turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Mån 27 aug 2012 11:11 |
|
Vad kan detta bero på? Sämmer det att det är två katalysatorer på 1.6? Avgassystemet är lagat vid framför och bakom den bakre katten. Den främre är det en förkatalysator?
Vad är mest troligt katt eller lambdasonderna för det är det väl också två av?
Senast ändrad Mån 27 aug 2012 12:54, ändrad totalt 1 gång
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Mån 27 aug 2012 12:54 |
|
Jag har nu kopplat in obd:n och läst av lite felkoder. Det fanns en felkod som mycket väl kan vara boven till de höga avgasvärdena.
P0170 Powertrain Fuel trim (bank 1)
Sen körde jag även ett test där det blev utslag på rich to lean sensor som hade flera fel.
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Mån 27 aug 2012 15:41 |
|
Vidare efterforskningar säger att p0170 ofta orsakas av vakumläkage. Tips på vart? De höga avgasvärdena borde väl inte bero på vakumläkage.. Snarare den lagade katten..? Vart sitter lmm dessa? Snart har jag fyllt en hel tråd själv:-)
|
|
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
Mån 27 aug 2012 16:31 |
|
Tjuvluft kan ställa till det med avgasvärden.
|
|
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
Mån 27 aug 2012 16:35 |
|
Tror det är vakumslangen till broms servon som brukar vara dålig.
Är väl den som går under plastkåpan som sitter över motorn, över ventilkåpan?
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Mån 27 aug 2012 16:38 |
|
Ska kolla upp det!
Så här såg värdena ut
CO 0,8 (0,3) HC 200 (100)
CO 2500 1,2 (0,2) LAMBDA 0,96 (0,97-1,03)
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Mån 27 aug 2012 17:29 |
|
Är det ingen som har haft höga värden som vet vad det var för fel?
|
|
Pkmc
Golf 3 1.6-94 Ort: Örebro |
Tis 28 aug 2012 14:34 |
|
turbomatad skrev: | Är det ingen som har haft höga värden som vet vad det var för fel? |
Hur såg det ut värde av syre o2 och koldioxid co2? Där kan man se om motor har förbränt allt syre och bränsle.
normalt ska det vara på syre mellan 0,2-0,5 och co2 14,5-15,5
mät lambda och se om den fungerar.
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Tis 28 aug 2012 14:53 |
|
Kan jag mäta lambdan själv?
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Tis 28 aug 2012 15:36 |
|
Lars158 skrev: | Tror det är vakumslangen till broms servon som brukar vara dålig.
Är väl den som går under plastkåpan som sitter över motorn, över ventilkåpan? |
Menar du samma bil? Hittade inte riktigt. däremot går det ju en till bromsservon på höger sida. Kollade igenom under plastkåpan. Det enda jag hittade var stvå skruvar som inte var ordentligt inskruvade på L-filtret.
|
|
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
Tis 28 aug 2012 16:42 |
|
turbomatad skrev: | Menar du samma bil? Hittade inte riktigt. däremot går det ju en till bromsservon på höger sida. Kollade igenom under plastkåpan. Det enda jag hittade var stvå skruvar som inte var ordentligt inskruvade på L-filtret. |
Ja alltså uttryckte mig lite dumt där kanske. Den går under motor täckkåporna ovanpå insuget.
Om jag inte svamlar och minns fel så ansluts den vakum-slangen på passagerar sidan av insuget så att säga och sen så är det nå utformningar på insuget där man klickar fast den också går den till bromsservon.
|
|
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
|
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
Tis 28 aug 2012 17:41 |
|
Eller är det en soppa slang den till gasspjället? nu är jag inte säker på nånting längre. Men bromsvakum är då den som ansluts på insuget framför oljelocket. Den som solen lyser på på bilden.
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Tis 28 aug 2012 17:59 |
|
Tack för att du tog dig tid att gå ut och kolla men min motor ser annorlunda ut.. Jag har tex luftfiltret i täckkåpan. Men jag har hittat något konstigt. När jag letade Termokontakten, så sitter väl egr ventil alldeles intill. Från den går det en slang nedåt. På slangen ser det ut som att det skulle ha suttit en backventil. Det ser ut som att halva backventilen sitter kvar. Sen går den ingenstans...det är bara en slang och en vit plastbit... Det ser inte rätt ut. Ska slangen bara hänga där med en vit plastbit i ändan??
Bilen det gäller är golf 1,6 16v -02 motorkod azd
|
|
Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
Tis 28 aug 2012 18:13 |
|
Aha okej. Det är faktiskt alltid bra att skriva in årsmodell i presentationen. Är enklare då att försöka ge råd. Även om jag mest varit osäker på allt i din tråd.
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Ons 29 aug 2012 12:26 |
|
Någon som kan kolla sin egr-ventil . Vart går slangen och ska det bara sitta en plastbit efter ca 10cm lr går den till något vitalt?
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Ons 29 aug 2012 12:26 |
|
Någon som kan kolla sin egr-ventil . Vart går slangen och ska det bara sitta en plastbit efter ca 10cm lr går den till något vitalt?
|
|
Trean
Golf 4 1,6 -99 Ort: Trollhättan |
Fre 14 sep 2012 1:03 |
|
turbomatad skrev: | Ska kolla upp det!
Så här såg värdena ut
CO 0,8 (0,3) HC 200 (100)
CO 2500 1,2 (0,2) LAMBDA 0,96 (0,97-1,03) |
Hur gick det för dig? Det ser ut som om katten har gett upp, har varit med om detta på flertal bilar. Med så höga CO värden OCH högt HC värde så kan det inte vara så mycket annat. Vanliga orsaker till att katten går sönder är att den brinner upp av att motorn blivit sur eller att den slagits sönder helt mekaniskt när man kört på en dålig väg, då spricker den helt enkelt sönder inuti eftersom den är av keramiskt material (ej racekat som har stålkärna).
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Fre 14 sep 2012 12:25 |
|
Lambdavärdet är för lågt dvs. motorn går fett, kan beror på sonden, men även något annat tex. MAP, etc.
map:en ska ge ca 0.8 V på tomgång samt ca 4,3 volt vid fullgas eller stillastående motor på styrboxens pin 109
motorn har bredbandslambda som kan diagnostiseras via vag-com eller liknande , ligger spänningen konstan på >800mV är den hel, men är spänningen märkbart lägre så kan sonden vara dålig
om sonden är hel kan man pytsa i ca 10-15 liter E85 /etanol för att putsa värderna En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Trean
Golf 4 1,6 -99 Ort: Trollhättan |
Fre 14 sep 2012 15:19 |
|
Om katten "brunnit" upp inuti så beror det ju på något annat problem, som a128 skrivit så går ju motorn fett enligt lambdavärdet! Det är bra idé att kolla upp vad som orsakat felet isf. Om man bogserat igång bilen kan bensin samlas i katen och när den sen blir varm brinner både bensin och innehåll upp, detta är inte helt ovanligt.
Även om katen är kass så ska lambdavärdet vara ok om motorn är felfri annars.
HC-värdet visar ju hur mycket oförbrända gaser (bensin) som kommer ut och det är dessa gaser katten ska ta hand om när den funkar.
CO-värdet visar ju koldioxidhalten i avgaserna och det stiger när motorn går för fett. Samma med CO-2500 bara att detta mäts vid 2500rpm.
Hade enbart CO-värdena varit för höga så visar det på bränsleproblem bl.a men när nu alla värdena är skyhöga så lutar det bara åt ett håll.
Har bytt många katalysatorer och många ggr har jag tagit en begagnad bra som jag haft liggande, sen finns det billiga pirat att köpa så det är inga stora kostnader. Viktigast är att det blir tätt när man skarvar på den nya.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Lör 15 sep 2012 10:34 |
|
Trean skrev: | Om katten "brunnit" upp inuti så beror det ju på något annat problem, som a128 skrivit så går ju motorn fett enligt lambdavärdet! Det är bra idé att kolla upp vad som orsakat felet isf. Om man bogserat igång bilen kan bensin samlas i katen och när den sen blir varm brinner både bensin och innehåll upp, detta är inte helt ovanligt.
Även om katen är kass så ska lambdavärdet vara ok om motorn är felfri annars.
HC-värdet visar ju hur mycket oförbrända gaser (bensin) som kommer ut och det är dessa gaser katten ska ta hand om när den funkar.
CO-värdet visar ju koldioxidhalten i avgaserna och det stiger när motorn går för fett. Samma med CO-2500 bara att detta mäts vid 2500rpm.
Hade enbart CO-värdena varit för höga så visar det på bränsleproblem bl.a men när nu alla värdena är skyhöga så lutar det bara åt ett håll.
Har bytt många katalysatorer och många ggr har jag tagit en begagnad bra som jag haft liggande, sen finns det billiga pirat att köpa så det är inga stora kostnader. Viktigast är att det blir tätt när man skarvar på den nya. |
Beställde en från skroten men på just min modell är den jättelång och med en djup böj så jag måste demontera halva underredet... Men katten dom skickade hade dom kapat bort org-stagen...(Ångrar bittert att jag gjort mig av med svetsen) Jag har ju en förkat och en bakre kat. Jag ska besikta till veckan. jag har bytt den bakre lambdan. ( Har inte bytt katen utan ska skicka tillbaka den)De nya modellerna på denna kat har en extra skarv just före katen för att underlätta monteringen såg jag nu.
Jag vet att jag har haft höga värden på en saab 9000 för många år sedan och då sa han på bilprovningen: Byt olja och filter. Vilket jag gjorde till ombesiktningen och den gick igenom... Har ingen aning om när det är bytt senast i Golfen då han var oärlig om det mesta som gällde bilen(men jag bytte direkt jag köpte den).
Jag fick reda på felen när jag fått ägarpappren och skulle logga in på bilprovningen för att boka tid. Då ser jag att han besiktat den dagen innan jag köpte den med dessa fel. Sa han något om detta? NEJ.
Den bakre lambdan gissar jag att det är en vanlig och den främre är en bredbandslambda(den har fler kablar)? Finns dessa som universal'? Jag har redan lagt ut så mycket på bilen så.. Hur kan jag kolla den främre lambdan fungerar korrekt?
Bilen hade totalt 5 fel!? Co(hög och låg), Hc(hög och låg), Lambdavärde, Bromslang bak, bakre skadad... Blir man inte less.. Dessutom är just det avgassystemet jag har väldigt ovanligt... AZD my ass!
Senast ändrad Lör 15 sep 2012 10:43, ändrad totalt 1 gång
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Lör 15 sep 2012 10:41 |
|
Var förrestenin på mullers i Luleå där en kompis jobbar och frågade vad det kan vara, han sa allt från en tempgivare till kat eller lambda. Tempgivaren har ju spökat som fan. Den kommer och går som den vill, tydligen väldigt vanligt.
Vart köper man en sån billigt. Org gick på 500:- Dyrt tyckte jag.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Lör 15 sep 2012 10:51 |
|
Meca, Autoexperten tar ca 300-350:- pix
teiledirekt.de ca 21€ europeiska sandslottspengar En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Trean
Golf 4 1,6 -99 Ort: Trollhättan |
Mån 17 sep 2012 14:10 |
|
Om du har bakre lambda så ska ju den visa om just katten funkar eller inte. Har du ingen möjlighet att göra en felsökning? Eller har du konstaterat att katten är kass? Det verkar va ett speciellt avgassystem på din bil, "min" sambos Golf4 -98 har ju bara en kat och den sitter väldigt bra och enkelt till och den har bara en lambdasond oxå. AKL-motorn.
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Mån 17 sep 2012 18:41 |
|
Jag har möjlighet till egen felsökning via bluetooth obd och telefonen ej vag-com heter det väl? Det blev förresten kortslutning i batteriet idag till råga på allt... Vill inte lägga en krona till på den här bilen. Ska gå ut nu och kolla felkoder för det har jagvinte gjort sedan jag bytte lambdan
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Mån 17 sep 2012 20:05 |
|
Inga felkoder.
|
|
Trean
Golf 4 1,6 -99 Ort: Trollhättan |
Tis 18 sep 2012 3:27 |
|
Konstigt att du inte fått upp ngr felkoder, har batteriet varit urkopplat så är det alltid något som dyker upp, men har du kört bilen en bit, några mil så den blivit varm och kollat felkoderna efter det?
Tråkigt när det ena efter andra krånglar, man blir ganska trött på det då,,,, suck...
|
|
turbomatad
Golf 4 1.6, Volvo D5 Awd Ort: Boden |
Tis 18 sep 2012 12:43 |
|
Jag fick helt galna symptom när batteriet la av. Alla relän i bilen började smattra, låsen åkte upp och ner och lampor blinkade, trodde nästan bilen var besatt.... Så fort batteriet fick en förbrukare skickade den ström via jorden konstaterade jag. Slog jag tex på varningsblinkersen började låsen hoppa...
Tillbaka till mina övriga problem, Står på väntlista hos bilprovningen så jag väntar med spänning på resultat därifrån. Jag har varmkört bilen med odb inkopplad, inga felkoder och självtest var ok.
TIdigare gav den utslag på Lean to rich sensor, vad är det? Lambda?
|
|
Trean
Golf 4 1,6 -99 Ort: Trollhättan |
Tis 18 sep 2012 13:59 |
|
Ja det är lambdan, inget annat kan ju mäta mager eller rik blandning vad jag vet. Hoppas verkligen det går bra nu, bilen lär ju funka mycket bättre med ett nytt batteri..
Lycka till
|
|