Forum - Volkswagen Polo - Polo 1.6 -99 dör under körning

nixpix
Kör: VW Polo 1.6 -99 Ort: Jönköping Medlem: 11 oktober 2011
Tis 04 sep 2012 20:45 Svara med citat
Hej!

Har försökt kolla runt lite och hittade lite andra trådar om liknande problem, men tänkte ändå höra med er här om ev tips och samtidigt försöka vara så specifik som möjligt.

Startade bilen, Polo 1.6 -99, och körde ut på motorvägen. Efter drygt en kilometer dog motorn helt. Varvmätaren gick direkt ner till 0 trots att jag hade växel i och måste därför ha motorbromsat i ca 90-100 km/h (kanske är normalt iofs, om motorn stängs av), samt att oljelampan började blinka (dock inget varningsljud som vid låg oljenivå). Därefter tändes batterilampan. Inget host eller ojämn gång från motorn - den bara stängde av sig själv. Oljenivån är som den ska.

När jag sedan skulle starta bilen igen gick den inte igång. Det lät som att bensin pumpades fram när jag drog på tändningen, och startmotorn gick som den ska, men motorn vägrade starta. Ringde farsan som kom och skulle hjälpa mig bogsera hem bilen. När han kom efter ca 1,5 h, startade bilen och jag kunde köra bekymmersfritt i ca 5-6 mil. Därefter hände samma sak igen. Vi började bogsera. Efter kanske 20 min testade vi igen, och bilen gick igång som vanligt. Den här gången kunde jag köra ca en mil innan den dog igen. Bogsering i 20 minuter och sedan nytt test. Nu gick den igång och fungerade som vanligt resten av vägen hem (stadskörning, en-två mil).

Termostat och termostathus är nyligen bytt av bilmek. En sak märkte jag efter det, och det var att motortemperaturen bara kom upp i 70-80 grader vid landsvägs- och motorvägskörning - trots 30 mil och kanske 3000 i medelvarvtal. Däremot var temperaturen normal i stadskörning. Kan det ha något med saken att göra?

Jag har även, under en lite längre tid, märkt av ett litet klickande ljud då och då vid körning. Låter ungefär som när blinkerspaken automatiskt går tillbaka efter man gjort en sväng, fast lite lägre i volym. Ett klick per 20 sek, kanske.

Jag har haft otroligt mycket problem med den här bilen genom åren, trots att den "bara" gått knappt 15 000 mil. Är det generellt sett mycket problem med Polomodellerna från sent 90-tal? Om resten av bilen är lika dåligt konstruerad som dess centrallås och fönsterhissar, kanske det är bäst att göra sig av med den...

Jag är tacksam för alla tips om vad det kan vara som gör att motorn stänger av sig.

Med vänliga hälsningar,

Nixpix
polomannen
Moderator Donator 25 Kör: Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm Medlem: 15 april 2006
Tis 04 sep 2012 21:20 Svara med citat
På din bil kan det var några grejer för vi pratar om 6N karóssen.
Antagligen har du fel på hallgivaren som sitter i fördelare eller så kan din tändspole lägga av när den blir varm.

Börja med testa med annat tändspole när felet är tillbaka och sen hur den beter sej.

Sen kan även strömförsörjnings relät strula men på dessa modeller är det välldigt sällan.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
nixpix
Kör: VW Polo 1.6 -99 Ort: Jönköping Medlem: 11 oktober 2011
Tis 04 sep 2012 21:44 Svara med citat
Hej, och tack för ditt svar! Är det här något du tror man kan diagnosticera med vag-com och passande usb-kabel, eller är de delarna för "basic" för det? Har funderat på att skaffa kabel till datorn ända sedan en verkstad rånade mig på 1000:- för att koppla in sin.
polomannen
Moderator Donator 25 Kör: Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm Medlem: 15 april 2006
Ons 05 sep 2012 21:42 Svara med citat
Äh...du kan väll kolla men lättare testa med en annan spole.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
fotografroger
Kör: Polo 3 1.6 -98 Ort: Osby Medlem: 08 augusti 2016
Mån 08 aug 2016 8:44 Svara med citat
Har precis detta problemet på min Polo också.
Jag provade med annat spjällhus, men upplevde att bilen gick ännu sämre/problemen blev tydligare.

En annan fördelare eller annan spole är alltså att rek.?

Fotograf Roger Persson
www.f-8.se
niclast
Kör: Golf 4 GTI Ort: Sigtuna Medlem: 12 augusti 2011
Mån 08 aug 2016 15:16 Svara med citat
Jag hade ett liknande problem på min Polo - 99'a.

Den gick hur bra som helst men kunde lägga av utan förvarning och sen vara helt omöjlig att starta igen.

Efter att ha bytt kontakten till tändningslåset så funkar bilen felfritt igen.
rogart
Kör: Golf 4 MK4 Ort: Kalmar Medlem: 05 september 2015
Lör 22 okt 2016 23:35 Svara med citat
nixpix skrev:
Hej, och tack för ditt svar! Är det här något du tror man kan diagnosticera med vag-com och passande usb-kabel, eller är de delarna för "basic" för det? Har funderat på att skaffa kabel till datorn ända sedan en verkstad rånade mig på 1000:- för att koppla in sin.

Har ett liknande fel på min 1,4. Bilen la av nu en dag då det var regning och fuktigt ute. Var sitter hallgivaren? Är det samma som tändmodulen?
Antigen den eller tändspolen ? men kan det vara bränslepumpen. Hör inget surrande längre? Inte lust å riva i allat heller?