2011 21:36 |
|
nbtarzan skrev: | Har inte helt räknat på driften men vi gillar karaktären med dsg-lådan på dieseln.
Vi har inte provat tsi men skatt och försäkring är billigare på dieseln.
Min fru tycker det är bra att det är en miljöbil också, det väger förstås in..
Sen tror jag andrahandsvärdet efter 4 år är mycket bra på den eftersom de som vill åka många mil kan köpa en lågmilad diesel inte så lätt att hitta
Häls Niclas
|
Synnerligen smart tänkt!
Har alltid haft svårt att hitta fina dieslar utan hutlöst massa mil på mätaren...
|
|
Mikey2011
Mån 05 sep 2011 21:50 |
|
Du frågar ju efter åsikter....så här kommer min.
Klimat skulle jag värdesätta på en begagnad golf om fyra år
|
|
Mikey2011
Mån 05 sep 2011 21:59 |
|
nbtarzan skrev: |
Lyssnade på vanliga stereon med 8 högtalare och tyckte det lät jättedåligt och klart sämre än i våran BMW 525T 07 med orginalstereo.
Häls Niclas |
Var det RCD510 du tyckte lät crap, eller standardmodellen?
|
|
a128
|
a128
Mån 05 sep 2011 22:28 |
|
Detta hade jag evt. valt om jag hade köpt en ny tsi idag:
Stöldskyddslarm
Textilmattor fram och bak
Förvaringspaket: förvaringslådor under framstolar samt bagagenät
Däcktryckskontroll
genomlastlucka i baksäte
4 dörrar inklusive mekaniska fönsterhissar bak En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm |
Tis 06 sep 2011 7:35 |
|
a128 skrev: | , jag har 2 zonsklimat men detta tycker jag känns enormt överflödigt vilket jag alldrig skulle välja om jag köpte ny bil, |
Nackdelen är ju att den andra bara är halvautomatisk vilket gör att man själv ska sitta och justera fläkthastigheter mm, det känns ju lite stenålder, inget jag skulle vara utan på en ny bil.
@NBtarzan, känns lite orättvist att jämföra en småbil för 200k mot en stor bmw som kostar det dubbla
Annars har du valt himla bra utrustning, Keyless Access verkar bra men jag valde inte till det till min eftersom jag tvivlar på att det kommer hålla bilens livslängd utan att man måste byta sensorer, brytare, styrboxar eller något annat som kommer vara mindre billigt
|
|
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad |
Tis 06 sep 2011 18:56 |
|
Jag har en Golf Bluemotion -08 sen den var ny, då kostade 2 zonsklimat 9900 kr vilket jag tyckte var för dyrt i det läget. Idag kostar den i tillägg 4800 kr vilket jag skulle välja till direkt. Min far har en Passat -11 och tycket 2 zonskliman jör ett mycket bra jobb istället för att sitta och ändra hela tiden.
Kanske xenonljus, med ledslingan så ser det riktigt snyggt ut men jag vet inte om det är värt 12 000 kr. Har monterat 2 extraljus istället och får ett mycket bra ljus med Hella FF200.
|
|
tmt
Golf 6 BMT 105 DSG7 -12 Ort: Stockholm |
Tor 08 sep 2011 23:58 |
|
Vi valde med klimat, vilket är ett måste för oss.
Elhissar runt om, vi har oxå barn
Tycker ni valt en bra utrustningsnivå.
|
|
golfspelare
Golf 6 1,6 Bluemotion -11 Ort: Kalmar |
Lör 10 sep 2011 22:49 |
|
Fråga frugan aftonbladet eller expressen
Köp en BMW
|
|
candyweiss
Donator 100
Lör 10 sep 2011 23:14 |
|
golfspelare skrev: | Fråga frugan aftonbladet eller expressen
Köp en BMW |
Lördagkväll och du är full eller
|
|
PeterDaniel
Golf 6 1.8 TSI 122 DSG7-12 Ort: Järfälla |
Ons 21 sep 2011 11:16 |
|
Någon skrev här att han hade ösnkat sig däcktryckskontroll. I samband med att jag hämtade ut min bil GolF Variant TSI Master 122 talade jag om för bilförsäljkaren att just däcktryckskontroll var det enda jag ångrade att jag inte beställt , varefter han förklarade att jag hade tur som inte beställde det då det är mycket krångel och klågomål på just däcktryckskontrollen. I övrigt är jag mer än nöjd med min fina bil.
|
|
candyweiss
Donator 100
Ons 21 sep 2011 12:16 |
|
PeterDaniel skrev: | Någon skrev här att han hade ösnkat sig däcktryckskontroll. I samband med att jag hämtade ut min bil GolF Variant TSI Master 122 talade jag om för bilförsäljkaren att just däcktryckskontroll var det enda jag ångrade att jag inte beställt , varefter han förklarade att jag hade tur som inte beställde det då det är mycket krångel och klågomål på just däcktryckskontrollen. I övrigt är jag mer än nöjd med min fina bil. |
Däcktryckskontroll har alla Golf 6. så det kan du inte beställa.
|
|
candyweiss
Donator 100
Ons 21 sep 2011 12:25 |
|
Fel av mig, bara från GT och uppåt som har däcktryckskontroll
Trodde att det var standard eftersom jag har det i min Masters med Atlanta sportpaket.
|
|
PeterDaniel
Ons 21 sep 2011 12:37 |
|
Ja, precis och jag har en Master och funderade på att jag kanske borde tagit en GT men då sade bilförsäljaren att de får en massa samtal från folk som har krångel med däcktryckskontrollen, så det är lika bra att inte ha det.
|
|
PeterDaniel
Ons 21 sep 2011 13:42 |
|
Min extra utrustning består av Ljuspaket 1, Dragpakett inklusive backkamera ink parkeringssenorer fram och bak. P-assistent tyckte jag var onödigt, när jag är själv så bra på att parkera . Navigation RNS 510. 2 zons klimatanläggning,Multifunktionsratt. Ljudsystem tyckte jag var onödigt när det är helt ok på det man får ljudvägen, inte värt betala 5200 kr iaf.Mobilitetförberedelse gör att min HTC Sensation kopplas til bilen så fort jag klyver in i den och pratar och ringer samtal utan att ens behöva röra mobilen fr fickan eller var jag råkar ha den.Parkeringsvärmare,fjärrstyrd, jätteskönt att ha i ruskiga vintrar och skönt att ha det varmt i bilen när jag ska hem fr jobbet där jag bara har utomhusparkering. Sist men inte minst har jag panarama soltak i glas som verkligen ökar trivseln inne i bilen och även om det inte är köpt med tanke på hur andra ska uppleva att bilen har panorama soltak när jag säljer bilen, så blir det utan tveckan lockande för de flesta köpare speciellt om man skulle sälja precis i början av våren, men nu är det ju inte det givetvis som avgjorde, utan att jag själv ska njuta av den fina körupplevelse man får av panoramasoltaket. 11000 kr tycker jag var mer än värd pengarna så här efteråt när jag om 3 dagar hunnit njuta av min Golf i en månad. Kort sagt: Mycket nöjd med bilen och med all extra utrustning.
|
|
PeterDaniel
Ons 21 sep 2011 13:48 |
|
Förresten, ingår inte stöldskyddslarm i alla TSI ?, i min TSI Master har jag det iaf. Stöldskydd och elektriska fönsterhissar fram och bak, det har jag också i min bil.
|
|
PeterDaniel
Ons 21 sep 2011 13:50 |
|
Stöldskydd känns som ett måste i dagens bilar, hörde däremot häromdagen av en tysk vän att stöldskydd är väldigt ovanligt i Tyskland och själv blev jag mycket förvånad.
|
|
candyweiss
Donator 100
Ons 21 sep 2011 15:03 |
|
Jäklafin bil med perfekt utrustning
|
|
PeterDaniel
Ons 21 sep 2011 15:42 |
|
Alltså snacket om miljöbil och miljöbil det finns egentligen ingen miljöbil förutom elbilen, när det gäller diesel och bensin så är båda skadliga för miljön och människor fast på olika sätt. En bensinbil inverkar negativt på så sätt att den släpper ut mer koldioxid vilket bidrar till växthuseffekten, diesel i sin tur släpper ut mycket mer direkt farliga ämnen som även kortsiktigt är negativa för människor så som koloxid,kväveoxid och kolväten. Det finns dessutom olika sorters diesel och just den som säljs i Sverie hör inte till den allra bästa när det gäller farliga utsläpp. Skulle trenden hålla i sig att fler och fler kör diesel kommer ett bli mer av den sortens farliga ämnen som diesel står får, det blir följden av dieselbilbilsboomen, av den anledning finns det bland politiker tankar om att förändra beskattningen av dieseln ganska så radikalt inom ett par år.
|
|
PeterDaniel
Ons 21 sep 2011 15:43 |
|
Candy
|
|
Mikey2011
Ons 21 sep 2011 17:15 |
|
PeterDaniel skrev: | Skulle trenden hålla i sig att fler och fler kör diesel kommer ett bli mer av den sortens farliga ämnen som diesel står får, det blir följden av dieselbilbilsboomen, av den anledning finns det bland politiker tankar om att förändra beskattningen av dieseln ganska så radikalt inom ett par år. |
Kan de påföra en skatt innan de fem åren har gått som man blivit lovad skattefritt??
|
|
PeterDaniel
Ons 21 sep 2011 17:29 |
|
När det gäller politiker och politiska beslut vet man ju att man aldrig kan vara för säker vad som ska gälla men jag törs endå påstå att de 5 utlovade 5 åren kommer att hållas , sedan så är det heller inte jätteklart att beslutet om ändrad skatt på diesel kommer att fattas inom 5 år utan kan komma att dröja mer än så men att den kommer är jag tämligen säker på, det finns redan röster hos EU-politiker nere på kontinenten, speciellt Tyskland om just detta.
|
|
candyweiss
Donator 100
Ons 21 sep 2011 17:44 |
|
Preems ACP-diesel ska väl vara av bättre kvalitet och bättre för miljön?
|
|